Overlast door trekkers en zandauto’s roept vragen op bij Slydregt.NU

SLIEDRECHT – Zeventig vragen liggen sinds woensdag 10 november 2021 op het bordje van het College van B & W afkomstig van de lokale politieke partij Slydregt.NU. Fractievoorzitter Mark Jongeneel (Slydregt.NU) zegt dat zijn fractie heel veel klachten krijgt over trillingoverlast en schademeldingen. “Dat heeft te maken met de zandtransporten van het bedrijf Van Vliet, die met steeds meer frequentie door het dorp rijden”, schrijft Jongeneel.

De huizen scheuren volgens Slydregt.NU aan alle kanten. “Mensen ervaren stress en zien hun woning aan alle kanten afbrokkelen. Ook bewoners aan de Deltalaan en de Craijensteijn ervaren overlast en schade aan hun huizen door deze transporten”, stelt Jongeneel, die daarom een reeks vragen hierover bij het college heeft neergelegd. Hij hoopt binnen veertien dagen een antwoord te krijgen. (Foto gemeente Sliedrecht)

Tekst gaat verder onder tweet.

De trekkers waren vroeger vijf ton en de vrachtwagens, trekkers en aanhangers waren vroeger ook een stuk kleiner. Jongeneel: “Ook werd er vroeger maar 25 km per uur gereden door zandtransporten. Tegenwoordig zijn de zandtransport voertuigen vele malen groter en ze wegen vaak wel 50 ton of meer en rijden ook nog minimaal 50 km per uur of harder door het dorp. Vooral de bewoners op de Stationsweg ondervinden overlast door dit transport. De huizen scheuren en sommige huizen zijn door trillingen al zo verzakt dat ze onbewoonbaar zijn verklaard en recht zijn gezet. Tegen hoge kosten, die de bewoners zelf moeten betalen.” 

6 gedachten over “Overlast door trekkers en zandauto’s roept vragen op bij Slydregt.NU”

  1. Tja, zo lang het bedrijf Van Vliet (en andere bedrijven) de mogelijkheid houden op het Kerkerak hun werkzaamheden uit te voeren (en die zijn toenemend niet watergebonden!) zullen vrachtwagens dwars door het dorp blijven rijden. En een discussie over het transformeren (op termijn) van het Kerkerak van bedrijvigheid naar wonen is vakkundig getorpedeerd (zie Omgevingsvisie). En dat vrachtverkeer mag gewoon 50 rijden, behalve op de weg door het Kerkerak, want daar is de max. snelheid 30. Dat komt omdat langs die weg heel veel mensen en vooral met jonge kinderen wonen. Misschien een kwestie van Geduld?

  2. Op de rivierdijk is het vreselijk zo hard iedereen rijd.
    Met oversteken van de dijk is het niet te overzien .
    Aan beide kanten autoos geparkeerd maakt het onoverzichtelijk en vergeet daarbij de kindjes niet die over moeten steken .
    Automobilisten denken dat op een dijk rijden flink gas geven is . ????

  3. Vragen stellen mag, maar moeten dat er zeventig (!) zijn over hetzelfde onderwerp: de overlast. Dat vraag ik mij dan weer af. Ik vind het wel erg doordraverij van de heer Jongeneel Jr., die nu meer wordt gehoord dan eerst. Ligt dat aan de komende verkiezingen? Het is maar een vraag, mijn tweede overigens.

  4. Dat is zeker een probleem. Een ander probleem is dat ze ook nog eens als idioten door het dorp rijden, amper gas terug nemen bij de stationsweg waar schoolkinderen oversteken. Onverantwoord. Het is wachten tot het fout gaat

  5. Als bewoners aan kunnen tonen dat de normstelling voor trillingen wordt overschreden (SBR richtlijn A; schade aan gebouwen) dan kan bij de rechtbank worden afgedwongen dat de wegbeheerder maatregelen treft. Aantonen kan door het uitvoeren van metingen. De kosten hiervoor worden doorgaans vergoed door de rechtsbijstandverzekering. Een andere mogelijkheid is om als bewoners de handen ineen te slaan en met elkaar de kosten te delen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld