door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Dan is het traditioneel weer tijd voor het Slierechs Aevendjie van de Historische Vereniging Sliedrecht (HVS). Dit veelgeprezen evenement – zo mag het na vele jaren wel worden betiteld – vond donderdagavond 21 november 2024 plaats in het Griendencollege aan de Prof. Kamerlingh Onneslaan. Een presentatie over advertenties uit de vroegere krant De Merwestreek was het ‘highlight’ van de avond.
Het bestuur van de HVS weet ieder jaar weer een speciaal item te verzinnen om de avond op kenmerkende wijze af te sluiten. Deze keer werden commerciële advertenties uit de jaren ’50 van de vorige eeuw uit De Merwestreek onder de aandacht gebracht. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Arie van den Herik – voorzitter van de HVS – heette de ruim honderd bezoekers welkom en kwam met een interessante mededeling. Volgend jaar maakt de HVS ter gelegenheid van 80 jaar Bevrijding een periodiek dat op ieder adres in het baggerdorp wordt bezorgd. Oude(re) inwoners die de Tweede Wereldoorlog in Sliedrecht hebben meegemaakt (of hun nabestaanden), worden aangemoedigd om hier informatie, verhalen en/of foto’s voor aan te leveren.
Tekst gaat verder onder foto.
Na de mededelingen van de voorzitter was het woord aan Arie van Tiggelen (foto hierboven rechts). Als zoon van een vroegere koster van de Gereformeerde Kerk (tegenwoordig Protestantse Gemeente Sliedrecht – red.) heeft hij recent zijn tweede boek uitgebracht. In de serie ‘Uit het oude sigarenkistje’ schrijft hij over zijn jeugdherinneringen. De opbrengst van het nieuwe boekje gaat naar de Voedselbank Sliedrecht. Voor de pauze werd een korte film vertoond over de boottocht van het HVS-ledenuitje van afgelopen september.
Interactief
De pauze met een drankje vormde letterlijk en figuurlijk (zie foto hieronder) het overgangsmoment naar de zwart-witperiode van de voormalige krant De Merwestreek. Op originele wijze brachten Remco van de Ven en Karin Verschoor (secretariaat HVS) een serie commerciële advertenties voor het voetlicht. Het goed samenwerkende duo verzorgde interactief met de bezoekers een levendige presentatie. De toen al opmerkelijke manier van adverteren bracht veel hilariteit in de zaal.
Tekst gaat verder onder foto.
Herkenning
In onvervalst ‘Slierechs’ dialect sprak Van de Ven over verschillende advertenties en schroomde niet om hierbij leuke anekdotes aan te halen (een voorbeeld: “Piet Vermaas had een goed bedachte reclame: Twee beha’s voor de prijs van één, daar kan je ze niet voor laten hangen.”). De advertenties brachten veel herkenning bij de oude(re) bezoekers. Verschoor liep met microfoon door de zaal om antwoorden op vragen te verzamelen. Hier en daar waren stukjes tekst uit advertenties weggehaald en ‘lezers uit die tijd’ konden raden wat er stond.
Ouderwets gezellig
Een kleine bloemlezing van de advertenties – de meeste uit 1955 – die werden besproken: IJzerhandel De Meer met ‘de zaag op het dak’. Van der Wiel’s slijterij (‘Verschaft U deugd, want een goede borrel geeft levensvreugd’). Levertraan van Elsenaar. Vishandel Jurg de Boon, ‘De Boon’s vis, die zo lekker en gezond is’. Dansschool Struyk, ‘Stijl en gratie – onze reputatie’. De avond werd met deze presentatie weer ‘ouderwets’ gezellig afgesloten.