door Peter Donk
SLIEDRECHT – Het College van B & W van Gemeente Sliedrecht maakt vrijdag 19 december 2025 bekend, dat het heeft besloten de oprichting van de beheerorganisatie Beheer Accommodaties Exploitaties Sliedrecht (BAES BV) voorlopig ’te pauzeren’. “Uit de businesscase blijkt dat de huidige schaal te klein is om het beheer en de exploitatie van gemeentelijke accommodaties, zoals sporthallen en de MFA aan de Stationsweg, rendabel en kwalitatief te organiseren”, schrijft wethouder Cees Paas (SGP-ChristenUnie) van Financiën in een College Informatiebrief (CIb) aan de gemeenteraad. Eind mei 2024 besloot de raad dat het college een businesscase zou gaan uitwerken voor de oprichting van BAES BV. Nu na anderhalf jaar informeert het college de raad over een uitstel. Hoewel namen zijn zwartgelakt in de CIb rond mediation, is dat voor de redactie leesbaar.
Intussen blijft het gemeentelijk beheer van de accommodaties in stand en wordt dit volgens het college van Gemeente Sliedrecht ‘verder verbeterd en geprofessionaliseerd’. (Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)
Het college zegt eerst de uitkomsten af te wachten van de verkenning naar een mogelijk gezamenlijk zwembad met Hardinxveld-Giessendam, dat kan bijdragen aan voldoende schaalgrootte.
Tekst gaat verder onder archieffoto.

Structureel onaanvaardbaar duurder
Uit de uitwerkingen kwam een aantal punten volgens het college naar voren. “De schaalgrootte is op dit moment onvoldoende om het beheer en de exploitatie van de betrokken accommodaties kwalitatief en kwantitatief te garanderen. Er zijn momenteel te veel onzekerheden. Het oprichten van een BV, in het huidige ontwerp, is structureel onaanvaardbaar duurder dan de uitvoering door de gemeente Sliedrecht. De verantwoording van de kosten die zijn gemaakt voor het opstellen van de businesscase wordt meegenomen in de jaarrekening 2025. De toekomst van het zwembad in Sliedrecht is belangrijk voor de eventuele oprichting van een beheer- en exploitatie BV. Het beheren en exploiteren van een zwembad zou een belangrijke bijdrage zijn aan het realiseren van voldoende schaalgrootte. Recent is gestart met de verkenningen voor een gemeenschappelijk zwembad voor de gemeenten Sliedrecht en Hardinxveld-Giesendam. Wanneer deze verkenning tot een positief resultaat leidt, zal in de komende jaren ook moeten worden gekozen voor een beheer- en exploitatievorm voor het gemeenschappelijke zwembad. Ook het toekomstige beheer van het raadhuis is onzeker, omdat de gevolgen van de Peilstok-analyse Raadhuis nog niet duidelijk zijn. Gelijktijdig werken we samen met het bestuur van SOJS aan de doorontwikkeling van Poppodium Elektra”, schrijft Paas in de CIb.
‘Stevige gesprekken’
Het college vindt dat eerst het huidige beheer op orde moet worden gebracht. Paas bericht aan de gemeenteraad: “Het beheer van MFA Stationsweg 4, De Stoep, De Valk en ‘t Crayenest blijft voorlopig in handen van de gemeente. Een aantal zaken rondom het gemeentelijk beheer van maatschappelijk vastgoed was tot op heden uitgesteld, dit in afwachting van de oprichting van de beheer BV. Deze worden nu eerst opgepakt. De werkzaamheden die voor het opstellen van de businesscase verricht zijn geven waardevolle inzichten die ons hierbij helpen. De inventaris van de binnensportaccommodaties wordt, waar nodig, geüpdatet. Het proces van verhuren, klachtenafhandeling wordt geoptimaliseerd en verder geautomatiseerd. Als college zien wij er naar uit om samen het jongerenwerk SOJS en Poppodium Elektra verder te ontwikkelen en te versterken.” Een mediator heeft het College van B & W en het bestuur van Stichting Open Jeugdwerk Sliedrecht (SOJS) een tussenrapportage met addendum (aanvulling – red.) gestuurd. Paas zegt dat de gemeente, het jongerenwerk en het bestuur van SOJS de afgelopen maanden ‘stevige gesprekken’ hebben gevoerd. “Hoewel we het niet altijd met elkaar eens waren, hebben we samen de ruimte genomen om onze inzichten en gevoelens te delen en naar elkaar te luisteren. Gelijktijdig zijn we als college tot de conclusie gekomen dat het niet verstandig is om nu BAES BV op te richten.
Concrete stappen zetten
“Deze conclusie heeft perspectief geboden in de gesprekken met het bestuur van SOJS”, bericht Paas in de CIb. Hij spreekt van ‘recente positieve ontwikkelingen’. “En dat we samen de ambitie delen om Elektra te laten functioneren als een bruisende, veilige en toegankelijke plaats voor jongeren en inwoners, met ruimte voor zowel jongerenwerk als podiumactiviteiten. De mediator spreekt vervolgens over verdere verkenningen, maar naar onze mening is deze kwalificatie te voorzichtig. Wij willen graag samen met het jongerenwerk SOJS en het Poppodium Elektra voortvarend aan de slag gaan en in 2026 concrete stappen zetten. Het uitgangspunt is dat Poppodium Elektra een horecavergunning kan aanvragen, zodat zij tijdens hun activiteiten zelf de bar kunnen exploiteren, en het beheer van het gebouw bij de gemeente blijft. In de gesprekken is merkbaar geworden dat er wederzijds meer begrip is ontstaan voor elkaars positie, inzet en ontwikkelfase. We hebben samen uitgesproken perspectief te zien om gezamenlijk verder te bouwen”, laat Paas weten. Daarmee kan volgens hem ‘een ingewikkeld aanbestedingsproces worden voorkomen’.
Spanning
Bij de CIb voegde Paas ook het addemdum en de brief van de mediator. Daarin waren namen weggelakt (brief mediator F.V-V aan de ambtelijke opdrachtgever I.R. – red.), maar zichtbaar voor de redactie van online krant Sliedrecht24. In januari 2026 wordt het mediationgesprek voortgezet. Dan wordt, op basis van de reacties vanuit de achterban, bezien of er voldoende draagvlak is voor de voorgestelde verkenning – al dan niet met aanvullingen – en of daarmee de volgende stap richting verdere concretisering kan worden gezet. In de brief van de mediator staan als blokkades genoemd bij de gemeente: ervaren vertrouwensbreuken, verschil in tempo en beleving en ambitie soms te snel als vanzelfsprekend gepresenteerd waardoor SOJS zich overvraagd voelt. Bij SOJS: verlies van vanzelfsprekende centrale rol en verantwoordelijkheid na renovatie, governance nog niet op orde (statuten/inschrijvingen) en aanhoudende onderstroom van teleurstellingen. Ook bij het jongerenwerk: staat klem tussen gemeente en SOJS, niet alle jongeren voelen zich vanzelfsprekend aangesproken en rol jongerenwerk niet altijd volwaardig erkend. “In de gesprekken is duidelijk geworden dat de kern van de spanning ligt in een verschil in verwachtingen en mogelijkheden. De gemeente ziet zich geconfronteerd met maatschappelijke opgaven (eigen kracht samenleving, beperkte middelen, inclusie). Ontwikkelingen bij jongeren (mentale gezondheid, kansengelijkheid, behoefte aan veilige plekken) vragen eveneens om een andere aanpak. Voor Elektra betekent dit bredere inzet van het gebouw door meerdere partijen. Voor SOJS betekent dit het delen van het gebouw, verlies van de rol als beheerder, én de verwachting dat het poppodium en het jongerenwerk verder zullen professionaliseren. SOJS vraagt om erkenning voor inzet en bottom-up kracht, vindt de gevraagde verandering lastig, maar geeft aan deze in de breedte te willen oppakken. De voorkeur ligt bij stap-voor-stap, bottom-up ontwikkelen; de benodigde professionaliteit en procesdiscipline zijn nog in opbouw. Jongerenwerk benadrukt de noodzaak van een stabiele basis en kan de kernspanning tussen gemeente en SOJS niet oplossen”, schrijft de mediator. Volgens haar is er ‘een kloof tussen de gemeentelijke verwachting van professionalisering en tempo enerzijds en de huidige bottom-up werkwijze en mogelijkheden van SOJS anderzijds’. “Deze spanning wordt versterkt door houding en gedrag (gemeente kritisch/controlerend; SOJS defensief/reactief), waardoor vertrouwen onder druk staat”, is de conclusie van de mediator.