SLIEDRECHT / REGIO – Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat trekt een bedrag van 300 miljoen euro uit voor de aanpak van de A15 tussen Papendrecht en knooppunt Gorinchem. Hier staat het verkeer vaak stil en niet aanpakken van het traject zou volgens Van Nieuwenhuizen tot grotere problemen leiden. De provincie Zuid-Holland draagt een bedrag van 30 miljoen euro bij. Eerder was sprake van een aanpak van Papendrecht tot Sliedrecht-Oost. Dit plan gaat verder.
Er staat regelmatig file bij Sliedrecht. De uitbreiding van het aantal rijstroken kan een hele verbetering zijn. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Sliedrecht24)
In een verkenning worden verschillende alternatieven onderzocht, waaronder een wegverbreding (van 2×2 naar 2×3 rijstroken) tussen Sliedrecht-West en Gorinchem. Ook wordt gekeken naar innovatieve verkeerstechnieken om het verkeer vlotter te laten doorstromen. In 2020 wordt een voorkeursbeslissing vastgelegd wat er precies op het traject gaat gebeuren. Naar verwachting in 2025 gaat de schop de grond in.
Tekst gaat verder onder tweet.
Mooie stap! Trots dat we dit bereikt hebben, samen met onze partners. https://t.co/pAhUgA4hc0
— Hans Tanis (@jptanis) June 26, 2018
Twijfelachtige eer
De minister nam dinsdagmorgen 26 juni 2018 de zogeheten startbeslissing voor aanpak van het fileprobleem op dit deel van de A15. Vrachtverkeer maakt veel gebruik van de weg van en naar Rotterdam. Volgens Van Nieuwenhuizen heeft het traject de twijfelachtige eer dat er dagelijks ‘één van de duurste files van Nederland’ staan. “De A15 is cruciaal voor het wegtransport. Met een grootschalige aanpak gaan we er voor zorgen dat het verkeer in beide richtingen beter gaat doorstromen en verbeteren we de verkeersveiligheid. Hierdoor komen goederen sneller op de plaats van bestemming en vinden er minder ongelukken plaats”, aldus Van Nieuwenhuizen dinsdagmorgen in Alblasserdam.
Bereikbaarheid
Volgens gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) van Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland worden de problemen groter als er niets gebeurt. “De startbeslissing van de minister is een enorme belangrijke stap voor de regio. De A15 tussen Papendrecht en Gorinchem is een groot knelpunt. Dat we dit nu gaan aanpakken, is goed voor de bereikbaarheid van de haven van Rotterdam, goed voor de regio Drechtsteden en dus goed voor Zuid-Holland.”
Tekst gaat verder onder tweet.
Belangrijk besluit voor minder files en betere verkeersveiligheid. Startbeslissing A15 door @CvNieuwenhuizen getekend! @zuid_holland @MinIenW pic.twitter.com/QAsxmVlG1p
— Floor Vermeulen (@floorvermeulen) June 26, 2018
Buiten spits rijden
Vooruitlopend op dit grote project stelde de minister eind vorig jaar al het Ontwerp–Tracébesluit vast voor de verbreding van het stuk snelweg tussen Papendrecht en Sliedrecht. Een belangrijk ander project dat wordt uitgevoerd op de A15 is de realisatie van de ontbrekende schakel in Gelderland, de ViA15. In aanvulling op deze projecten werkt de minister samen met de provincies Gelderland en Zuid-Holland aan een pakket maatregelen die op kortere termijn al verlichting moeten bieden. Dan gaat het onder meer om het verleiden van werknemers om buiten de spits te reizen en klein infra-maatregelen die voor een betere doorstroming zorgen, zoals het verlengen van invoegstroken.
Doorstroming verbeteren
Hans Tanis, portefeuillehouder Bereikbaarheid in het regiobestuur Drechtsteden is trots op wat er nu bereikt is. “Het is dankzij de samenwerking met de Provincie en Rijkswaterstaat en door de stevige lobby van de werkgevers uit onze regio, TLN en het Havenbedrijf Rotterdam, dat we hier vandaag met de minister de start hebben mogen geven voor de aanpak van het grootste knelpunt in onze regio. Maar ook dankzij Barbara Visser die eind 2016 de duurste file van Nederland met een motie onder de aandacht bracht van de Tweede Kamer. Met deze grootschalige aanpak gaan we er voor zorgen dat de doorstroming op de A15 verbeterd en daarmee de bereikbaarheid van de Drechtsteden”, zegt Tanis, die ook wethouder van Economische Zaken in Sliedrecht is.
Tekst gaat verder onder tweet.
€300 miljoen voor de aanpak van files op groot knelpunt A15 ????. Minister @CvNieuwenhuizen neemt startbeslissing voor traject #A15 Papendrecht – Gorinchem #mobiliteithttps://t.co/Ro73ulzvPH pic.twitter.com/AwnzvFIrRJ
— Ministerie IenW (@MinIenW) June 26, 2018
Bedrijfsleven
Maatregelen voordat grootschalige aanpak start Naar verwachting gaat, zoals gezegd, in 2025 de schop in de grond, dat duurt dus nog even. Tot die tijd wordt de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht al verbreed. Daarnaast zijn door de bedrijven Dinniq, IV Groep, MAAT en Boskalis in samenwerking met de provincie en de Drechtsteden aanbevelingen aan het ministerie gedaan om de doorstroming en veiligheid ook op de korte termijn verder te verbeteren, zoals het aanpassen van de belijning, het verleggen van de vangrails, het verbeteren van spitsstroken, stand-by staan van bergers en verbeterde reisinformatie. Rijkswaterstaat bekijkt welke maatregelen daarvan al ingezet kunnen worden bij de komende onderhoudsopgave aan bruggen, wegen en tunnels.
Waar zeker winst valt te behalen is flinke boetes voor vrachtwagens die met een gangetje van 90km gaan inhalen. Tijdwinst is nihil en ze houden 2 rijstroken bezet waardoor er files ontstaan. Ook zou het winst zijn wanneer men analyseert (zal best worden gedaan, maar dat wordt dan slecht gecommuniceerd) waarom er op sommige stukken opeens zonder aanwijsbare oorzaak auto’s komen stil te staan. Ga voor de aardigheid eens staan op het viaduct dat Sliedrecht met H’veld verbindt. Je ziet het verkeer aankomen rijden vanaf Papendrecht en voor het viaduct gaat het afremmen. Zelfde bij het viaduct bij H’veld (Peulenstraat-Zuid-Rivierdijk). Ook bij viaduct over A15 bij tankstation Steenenhoek zie je hetzelfde gebeuren. Super irritant omdat het niet nodig is. Rijschoolhouders kunnen hier wellicht ook een rol inspelen tijdens de diverse rijopleidingen.
Nou gelukkig begint het pas over 7 jaar. Nou dan hoef ik niet meer te werken. Heb ik geen last van de werkzaamheden alleen nog 7 jaar file tot die tijd 😂😂😂
Lekker snel man, over 7 jaar. Blijf eens een keer met je handen van die matrixborden af, dan krijg je ook niet zo snel files ze gaan al aan als er iemand de rijksweg op rijd en gelijk iedereen in de ankers er is geen (…) aan de hand. Iedereen weet dat er mensen invoegen en er is een doorgetrokken streep dus matrixborden pas aan als het echt nodig is zal je zien dat het al een hoop zal schelen.
Oké. Dan zijn we weer 7 jaar verder. Ambtelijke molens draaien langzaam. Maar deze op kruipolie.
Ik snap alleen niet waarom dat pas in 2025 gerealiseerd gaat worden.
Tegen die tijd misschien wel 4 baans ,
Is het niet beter de A15 langs de Betuwelijn te laten lopen . kan alles in 1 keer
Kortom.. blij met een dooie mus..over 7 jaar de eerste schop de grond in..dus nog zeker 8 jaar file leed.
Gelukkig al over…..7 jaar (!) de start van de werkzaamheden. Blij dat er zo’n vaart achter wordt gezet….ambtelijke molens….