Miljoenen voor aanpak snelweg A15 bij Sliedrecht

SLIEDRECHT / REGIO – Maandag 12 oktober 2015 is de Startbeslissing voor het project capaciteitsverruiming A15 Papendrecht – Sliedrecht getekend. Op basis hiervan heeft minister Schultz van Haegen (infrastructuur) met de regio afspraken gemaakt over het realiseren van verbreding van de A15. 

Op de foto van links naar rechts minister Melanie Schultz (Infrastructuur), VVD-gedeputeerde in de provincie Zuid-Holland Floor Vermeulen (Vervoer) en SGP-CU-wethouder Sliedrecht en Drechtstedenbestuurder Hans Tanis (Ruimtelijke en Economische ontwikkeling) (Foto Regio Drechtsteden)

In het zogeheten BO-MIRT 2013 is gesteld dat de regio op dit deel van de A15, de N3 en het omliggende onderliggend wegennet een bereikbaarheidsprobleem ervaart en dat de regio een pakket aan maatregelen uitwerkt (inclusief effecten en kosten). Met de Startbeslissing is de tracéwetprocedure voor het project formeel begonnen.

File top 50
De A15 is zowel een belangrijke regionale verbinding voor de Zuidvleugel als een belangrijke achterlandverbinding voor de Haven van Rotterdam. Het Rijk investeert in (uitbreiding van) rijksinfrastructuur als er sprake is van een knelpunt op nationaal niveau. Aan de hand van een onderzoek hiertoe, de nationale Markten Capaciteitsanalyse (NCMA), komt naar voren of er sprake is van een nationaal verkeersknelpunt. Bij de A15 is hier tussen Papendrecht en Sliedrecht geen sprake van. Niettemin leidt de congestie op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht tot hoge economische schade. Ook maakt de file deel uit van de file top 50.

Voor de gemeenten aan de A15 leidt de dagelijkse congestie tot een verslechterde bereikbaarheid, wat indirect leidt tot een minder aantrekkelijk economisch klimaat voor bedrijven en woonklimaat voor bewoners. Daarnaast zorgt de congestie in toenemende mate voor (ongewenst) sluipverkeer op het onderliggend wegennet van gemeenten langs de A15 (o.a. de N214 – red.) en voor verkeersknelpunten op deze sluiproutes. “Daarom is het Rijk met de provincie Zuid-Holland en de regio Drechtsteden overeengekomen om maatregelen treffen. Van groot gewicht daarbij is geweest dat de provincie Zuid-Holland en de regio Drechtsteden een financiële bijdrage leveren”, aldus Schultz. 

Maatregelen
Uit onderzoek is gebleken dat verruiming van de capaciteit op de noord- en zuidbaan van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht-West de doorstroming van het verkeer op de A15 en het onderliggend wegennet verbetert en economische verlieskosten reduceert. Schultz: “De maatregelen betreffen de aanleg van een weefvak met vluchtstrook op de noordbaan (tussen Sliedrecht-West en Papendrecht-N3) en het doortrekken van de huidige spitsstrook op de zuidbaan (van Papendrecht-N3 – Sliedrecht-West naar Sliedrecht-Oost). Beide maatregelen hebben een groot oplossend vermogen.”

Financiën
Voor de aanleg van het project is een taakstellend budget beschikbaar van € 5,93 mln. De meerkosten van het beheer en onderhoud tot en met 2028 bedragen € 2,22 mln. De totale investering bedraagt € 8,2 mln. De provincie Zuid-Holland betaalt daarvan € 3,3 mln, de regio Drechtsteden € 0,8 mln en het Rijk € 4,1 mln. Voor wat betreft de financiële risico’s in de planuitwerkingsfase is een zelfde verhouding afgesproken: 40% voor de provincie Zuid-Holland, 10% voor de regio Drechtsteden en 50% voor het Rijk. Alle hiervoor genoemde bedragen zijn inclusief BTW en prijspeil 2015.

Procedure en planning 
Voor het project wordt de zogenaamde verkorte tracéwetprocedure doorlopen. Het eerste formele moment na de Startbeslissing is het nemen van het ontwerptracébesluit. Daarna volgt het tracébesluit. De streefplanning voor het project is als volgt: Ontwerp-tracébesluit eind 2016 – begin 2017, Tracébesluit 2017, Start aanleg 2018, Openstelling 2018 – 2020. 

1 gedachte over “Miljoenen voor aanpak snelweg A15 bij Sliedrecht”

  1. Jammer dat er eerst een hoop bureaucratie moet plaatsvinden. Start aanleg pas in 2018. Moet dus nog jaren mij een weg banen van en naar Gelderland. Jaren geleden moest ik solliciteren op banen meer dan 50 km woon-werkverkeer. Dank u wel allemaal.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld