Partijen spreken zich uit over rotondes in het dorp

SLIEDRECHT – Alle raadsfracties wilden dinsdagavond 11 april 2017 reageren op het aangepaste Verkeers- en Mobiliteitsplan 2017 – 2040. Het plan heeft in het dorp veel beroering gegeven de afgelopen weken. Rotondes, fietsers, fietspaden en nieuwe plannen passeerden de revue tijdens de vergadering. Maar een besluit over het plan werd dinsdagavond niet genomen, omdat na een lange discussie de stemmen zouden staken

Raadslid Cees Paas (SGP-ChristenUnie) spreekt zich uit in de gemeenteraad. (Foto Sliedrecht24)

De SGP-ChristenUnie was het eens met het plan. De fractie kon niet instemmen met steun van verbetering van de fietspaden bij rotondes. Het gaat om zo’n € 600.000,–. “Mochten er in de toekomst zaken veranderen bijvoorbeeld door ongevallencijfers, want de verkeersveiligheid blijft voorop staan”, aldus raadslid Cees Paas (SGP-ChristenUnie). De VVD concludeerde dat er de afgelopen tijd veel is gebeurd. “De Tiendweg wordt niet langer opgenomen in het onderzoek. Prima wat ons betreft. Onderzoek moet uitslag geven wat de beste weg is om te bewandelen. De rotonde van de Vogelenzang willen we niet meteen neerleggen”, sprak Roelant Bijderwieden (VVD) in de gemeenteraad dinsdagavond, “De VVD beloofde nog met een amendemente komen over voorrang op rotondes. “Ons standpunt over fietsers op de rotonde is niet veranderd.” Zolang sprake is van kosmetische aanpassingen, blijft de VVD tegen. 

A15
Fractievoorzitter Anton van Rees (PvdA) was kort. Hij gaf een hulde weg aan de wethouder voor het voortschrijdend inzicht. “Verkeer en mobiliteit zal altijd voor dilemma’s blijven zorgen. Een meerderheid van de raad blijkt tegen een meerderheid van de Sliedrechtse bevolking te zijn”, aldus Van Rees, die het opnam voor de fietsers. De PvdA pleitte voor een veilig fietspad op de Craijensteijn. Van Rees: “Liefst dit jaar nog.” PRO-sliedrecht-fractievoorzitter Timo Pauw pleitte ook voor veilige fietsroutes. “De oplossingen zitten in de korte termijnagenda. De oplossing voor de Tiendweg zonder auto’s hadden we een jaar geleden al voorspeld. We zijn blij met de voorstellen die op tafel liggen, maar maken ons wel zorgen om de A15 op de huidige plaats en de toekomst daarvan.” De oplossingen zijn volgens Pauw tijdelijk. “We hebben een motie om de A15 te verleggen in de toekomst”, sprak Pauw. De partij verzoekt het college om in overleg te treden met Rijkswaterstaat om deze te verleggen in noordelijke richting. 

Tunnel
Raadslid Vincent Prins (CDA) ziet het verkeers- en mobiliteitsplan als een belangrijk plan. Het CDA heeft zich verbaasd over het college over de communicatie met betrekking tot de Tiendweg. Prins: “Het CDA was even bang dat het Kerkbuurt-plan werd doorgedreven, waar veel weerstand en onbegrip is / was in Kerkbuurt- Oost. Het CDA vindt de aanleg van de Lijstertunnel belangrijk. Het CDA wil niet inzetten op extra oost-west verbindingen, maar op noord-zuid. Om zo veilig naar het Recreatief Knooppunt te kunnen gaan. Het CDA vindt dat de optie van de Lijstertunnel moet worden onderzocht en daar geen andere plannen komen.” Het CDA kwam daarom met een motie voor de tunnel.

Fietspad
“Het CDA wil veilige fietsroutes op onder meet de Valkweg en veilig over de Rembrandtlaan kunnen rijden.” In een motie diende de partij het verzoek bij het college in om paaltjes te bekijken, die soms voor onveiligheid zorgen. Ook kwam het CDA met een amendement voor een veilige fietsroute naar de sporthal aan de Craijenstein. “Tussen 2020 en 2030 willen we maatregelen. Voor fietsers willen we eerder maatregelen, zoals een veilig en vrijliggend bij de Craijenstein”, vertelde Prins in de raad, “Fietsers zijn net water, ze kiezen altijd de kortste weg.” Het CDA wil dat er in 2018 al een voorgesteld fietspad ligt.

Voorrang of geen voorrrang
Ook het CDA wil de voorrangssituatie op rotondes niet veranderen. Prins: “Op onze rotondes gebeuren nooit ongelukken. Als we nu zes ton uittrekken, worden onze rotondes niet veiliger.” PRO Sliedrecht voerde aan dat 61% van de inwoners het graag willen. Fractievoorzitter Alexander Kieft (VVD): “Is dat werkelijk 61% van de inwoners of respondenten. Dat is pertinent onjuist.” Pauw verwees naar de statistieken. “Dan geloof ik dat”, sprak Pauw. Daarna vervolgde Vincent Prins zijn betoog. “Op Sliedrechtse rotondes is sprake van een gedeeltelijke verantwoordelijkheid. We blijven liever zwaaiende handen zien in plaats van opgestoken vingers. In het verkeer is hoffelijkheid belangrijk.” De CDA-fractie houdt verder zorgen over de ontsluiting van het Burgemeester Winklerplein. 

Afgewogen
Na een korte schorsing kreeg de wethouder het woord. Het aangepast voorstel van het college is een afgewogen voorstel geworden volgens wethouder Aldrik Dijktra (SGP-ChristenUnie) van Verkeer en Vervoer. “Ook wij willen het beste voor het dorp. Wij zitten niet te wachten op mensen die boos worden. Dat is nooit de bedoeling geweest”, aldus Dijkstra. Hij vond het geen gek idee om een gezondheids-effect-screening te houden. Dat geeft een beeld van het gezondheidseffect. Dijkstra: “Een rotonde bij Thorbeckelaan / Vogelenzang is een hotspot. Daar zouden we moeten volstaan met een rotonde.” Dijkstra wil eerst integraal onderzoek rond Craijenstein en voelde niets voor nu al snel dubbelzijdig fietspad neer te leggen. “Het lijkt me niet verstandig dit amendement aan te nemen.” Dijkstra wilde wel zijn best doen wat eerder aan de Craijensteijn aan de slag te gaan. “Ik beloof u geen gouden bergen. Het kost veel tijd en energie.”

Lijstertunnel
Het college vindt het jammer dat in de raad een andere mening is toegedaan om fietsers geen voorang te geven op rotondes. Dijkstra denkt verder dat het nu te vroeg is om nu te overleggen met Rijkswaterstaat over plannen voor het verleggen van de snelweg A15. Dat was tegen het zere been van eveneens collegepartij PRO Sliedrecht. Ook de CDA-motie rond de Lijstertunnel vond Dijkstra niets. PRO Sliedrecht vroeg zich af het misschien beter past bij een bestemmingsplan wijziging. “Het gaat om meerdere bestemmingen. Het gaat mij erom dat het college er rekening mee houdt bij bouwplannen”, aldus Prins die herhaaldelijk door anderen dinsdagavond werd onderbroken bij zijn uitleg. Dijkstra neemt motie palen op fietspaden ‘wel over’. “Ik wil kijken welke paaltjes kunnen blijven en welke weg kunnen. Volgens het CROW-fietsberaad”, aldus Dijkstra.

Wel of niet
In tweede termijn gaf SGPChristenUnie aan niets te voelen om snel tot een vrijliggend fietspad bij de Craijensteijn te komen. Paas: “Kan de wethouder wel de fietsroute kwa bewegwijzering verbeteren? Ook bij het Stationsgebied, waar we eerder om hebben gevraagd.” Paas zag de motie Lijstertunnel overbodig. De VVD wil dat er een alteratief wordt onderzocht op de huidige kruising Thorbeckelaan / Vogelzang. De VVD vond het idee rond de Lijstertunnel aardig, maar als een oplossing komen en niet die we aanreiken. “We verwachten dat het uit onderzoek mobiliteit komt”, aldus Bijderwieden (VVD). Van Rees heeft zich zitten verbazen hoe de raad met cijfers en percentages omgaat. “Over Thorbeckelaan / Vogelenzang lastig. De PvdA zegt niet onderzoeken, maar gewoon doen”, stelde Van Rees als reactie op de VVD. Van Rees: “De A15 omleggen is te duur en niet haalbaar. De Lijsertunnel is en prima plan en een goede ontsluiting naar een toekomstige begraafplaats. De timing is verkeerd.”

Beste oplossing
PRO Sliedrecht bleef hameren op cijfers en percentages en wenste het college succes. Het CDA kwam met een aangepaste moties naar de raad. Dat ;leidde weer tot nieuwe vragen vanuit de SGP-ChristenUnie: “tunnel of brug?” Prins: “Op grond van onze visie geeft een Lijstertunnel lucht en de beste oplossing is.” Van Rees: “Wordt het nu een fiets-voetgangerstunnel?” Prins: “Als wij kijken wat er voor de toekomst nodig is, dan moet er een tunnel komen voor gemotoriseerd en langzaamverkeer.” Wethouder Dijkstra zegde toe naar de bewegwijzering te kijken, zoals gesteld door Cees Paas. De stemmen staakten om een besluit te nemen over het onderzoekn Verkeers- en Mobiliteitsplan 2017 – 2040. Dat betekende dat er ook niet gestemd, kon worden over een amendement.

5 gedachten over “Partijen spreken zich uit over rotondes in het dorp”

  1. In bovenstaand stuk staat werkelijk: “”PRO Sliedrecht voerde aan dat

    61 % van de inwoners het graag willen”

    En dat zou best eens meer kunnen zijn als men een enquete zou houden.

  2. 61 % van de inwoners vindt het noodzakelijk dat fietsers voorrang hebben op de rotondes, evenals het college.
    Alleen waarom dit € 600.000 moet kosten is bizar?
    En de hoffelijkheid is er niet altijd bij de automobilist en dat maakt het juist zo gevaarlijk en onbegrijpelijk

  3. De nieuwe tekst voor de het promotiefilpje van het CDA is bekend

    Op de rotondes in Papendrecht heb ik voorrang maar in Sliedrecht niet … hoe leg ik dat mijn kinderen uit?

    Of:
    Soms krijg ik voorrang op de rotonde in Sliedrecht dit is hoffelijk maar soms zijn mensen niet hoffelijk want dat is niet verplicht …. Hoe leg ik dat mijn kinderen uit?

  4. De motie om in contact te treden met rijkswaterstaat om de A15 naar het noorden te verleggen lijkt mij een goed voorstel. Een lijstertunnel lijkt mij onwenselijk. Ontsluiten, tunnels, aanpassingen? Omdat het kan (het budget moet op), of omdat er noodzaak voor de aanpassingen bestaat? Die noodzaak is er niet in alle gevallen!
    Maar klaarblijkelijk kunnen de partijen het daar niet over eens worden. Dat er verdeeldheid bestaat is zelfs het AD opgevallen. Als ik de raad was zou ik dat bepaald niet beschouwen als compliment. Mijn beleving is dat de raad iets weg heeft van een vervelende niet tot reden te brengen kleuterklas. Enkele raadsleden misschien uitgezonderd? Bijzaken worden hoofdzaken en een doel ontbreekt vaak, anders dan het belastinggeld van de inwoners over de balk te gooien.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld