PRO Sliedrecht ziet A15 liever door Groene Hart gaan

SLIEDRECHT – De gemeenteraad van Sliedrecht wordt tijdens de besluitvormende raadsvergadering van dinsdag 16 mei 2017 gevraagd te stemmen over een motie van PRO Sliedrecht om in overleg te treden met Rijkswaterstaat om te bezien in hoeverre een verlegging van de snelweg A15 in noordelijke richting, bij voorkeur gekoppeld aan het huidige Betuweroute tracé, een oplossing betekent voor de A15 problematiek. 

Bij Hardinxveld-Giessendam wordt het niet makkelijk om de snelweg te verbreden. PRO Sliedrecht heeft daarom twijfels of de maatregelen effect hebben en dat de file met de voorgenomen maatregelen wordt verplaatst. (Foto Sliedrecht24)

De motie is opvallend, omdat de lokale politieke partij altijd heeft geroepen om van het Groene Hart af te blijven. PRO Sliedrecht is bijvoorbeeld tegen bouwen in de polder ten noorden van Sliedrecht en voelt niets voor een Recreatief Knooppunt Sliedrecht (RKS). ‘Bij voorkeur gekoppeld aan het huidige Betuweroute tracé’ staat haaks op eerdere uitspraken van PRO Sliedrecht. 

Oud plan
De politieke partij wijst eigenlijk naar een oud plan om de snelweg A15 anders te leggen. Dat plan was toen door de polder en ergens bij Gorinchem weer laten aansluiten. Nu kaart de lokale partij het aan vanwege de doorstromingsproblematiek A15 en plannen voor een voorlopige verbreding tot Sliedrecht-Oost. Deze werkzaamheden zouden rond 2020 moeten zijn afgerond. 

3 gedachten over “PRO Sliedrecht ziet A15 liever door Groene Hart gaan”

  1. Vraag me af waarom er door PRO Sliedrecht zoveel energie gestoken wordt in een alternatief dat toch geen kans van slagen heeft. Snelweg tot aan Gorinchem verbreden (en het liefst tot aan Duitse grens) met aan weerszijden en extra rijstrook is veel realistischer. En ja, hiervoor moet er bij Hardinxveld-Giessendam misschien wat ruimte worden gecreëerd, maar dat is altijd nog makkelijker te realiseren dan een snelweg door de polder te leggen. En waarom niet met een tunnel onder Hardinxveld-Giessendam door? A2 hebben ze tenslotte ook onder Maastricht weten te krijgen. Samengevat: Voortborduren op bestaand wegennet is mijns inziens realistischer / voordeliger dan wilde plannen smeden, die toch geen kans van slagen hebben en ook financieel nog eens vele malen onaantrekkelijker zijn.

  2. Langs de provinciale weg? Daar is genoeg ruimte langs. De aanleg was in de jaren dertig al een project voor werkverschaffing. Er lopen nu duizenden rond zonder werk …

  3. Het lijkt mij ook de enige logische oplossing. Wat heb je aan een reconstructie – die vele miljoenen gaat kosten – als je alleen het probleem verschuift naar de flessenhals bij Hardinxveld-Giessendam?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld