Meer oplaadmogelijkheden voor elektrisch rijden

SLIEDRECHT – Er ligt een overeenkomst tussen de gemeente Sliedrecht en het bedrijf Allego uit Arnhem over het plaatsen en beheren van openbare oplaadpalen. Het is de eerste onderneming die dit in het Baggerdorp mag gaan doen. Dat bericht de gemeente dinsdag 17 november 2015. Iedereen met een elektrisch voertuig kan vanaf nu een aanvraag doen voor een openbaar oplaadpunt. 

In opdracht van gemeenten, bedrijven en vervoersmaatschappijen realiseert en beheert Allego laadpunten voor elektrisch vervoer. Dit zijn de laadpalen die in Sliedrecht zullen worden geplaatst. (Foto Allego)

Elk bedrijf kan in Sliedrecht openbare oplaadpalen realiseren, beheren en exploit­eren. De gemeente stelde in juli dit jaar criteria en voorwaarden voor de exploitatie en het beheer van laadpalen.

Duurzaamheid
De gemeente mag plaatsen aanwijzen waar de openbare oplaadpunten mogen komen. Wethouder Theo den Braanker (milieu en duurzaamheid): “Met het realiseren van een oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen komen we tegemoet aan   onze doelen en ambities voor duurzaamheid in Sliedrecht. Elektrische auto’s zijn schoner, zuiniger en duurzamer. En ze dragen bij aan de energietransitie van ‘fossiel’ naar hernieuwbare bronnen.”

Openbare laadpalen
Elektrische en hybrideauto’s (‘plug-in’) worden opgeladen via het elektriciteitsnet. Mensen met een eigen oprit kunnen hun auto thuis opladen. Mensen zonder eigen oprit zijn afhankelijk van oplaadpunten in de openbare ruimte. Die zijn er in Sliedrecht nog niet veel. Inwoners kunnen een laadpaal aanvragen via de website ‘Openbaar Laden’. Hier staan straks alle mogelijke locaties van openbare laadpalen in Sliedrecht. Bestaande locaties van laadpalen zijn te vinden op de website ‘Oplaadpalen’. E-rijders betalen de stroom met een landelijke oplaadpas. Deze pas is verkrijgbaar bij verschillende commerciële aanbieders.

Kosten
De VVD vroeg zich dinsdagavond af wat de kosten zijn. Ook vroegen de liberalen of ook is gedacht aan een bedrijf uit de Drechtsteden in plaats van uit Arnhem. “En waar zetten we de palen, bij invalideparkeerplaatsen. Hoe zien we dat? We zijn voor het laten betalen voor het opladen. We begrijpen de behoefte en we gaan graag met de raad in discussie. Moeten er meer kaders komen waar ze worden geplaatst en moet er voor betaald worden”, aldus Roelandt Bijderwieden (VVD). De PvdA vindt dat de gemeente met de voertuigen ook op elektrisch moet overschakelen. De socialisten hebben geen behoefte aan kaders. PRO Sliedrecht was benieuwd of in overeenkomsten ‘gerommeld’ kan gaan worden hoe we het in Sliedrecht willen hebben. Raadslid Vincent Prins (CDA): “We hopen niet dat een oplaadpaal al na een jaar wordt weggehaald, als deze niet wordt gebruikt.” De christendemocraten denken dat mensen zullen moeten wennen aan de palen. 

Verdeling
Wethouder Theo den Braanker (SGP-CU) van Milieu en Duurzaamheid zegt dat het beheer van de laadpalen wordt uitbesteed. “De gemeentelijke kosten zijn parkeervakken. Kosten inrichten bedragen 150 euro per vak. Dat wordt gesubsidieerd voor tien locaties. De overige kosten zijn voor de exploitant. De kosten voor de gemeente zijn beperkt. Dat is eigenlijk heel mooi”, aldus Den Braanker. Mensen kunnen bezwaar maken tegen de aanleg van een laadpaal, als deze bijvoorbeeld voor iemand zijn deur zal worden aangelegd. De palen komen o.a. op tien openbare locaties. Ook privé kunnen mensen een paal aanschaffen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld