Column: Lokale journalistiek

Na Sinterklaas en de feestdagen rond Kerst gaat we al snel richting het nieuwe jaar, 2018. Wat heeft dat jaar te bieden? En wat wordt de rol van Sliedrecht24?

De uitingen buiten de redactie zijn belangrijk om een lezerspubliek op te bouwen. Dit is het reclamebord in sporthal De Basis. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24) 

De journalistiek is veel besproken. Landelijk, maar ook lokaal. We kregen in 2017 bijzonder veel complimenten. We waren helder, duidelijk en snel met berichtgeving. Ook kritiek, want we lieten niet meer alle reacties toe en waren strenger naar mensen die bijvoorbeeld anoniem reageerden. De nieuwe regels gingen 1 november 2017 in en staan op de pagina ‘Van de redactie’. Het zou weleens kunnen dat de reactiemogelijkheid op nieuwssites in 2018 helemaal verdwijnt. Ook bij ons. Er is bijna niet op te modereren en ‘een open riool’ willen we niet. Nu is daar nog geen sprake van, maar we zijn er bijzonder druk mee. Reacties moeten uitdrukkelijk een reactie op een artikel zijn. 

Steeds meer burgers begeven zich op het journalistieke terrein. Denk aan Facebook en Twitter, maar ook vloggers. Maar klopt deze informatie alles? Nee, niet altijd. Wij checken informatie voor iets online gaat. Doen aan hoor en wederhoor. Politici brengen hun eigen verhaal. Je mag het soft Fake News noemen, want het is hun verhaal. Er is niks gecheckt, kleurtje erin en één kant. Daarom extra attent want in maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Ik vind vertrouwen in de journalistiek belangrijk.

We moeten in 2018 zuinig zijn op de lokale journalistiek. Er speelt veel in Sliedrecht en Sliedrecht24 blijft daar bovenop zitten. We berichten zoals het is. Daar is soms geen woord Spaans bij. We zijn niet van het draaien, maar klip en klare taal. Dat is voor sommige mensen wensen. Het geeft ook duidelijk aan waar we voor staan. We brengen van kerk tot politiek, van sport tot incident. Graag zouden we meer tijd willen steken in lokale onderzoeksjournalistiek. Als daar ooit nog eens een budget voor zou komen! Onze inkomsten komen uit advertenties. En we willen Sliedrecht24 graag gratis blijven aanbieden. 

We zijn ook van samenwerking. Doen dat soms al met het AVROTROS-programma EenVandaag of met Follow the Money. Soms met een onderneming als het gaat om een actie of in zakelijke berichtgeving. Laten ons op straat zien waar mogelijk, met de bedrijfswagen, bij evenementen en hopen zaterdagmorgen 17 maart 2018 een lijsttrekkersdebat te organiseren op het Burgemeester Winklerplein. Daar staat een open microfoon voor jou!

We zouden in 2018 ook meer met data willen doen, meer ook met beeld op Sliedrecht24, live-Facebook en de website wordt mobiel aantrekkelijker voor de adverteerder. Mogelijk zetten we die laatste stap al op korte termijn. Ook willen we verder groeien. Sliedrecht24 is mediapartner van v.v. Sliedrecht en bordsponsor bij Sliedrecht Sport de komende drie jaar. We willen verder gaan met maatschappelijk ondernemen en kansen pakken waar mogelijk. We blijven snel en accuraat met nieuws en sportnieuws. 

We geven nog meer gas in 2018! Proosten op het nieuwe jaar doen we later! 

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

1 gedachte over “Column: Lokale journalistiek”

  1. Publiciteit. Ik weet er nog wel een.
    Korfbalvereniging Merwede/Multiplaat op het sportpark aan de Thorbeckelaan. Een 100% Sliedrechtse sportver. Waar ALLE spelers/sters van het 1e team afkomstig zijn uit de eigen jeugd.
    En dat kan niet elke sportver. uit Sliedrecht zeggen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld