‘Ouders laten kind steeds later starten met alcohol’

DORDRECHT / REGIO – Uit nieuw onderzoek blijkt dat een groeiend aantal ouders in de regio Zuid-Holland Zuid vindt dat hun kinderen op steeds latere leeftijd alcohol mogen drinken. Ook zijn zij van mening dat alcohol steeds moeilijker te verkrijgen is in de supermarkt voor jongeren onder de 18 jaar. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse enquête door de dienst Gezondheid & Jeugd onder ouders van kinderen tussen de 13 en 14 jaar oud in de regio. 

Voor dit onderzoek is een enquête gehouden waarin 474 ouders ondervraagd zijn over alcohol en opvoeding. (Foto Sliedrecht24)

Voor het eerste glas alcoholische drank vinden ouders een gemiddelde leeftijd van 17,9 jaar verantwoord. Dat was in 2009 nog 17,2 jaar. De leeftijd waarop ouders het goed vinden dat hun kind drinkt, ligt dus steeds hoger.

Mystery shopping
Dit sluit goed aan bij de verhoging van de leeftijdsgrens voor verkoop aan en bezit van alcohol, die in 2013 is verhoogd van 16 naar 18 jaar. Gemiddeld vinden ouders de leeftijd van 16,4 jaar een verantwoorde startleeftijd voor het eerste slokje alcoholische drank. In 2009 was dit nog gemiddeld 15,7 jaar. In de periode 2009-2013 was nog ruim twee derde van de ouders (64-72%) van mening dat alcohol in de supermarkt nog veel te gemakkelijk te verkrijgen was voor jongeren. Inmiddels is dat percentage gedaald tot 50%. De daadwerkelijke verkrijgbaarheid van alcohol in supermarkten voor jongeren is inderdaad moeilijker geworden. Uit mystery shopping onderzoek blijkt dat supermarkten bij 82% van de aankooppogingen door een vijftienjarige de wet goed naleeft. Bij slijterijen, horeca, sportkantines en cafétaria was de naleving minder goed. 

Bewustwording
Binnen het programma Verzuip jij je Toekomst?! is ‘bewustwording’ een van de drie pijlers waarop is ingezet in de afgelopen zeven jaar. Die bewustwording is niet alleen bij de jongeren zelf, maar óók bij hun omgeving erg belangrijk. Ouders van jongeren zijn een belangrijke doelgroep in de aanpak van het programma. Zo zijn er ouderavonden georganiseerd en allerlei acties gehouden om de bewustwording rond het onderwerp te vergroten. “Het is mooi om te zien dat dit resultaat heeft; dat de bewustwording bij ouders vergroot is en dat steeds meer alcoholverkooppunten, zoals supermarkten, zich aan de NIX18-regelgeving houden”, aldus Dirk van der Borg, bestuurlijk trekker van het alcoholpreventieprogramma. Het onderzoek is een herhaling van dat uit 2009, 2011 en 2013.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld