door René de Munck
SLIEDRECHT – Na een oordeelsvormende vergadering werd dinsdagavond 3 juni 2025 opnieuw lang doorgepraat over de Binnenstedelijke Herstructurering Sliedrecht (BHS). Pas na middernacht viel er een besluit over de ‘ombouw’ van het dorp op verschillende plaatsen in de komende jaren. Sliedrecht gaat daardoor op een aantal plaatsen veranderen. Vier insprekers konden zeggen wat ze wilden, maar voor de voorstanders stond het besluit al vast. Opnieuw was er de tweedeling. De coalitiepartijen SGP-ChristenUnie, CDA en VVD stemden voor en de oppositiepartijen PRO Sliedrecht, PvdA en Slydregt.NU tegen de BHS.
Inwoonster Gerda van ’t Veer was één van de insprekers. (Foto René de Munck / Sliedrecht24)
Woningen, bouwen en parkeren
Dinsdagavond maakte de raad een vergadering van dinsdag 27 mei af. Het woord was allereerst aan insprekers. Namens SliM Wonen beet bestuurslid Jaap van Putten het spits af. Hij herinnerde de raad aan een door de raad gedane belofte, samen met woningbouwcorporatie Tablis Wonen, dat bewoners die dat willen kunnen terugkeren in een passende woning na renovatie. Van Putten riep op keuzes te maken, die de sociale woningvoorraad niet nadelig beïnvloedt. Een groei van het aantal woningen in deze categorie is volgens hem noodzakelijk.
Locatie brandweerkazerne
Deelnemer aan de klankbordgroep Gerda van ’t Veer benoemde dat haar zoon al tien jaar op een wachtlijst staat. Zij vertelde dat woningen worden toegewezen aan bewoners uit Dordrecht. Ook ging zij in op de parkeerproblematiek in de oude uitbreiding. Er komen geen nieuwe parkeerplaatsen, maar het aantal auto’s neemt toe. Ronald Vlot, bewoner van de oude uitbreiding, stuurde half mei 2025 op verzoek van de gemeenteraad een uitgebreide e-mail met daarin een Excel-sheet waarbij alle parkeerplekken en soorten woningen zijn geïnventariseerd. Hij kreeg drie reacties en geen inhoudelijke vragen. Hij concludeerde dinsdagavond dat de raad het blijkbaar snapt. Volgens de parkeernorm zijn er nu al te weinig parkeerplekken. Ook heeft hij met een afvaardiging van de fractie SGP-ChristenUnie door de wijk gefietst. Toen bleek dat de parkeerplaatsen die nu toebedeeld zijn voor elektrisch laden niet in de plannen zijn verwerkt. Inmiddels heeft hij die ook in zijn berekeningen aan de raad beschikbaar gesteld. Vlot riep op tot het geheel laten vervallen van de plannen met de brandweerkazerne en er een groene long van te maken, waaraan volgens hem behoefte is. Bewoner van de Middeldiepstraat Jacob Baars had al eerder ingesproken bij een oordeelsvormende vergadering van de raad. De gevolgen van de parkeerdruk zijn volgens hem niet grondig onderzocht. Het heeft er volgens hem de schijn van dat er is toegerekend naar een gewenste uitkomst. Hij benoemde het probleem van de twee petten. De Gemeente Sliedrecht is eigenaar van de kazerne en heeft ook verplichtingen naar Tablis Wonen. Opvallend was dat de gemeenteraad weinig met suggesties van insprekers heeft gedaan.
Bedrijfslocaties
Sommige politieke partijen, zoals Slydregt.NU, opperden het idee om van de locatie brandweerkazerne aan de Middeldiepstraat kantoorlofts te maken. Het kreeg niet de steun van de meerderheid van de raad. Ook soortgelijke ideeën over bouwlagen van de lokale politieke partij PRO Sliedrecht en PvdA Sliedrecht haalden het niet. Wel haalde het voorstel van PRO Sliedrecht en PvdA Sliedrecht het om de parkeernorm voor de Middeldiepstraat vast te stellen op 0.7 plek per woning (voorstel was 0.5 – red.). Ook een voorstel om uitbreiding van de al geplande parkeerdek te onderzoeken is aangenomen, waarbij wethouder Ton Spek (CDA) van Wonen in zijn beantwoording al had aangegeven dat indien dit kan hij voor de financiën weer moet aankloppen bij de raad. De coalitiepartijen hadden bij monde van raadslid Vincent Prins (CDA) een voorstel ingediend om te komen tot een vernieuwing van de volière aan de Maaslaan. Wat dit te maken had met BHS is niet duidelijk geworden. Het voorstel werd aangenomen. Ver na middernacht werd het voorstel tot herstructurering aangenomen met alleen de stemmen van de coalitie voor. De oppositie was geheel tegen. Bij de Maaslaan heeft in ieder geval een aantal partijen geprobeerd de bouwhoogte te beperken, een duidelijke wens van de bewoners. Dat dit niet is gelukt zou zo maar tot een gang naar de rechter kunnen leiden.
Goed gedaan Gerda, en straks kan je met de metro naar Baanhoek vertrek vanaf elke locatie in het mij zo oud en vertrouwde geboortedorp. ( dat zeiden we vroeger in de tijd van Burgemeester Chris van Hofwegen )