Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach vol passie gezongen

door Hans van der Aa
SLIEDRECHT – Na maandenlang oefenen en (in)studeren was het zaterdagavond 24 maart 2018 zover: de uitvoering van de Matthäus-Passion door de Christelijke Oratorium Vereniging Soli Deo Gloria. De Grote Kerk, die bekend staat om de goede akoestiek, bewees zich ook dit jaar weer als geschikte locatie voor een groot werk zoals dit oratorium. 

Alle koorleden, solisten en muzikanten werden na afloop van de avond beloond met een ovationeel applaus. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Naast Soli Deo Gloria werkten veel solisten en muzikanten mee: Jongerenkoor Chantiel, André de Jager (Orgel), Sander van den Houten (Klavecimbel), Tenoren: Aart Mateboer (Evangelist), Sopraan: Merel van Geest, Bassen: Marco Bakker (Christus), Orkest New Symfonics, Frank Rutgers (Cello), Harjo Neutkens (Theorbe),  Jeroen de Vaal (Aria’s), Alt: Adélaïde Rouyer,
Benjamin Sattlecker (Aria’s).  De algehele leiding was in vertrouwde handen van Danny Nooteboom, hij fungeerde ook als dirigent.

Lijden en sterven van Christus
Bachs Matthäus-Passion behoort niet alleen tot de omvangrijkste liturgische composities, maar ook tot de absolute topprestaties van de klassieke muziekcultuur. Toen Johann Sebastian Bach in 1723 tot cantor van de Thomaskirche in Leipzig benoemd werd, maakte de wekelijkse uitvoering van cantates tijdens de zondagse kerkdiensten deel uit van zijn vaste verplichtingen. Daarnaast bood zijn nieuwe functie hem ook de kans om grootschaliger liturgische muziek te schrijven voor Goede Vrijdag. Meteen al in 1724 kwam Bach met zijn Johannes-Passion. Het was de opmaat voor een breedvoeriger toonzetting van het lijdensverhaal uit het Mattheüs-evangelie, waarbij hij nauw samenwerkte met de gerenommeerde Leipziger dichter Christian Friedrich Henrici. Deze Matthäus-Passion werd ten doop gehouden tijdens de vesperdienst op Goede Vrijdag 1727. Bachs Matthäus-Passion vertelt het verhaal van het lijden en sterven van Christus. Er zijn recitatieven, waarin het verhaal wordt verteld, koorstukken en beschouwende aria’s – wat langere delen voor solisten met instrumentale begeleiding. Daarnaast zijn er de koralen – korte, vierstemmige stukken gebaseerd op destijds bij iedereen bekende kerkliederen.

Ovationeel applaus
Het klassieke hoogtepunt duurde meer dan drie uur, het rijkelijk toegestroomde publiek kreeg weer waar voor het geld. Tussen deel 1 en 2 was een pauze ingelast met koffie, thee of fris. Na afloop kregen de solisten en de dirigent een fraaie toepasselijk gele bos bloemen. Het was een meeslepende, intense avond, waar velen weer van hebben genoten.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld