Ondernemers spreken zich uit vóór reclamebelasting

SLIEDRECHT – Zeggen dat je als ondernemer vóór belasting bent. Bijzonder, maar het had deze keer een reden. In de oordeelsvormende vergadering van de gemeenteraad Sliedrecht hebben ondernemers dinsdag 23 januari 2018 ingesproken over de wens van het college van B & W om reclamebelasting in te voeren. Ook de politieke partijen gaven hun mening.

Winkelpromenade Kerkbuurt. De OVK wil dat de straat weer gaat leven en ziet mogelijkheden met de gelden van de reclamebelasting. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24)

De Woonboulevard Sliedrecht ziet het plan als ‘een overlevingsplan’. Van de 41 ondernemers op de woonboulevard is de meerderheid voor als aan voorwaarden wordt voldaan zoals gesteld. Inspreker was ondernemer Maarten Kop.

‘Keerpunt’
De Ondernemersvereniging Kerkbuurt (OVK) is ook voor de reclamebelasting. “Wij zien het als een belangrijk keerpunt zodat meer het gebied meer organisatorische en financiële slagkracht krijgt, zodat ook nieuwe ondernemers zich aangetrokken voelen tot het winkelgebied”, sprak namens Eddy Hoogedoorn in. Hij vroeg de gemeenteraad om ermee in te stemmen. Volgens Hoogendoorn is dit plan ‘een keerpunt’ en ‘staan de meeste neuzen weer dezelfde kant op’ op de Kerkbuurt. Hoogendoorn vertelde de raad dat een formele draagvlakmeting niet is geweest, maar het bestuur staat achter het plan voor reclamebelasting. Verschillende raadsleden stelden vragen om zich een beeld te vormen voor de besluitvormende vergadering.

Politieke partijen
De PvdA is blij dat de ondernemers dit een warm hart toedragen. De VVD wilde een evaluatie.”Het is gelukt, er is draagvlak, maar er is wel enige bezorgdheid”, aldus fractievoorziter Timo Pauw (PRO Sliedrecht), die doelde op de algehele samenwerking. Pauw vertelde ook dat zijn fractie niet geheel achter het plan staat. Het CDA ziet het MKB als de aanjager van de economie. Fractievoorzitter Ton Spek (CDA) verbaasde zich dat de ondernemersvereniging dit zelf niet kon opstellen. “Het CDA vindt dat de overheid zich terughoudend moet opstellen. Verschuiven we het probleem niet van het ophalen van de middelen naar de besteding ervan. Hoe zit het met de solidariteit? Kwijtschelding van deze belasting is niet mogelijk”, sprak Spek. Ook kan ethische vraag volgens Spek aan de orde komen bijvoorbeeld ‘besteding van middelen op koopzondag’. Namens de SGP-ChristenUnie voerde raadslid Rien Visser het woord. Zijn fractie ziet het fonds als een stimulans. “Tweederde van winkeliers in de Kerkbuurt is geen lid van de OVK. Visser had wel vragen over het bedrag dat kleine en grote ondernemers hetzelde bedrag bijdragen.

Aangepast voorstel
Wethouder Hans Tanis (SGP-ChristenUnie) van Economische Zaken en Financien stemde in met een evaluatie, waar de VVD om vroeg. Tanis: “Er komt nog een aangepast raadsvoorstel, dat de inhoud niet wijzigd, maar completer maakt.” Aanleiding zijn technische vragen van de PvdA. Tanis complimenteerde de inzet van het bestuur van de OVK over de weg die nu wordt ingeslagen. “We gaan elkaar regelmatig treffen tijdens het uitvoeren van de plannen”, aldus Tanis, die de rol van de gemeente als faciliterend ziet. Volgens Tanis gaan de ondernemersverenigingen ook leden werven. Tanis: “Wij willen uitdrukkelijk onze rol beperken.” Tanis vond het bedrag € 350,– per ondernemer een redelijk bedrag. Tanis hoopt dat de reuring terugkomt op de Kerkbuurt. Raadslid Roelant Bijderwieden (VVD) wilde weten of de gemeente sturing moet hebben. “Wat mij betreft doen we dat niet”, verwoordde Bijderwieden. 

2 gedachten over “Ondernemers spreken zich uit vóór reclamebelasting”

  1. “Hoogendoorn vertelde de raad dat een formele draagvlakmeting niet is geweest, maar het bestuur staat achter het plan voor reclamebelasting.” Ik ben een vrij nieuwe kleine zelfstandige ondernemer op de Kerkbuurt (en zoals blijkbaar tweederde van de resterende winkeliers) geen lid van de OVK.
    Alhoewel ik niet geheel negatief sta tegenover reclamebelasting en het doel hiervan, ben ik wel erg sceptisch naar de hoogte van de bijdrage en de verdeling hiervan.

    Voor kleine zelfstandige ondernemers wegen deze kosten zwaarder dan voor de grotere gevestigde winkelketens. Is het wel eerlijk om elke ondernemer een vast bedrag te laten betalen? Of is het eerlijker om te kijken naar het soort reclameuitingen, het aantal m2, etc? En wordt elke ondernemer in geheel Sliedrecht belast? Want nu spreken we alleen over de Woonboulevard en Kerkbuurt, maar hoe zit dat met de Rembrandtlaan, de Thorbeckelaan, het Winklerplein?

    Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan.

  2. Reclamebelasting, een fenomeen om het weer gezellig te maken op bv. de Kerkbuurt? € 350 euro per jaar lijkt op een verkapt gedwongen lidmaatschap van een OVK, wanneer de reclamebelasting voor grote ondernemers hetzelfde moet zijn als voor de kleine overlevers in te dure panden dan voorzie ik grote protesten.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld