Kruispunt Rivierdijk – Thorbeckelaan wordt ‘binnenkort’ aangepakt

SLIEDRECHT – De gemeente Sliedrecht wil ‘binnenkort’ de kruising Rivierdijk – Thorbeckelaan aanpakken. Dat blijkt uit een brief van woensdag 9 oktober 2019 die per e-mail vrijdagmorgen 25 oktober 2019 is bezorgd bij bewoners door Watertoren B.V. aan de Rivierdijk. Bij één van hen roept de ‘nogal vreemde manier van informeren van de omgeving’ vragen op. “Waarom zou de brief aan Watertoren B.V. moeten worden gestuurd? En die deze aan ons doorsturen? En de brief is al van begin oktober, dus het woord ‘binnenkort’ moeten we maar met een korreltje zout nemen. Waarom kan de gemeente Sliedrecht niet rechtstreeks met ons informeren?”, vraagt een bewoner zich af, die de brief dus niet begin oktober kreeg en deze vrijdagmiddag heeft doorgestuurd aan de redactie van Sliedrecht24. 

De kruispunt Rivierdijk / Thorbeckelaan wordt aangepakt. In het verleden zijn er hier verschillende ongelukken gebeurd. (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Procesbegeleider participatie Gelinde Groeneveld van Watertoren B.V. stuurt als toelichting mee: “Bijgaande brief kreeg ik van de gemeente met het verzoek deze ook naar jullie door te sturen. Dat doen wij graag. Voor alle duidelijkheid: Deze werkzaamheden hebben geen verband met de ontwikkeling van het Watertorenterrein, maar staan hier los van. Mocht u vragen hebben over deze werkzaamheden, dan verzoek ik u contact op te nemen met de gemeente, contactgegevens staan in de brief vermeld.” Niet bekend is waarom de gemeente een verzoek doet bij Watertoren B.V. en niet zelf het initiatief neemt om de brief te versturen. 

Tekst gaat verder onder tweet.

Aanpassingen
De brief met uitleg en een kaart is bedoeld voor direct omwonenden aan de Thorbeckelaan en Rivierdijk. KWS Infra B.V., die ook het werk aan de Sportlaan / N482 uitvoerde, gaat de klus klaren. De belangrijkste aanpassingen zijn dat de afstand tussen het fietspad en de rijbaan wordt verruimd van zo’n drieënhalf naar vijf meter, zodat er een auto kan staan; de middenberm in het fietspad wordt verbreed naar drieënhalve meter; er worden kleine bochten toegepast, zodat autoverkeer rustiger moet rijden; om de bochten voor vrachtverkeer geschikt te houden, worden er overrijdbare stroken aangebracht (deze zijn niet geschikt voor personenauto’s – red.). De gemeente zegt de omwonenden te informeren als de werkzaamheden daadwerkelijk beginnen, dan ook bekend te maken wie de contactpersoon is en met informatie over bereikbaarheid van de woning / bedrijf te komen.

Week 46
Wethouder Ton Spek (CDA) van Openbare Ruimte, Verkeer en Vervoer laat vrijdagmiddag na publicatie aan Sliedrecht24 weten dat in week 46, de week van maandag 11 november 2019, wordt begonnen met de reconstructie.

4 gedachten over “Kruispunt Rivierdijk – Thorbeckelaan wordt ‘binnenkort’ aangepakt”

  1. Vanuit een bestel- of vrachtauto zijn de (brom)fietsers die vanaf de synagoge komen niet te zien. Zeker als je even moet wachten voordat je rechtsaf kunt kan de situatie veranderd zijn. Je kunt dan twee dingen doen: op goed geluk de bocht nemen of toch doorrijden tot de Rembrandtlaan en omrijden. Het mag een wonder heten dat er niet vaker (brom)fietsers worden aangereden daar.

    Het is wenselijk zijn om daar een spiegel te plaatsen. Afhankelijk van de situatie na de reconstructie zou hij er misschien moeten blijven staan.

  2. Ik bekijk het meer vanuit de situatie van de fietsers en scooters. Als ik, op mijn scooter, vanuit het westen, oostwaarts rij, rem ik altijd af, als ik dit kruispunt nader. 80 % van de auto’s, komend vanuit de Thorbeckelaan, rijden, kijkend naar links voor fietsers, zo het fietspad op, zonder naar rechts te kijken. Ik rij hier per dag, toch wel een keer of 4, en of ik nou mijn rode winterjas aan heb of niet, het gebeurt telkens weer.
    Ik ben benieuwd of dit gevaar, in de nieuwe situatie, uitgebannen is. Even afwachten.

  3. Eindelijk oplossing?? Was vanaf Thorbeckelaan een crime omdat je eerst aan TWEE kanten voorrang moest geven aan fietsers (en een beetje onduidelijk) en komend van oostkant (afrit Oost) naar rechts afslaand ook extra aandacht nodig had, fietsers van twee kanten met bovendien moeilijke hoek door parkeerders). Heb gelukkig nog nooit enige aanrijding gehad (rijdt al 59 jaar na m’n 18de) maar dit was (is nog) altijd bijzonder opletten. Lijkt wel de oplossing te zijn voor beide probleempjes, verkeersplein hier niet mogelijk.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld