Kinderraad krijgt in nieuw raadseizoen 2018-2019 vervolg

SLIEDRECHT – Er waren drie vergaderingen van de kinderraad 2017/2018. Daarnaast zijn er twee hulpmiddagen bij SOJS geweest. Inmiddels zijn volgens het college van B & W de voorbereidingen voor de kinderraad 2018-2019 in volle gang. Het college wil het initiatief ook dit raadseizoen voortzetten. De kinderraad bestaat sinds 14 december 2016. 

Dit is een foto van de eerste kinderraad. In het schooljaar 2017/2018 bestond de tweede kinderraad uit zestien leerlingen van groep 7 en 8 van de acht basisscholen in Sliedrecht. Na de installatieraad hebben zij binnen de BOB-structuur een opdracht over een invulling van het Recreatief Knooppunt uitgevoerd en kozen de naam voor het gebied, Sliedrecht Buiten. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

“De tweede kinderraad is als positief ervaren. Zowel door de kinderen zelf, als door de buddy’s, de scholen, jongerenwerkers en de gemeente”, schrijft het college maandag 3 september 2018 in een college informatiebrief aan de gemeenteraad. De bedoeling is dat vrijdag 19 oktober 2018 de derde kinderraad wordt geïnstalleerd en aansluitend een beeldvormende vergadering wordt gehouden.

Reden kinderaad
“Kinderen en jongeren hebben vaak een eigen, verfrissende blik op zaken. Wij willen niet alleen óver,
maar vooral ook mét kinderen en jongeren praten over de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.
Daarnaast is het goed dat zij een beeld krijgen van hoe de gemeente en de lokale democratie werkt.
Zo hopen we kinderen en jongeren enthousiast te maken om op latere leeftijd hun bijdrage aan de
lokale democratie te leveren. De vrijwillige inzet van kinderen en jongeren, bijzondere prestaties en
initiatieven die zij ontplooien moeten ook beter voor het voetlicht worden gebracht.” Dat was voor de toenmalige gemeenteraad de reden om de kinderraad in het leven te roepen.

Evaluatie
Direct betrokkenen hebben een e-mail ontvangen met de vraag hoe zij de kinderraad 2017-2018 hebben
ervaren en/of zij verbeterpunten hebben voor de volgende kinderraad. De betrokkenen zijn: de leden
van de kinderraad (16), de buddy’s, de basisscholen, de jongerenwerkers en de organisatoren vanuit
de gemeente (observatie). In totaal zijn er slechts dertien reacties ontvangen op de 31 mails die zijn gestuurd. Daarnaast heeft er een evaluatiegesprek plaatsgevonden met de jongerenwerkers. De kinderraadsleden vonden het erg ‘leuk en spannend’. Wat opvalt is dat ze vooral aangeven dat het debat erg leuk was, terwijl dat ook het punt is dat dit jaar volgens de volwassenen (buddy’s, jongerenwerkers en gemeente) minder goed uit de verf is gekomen. Als reden hiervoor wordt genoemd dat de opdracht te voor de hand liggend was.

Handvaten
Volgens het college zijn de scholen enthousiast en vonden zij het een mooi initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is. De gastlessen van de jongerenwerkers, als opmaat naar de verkiezingen in de klas
worden als leerzaam ervaren en voor herhaling vatbaar genoemd. Leerkrachten en directeuren
worden per e-mail goed op de hoogte gehouden. Wel wordt als suggestie meegegeven dat er wat
meer aandacht mag zijn voor terugkoppeling in en raadpleging van de klas. Kinderraadsleden en
de scholen zouden hier meer handvaten voor willen krijgen. Er wordt zelfs geopperd hiervoor een
concreet plan van aanpak te maken.

Conclusie
Over het algemeen kunnen we stellen dat betrokkenen positief zijn en de kinderraad voor herhaling vatbaar is. Daarbij is een enigszins gewijzigde opzet wenselijk, waarbij bevordering van het debat en
begeleiding van de kinderen aandachtspunten zijn. College: “Voor het schooljaar 2018/2019 doen we de volgende aanbevelingen op het gebied van opdracht, bevordering van het debat, communicatie, taakverdeling en planning, zoals organiseer een debat-training voor de kinderraadsleden in de raadzaal, bevorder dat kinderen hun klas meer betrekken bij hun plannen, zodat het niet het plan van twee kinderen wordt en promoot de kinderraad aan het begin van het schooljaar.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld