DEN HAAG / SLIEDRECHT – Het Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden, beter bekend als de Waterbus, krijgt per 1 januari 2022 een nieuwe exploitant. De Combinatie Aqualiner BV / Swets ODV Maritiem BV. Het goede nieuws is dat de Waterbus naar en van Sliedrecht jaren blijft varen. Dat maakt de Provincie Zuid-Holland woensdag 8 april 2020 bekend.
Tot eind 2021 vaart de huidige waterbus. Het contract geldt voor 8 jaar, met een verlengingsoptie van nog eens 7 jaar. Om van de verlengingsoptie gebruik te kunnen maken, zal tegen die tijd wel volledig zero emissie gevaren moeten worden. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24)
Dat is de uitkomst van de openbare Europese aanbesteding die de Provincie de afgelopen periode heeft uitgevoerd. Naast de Provincie draagt ook de regio Drechtsteden voor 15% bij aan de kosten van het hele systeem. Een eerdere aanbestedingsronde in 2019 bleef nog zonder resultaat, waarna de Provincie het budget verhoogde en een aantal bedieningseisen omzette in wensen. De Combinatie Aqualiner BV / Swets ODV Maritiem BV blijkt nu het beste bod te hebben uitgebracht. Er was één andere inschrijver: de huidige exploitant Aquabus BV, een joint venture van Arriva en rederij Doeksen.
Wens gehonoreerd
Binnen de Drechtsteden komt er een directe verbinding tussen Zwijndrecht en Papendrecht. Ook blijft Sliedrecht het gehele jaar door verbonden met het netwerk, waarmee een belangrijke wens uit de Drechtsteden wordt gehonoreerd. Wethouder Ton Spek (CDA) van Verkeer en Vervoer is heel blij. “‘Ik werd begin van de middag door gedeputeerde Baljeu op de hoogte gesteld. Het was een grote wens van Sliedrecht om ‘onze’ lijn 23 te behouden. Daar hebben we fors op ingezet de afgelopen tijd. Wat dat betreft, ben ik opgelucht en blij! Natuurlijk blijven we onverminderd hard werken om meer passagiers op de waterbus te krijgen, juist ook de komende twee jaar!’
Meer gebruiken
Sliedrecht heeft een paar goede OV verbindingen, waaronder de MerwedeLinge Lijn. “Dat maakt de waterbus minder noodzakelijk, maar niet overbodig”, zegt Maurits de Haan (CDA), statenlid in de Provincie Zuid-Holland. Hij heeft zich sterk gemaakt voor het behoud van de Waterbus voor Sliedrecht. Juist vervoer over water biedt, als maritieme regio volgens De Haan meer kansen dan ‘dat we, ook als inwoners, pakken’. De Haan: “Zaak is nu, ook lokaal/regionaal de waterbus nog meer te promoten en niet alleen toeristisch, maar ook zakelijk biedt het kansen. Richting het college doe ik dan ook de oproep om alle mogelijkheden te onderzoeken, waaronder ook de verbinding te zoeken richting bijvoorbeeld Hardinxveld-Giessendam om de beroemde ‘last mile’ richting de gezamenlijke bedrijfsterreinen te slechten. Want het is wel zaak dat de waterbus van en naar Sliedrecht meer gebruikt gaat worden!”
Hoge klanttevredenheid
De bestaande haltes Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht West behouden hun halfuursdienst. Gedeputeerde Jeannette Baljeu:“We zijn blij dat er 2 aanbieders zijn geweest, daardoor hebben we een goede vergelijking kunnen maken. We bedanken de huidige vervoerder voor de inzet van de afgelopen periode en we kijken ernaar uit om de goede samenwerking tot 2022 voort te zetten.” Het enige grote openbaar vervoerssysteem over water van Nederland, dat zich al jaren kan verheugen op een zeer hoge klanttevredenheid, krijgt in de nieuwe contractperiode een nieuwe impuls. Kinderdijk wordt het gehele jaar vanuit Rotterdam over water bereikbaar.
Zero emissie vaartuigen
De nieuwe halte Rivium zal gaan worden bediend waarmee ook Capelle aan den IJssel wordt aangetakt op het netwerk. De combinatie gaat het nieuwe contract uitvoeren met een nagenoeg volledig nieuwe vloot, die deels ook bestaat uit een aantal zero emissie vaartuigen die binnen de Drechtsteden worden ingezet. Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “Dit komt de verduurzaming ten goede. De vaartuigen zijn beter voor de luchtkwaliteit en dragen daarmee bij aan de gezondheid van de bewoners in de regio.” De nieuwe schepen zijn voorts onder andere voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet en mogelijkheden voor het aan boord opladen van elektrische fietsen. Met de bekendmaking vandaag van het gunningsvoornemen gaat een termijn van 20 dagen in waarin de verliezende inschrijver nog bezwaar kan maken. Daarna wordt de gunning definitief.
Heel fijn, dat iemand (in dit geval Swets ODV) zijn nek uitsteekt om de waterbus-verbinding van en naar Sliedrecht te handhaven. Daar ben ik ook heel blij mee, maar – eerlijk gezegd – maak ik er nooit gebruik van. Nou ja, één of anderhalf keer per jaar is het een keer leuk om over water naar Dordrecht e.o. te varen, maar niet meer dan dat en ook Aart Blokland (die hier dus niet woont) komt dit jaar nog een keer om mee te varen. Opbrengst totaal 6 of 8 Euro, nou ja, misschien zelfs wel 12 of 16 Euro, want we moeten ook weer terug.
Van Johan Lavooi weet ik, dat hij graag en veel fietst, dus die gaat ook niet zo veel met de Waterbus.
Dit zijn overigens geen verwijten aan hen, maar – om de Waterbus op termijn écht te handhaven – moeten er heel veel meer structurele dagelijkse “woon-werk” gebruikers komen.
Simpel gezegd, ook bij Swets ODV als die er niets aan verdient, dan verdwijnt de Waterbus alsnog en daarom is de grote vraag wat we met z’n allen kunnen doen om die waterbus-verbinding beter, sneller én “last but not least” rendabel te maken, want ander zou ik er – als semi-gepensioneerd ondernemer – ook niet aan beginnen en u – als lezer – ook niet, toch?
Kortom, de grote en zeer moeilijke opgave blijft gewoon – los van wie de waterbus exploiteert – hoe krijgen we meer betalende reizigers aan boord?
En daar hoor ik niemand over, dus – als ook Swets ODV over twee jaar – de dienst op Sliedrecht in gaat inkrimpen, dan moeten we die ondernemer, die nu zijn nek uitsteekt, geen al te grote verwijten maken.
Overigens weet ook ik geen échte oplossing voor dit vraagstuk, dus beschouw dit niet als kritiek, maar meer als een constatering.
Ja, subsidie van de gemeente zou een oplossing kunnen zijn, maar dat leidt dan weer tot lastenverhoging van lokale belastingen, et cetera, terwijl een kind kan zien, dat die er – mede vanwege Corona – toch al aankomen.
Dat is goed nieuws, zodra ik weer een keer in mijn geboortedorp kom zal ik er een keer gebruik van maken.
Goed nieuws voor Sliedrecht ! Dit had ik niet verwacht. Ik ga er van uit dat de dienstregeling hetzelfde blijft ? Dank aan – ook de Sliedrechtse – bestuurders die hier hard aan hebben gewerkt . En de Provincie die de portemonnee heeft getrokken.
Nu moeten de Sliedrechters echt meer gebruik gaan maken van dit fantastische openbaar vervoer .
Want het kost echt veel overheidsgeld en of dat zo kan blijven doorgaan ?
Het bericht dat de Waterbus in Sliedrecht misschien zou worden opgeheven is gelukkig omgezet in een positief bericht dat de Waterbus sowieso nog 8 jaar langer van en naar Sliedrecht zal varen. Hopelijk wordt het daarna ook weer verlengd. Dit is wel een zeer goed bericht om te lezen en veel inwoners van Sliedrecht zullen hier zeker erg blij van worden.