Iv-Groep ontwierp sluisdeuren voor Panamakanaal

PANAMA / SLIEDRECHT / PAPENDRECHT – In Panama wordt zondag 26 juni 2016 het verbrede en verdiepte Panamakanaal geopend. Advies- en ingenieursbureau Iv-Groep, met vestigingen in o.a. Sliedrecht en het hoofdkantoor in Papendrecht, ontwierp zestien sluisdeuren voor de nieuwe sluizencomplexen. Daaraan werkten ook Sliedrechters mee.

De aankomst van sluisdeuren. Het Panamakanaal is de befaamde scheepsdoorgang tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan. (Foto IV Groep)

Vice-premier Lodewijk Asscher (PvdA) is zondag bij de opening net als enkele medewerkers van de Iv Groep die nauw betrokken waren bij het project. Hij doet dat tijdens zijn tweedaagse bezoek aan het Midden-Amerikaanse land. Maandag spreekt Asscher onder anderen met Nederlandse ondernemers in Panama. Bij de festiviteiten voor het Panamakanaal zijn staatshoofden, regeringsleiders en ministers aanwezig. Aan de verbreding en verdieping van het kanaal is sinds 2007 gewerkt.

Sluisdeuren
De wanden van de sluizencomplexen zijn gemaakt van beton en zijn tot ruim 33 meter hoog. Ze lopen aan de buitenzijde naar beneden taps toe en zijn aan de voet 30 meter breed. De dubbele stalen deuren van de sluizen zijn 31 meter hoog, circa 57 meter breed en 10 meter dik. “Ze bestaan per stuk uit gemiddeld 3500 ton staal. De oude sluizen zijn voorzien van puntdeuren, maar de deuren in de nieuwe sluizen zijn roldeuren, die bij het openen en sluiten een horizontale beweging maken, haaks op de vaarrichting. Door de waterbesparende bassins die naast de sluizen zijn geplaatst wordt 60% van het water hergebruikt.”

Uitdagingen
Het Panamakanaal expansie project voorziet in de aanleg van een derde laan van sluizen naast de bestaande sluizencomplexen (de Gatún-sluizen aan de Atlantische kust en de Miraflores- en Pedro Miguel-sluizen aan de Stille Oceaan). “Net als bij de bestaande sluizen zijn drie verschillende niveau’s achter elkaar aangelegd, die de schepen van zeeniveau naar het 27 meter hoger gelegen Gatúnmeer brengen. De sluizen zijn 60% breder en 40% langer dan de bestaande sluizen en bestaan elk uit drie kolken.”

Stevig
Door hoge eisen aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid zijn tussen waterniveau’s dubbele deuren geplaatst. In totaal is er sprake van acht deuren per sluizencomplex. “Deze deuren moeten bestand zijn tegen enorme wisselende waterdrukken, tegen botsingen van schepen en tegen aardbevingen. Het gehele sluizencomplex moet voor 99,6 % van de tijd beschikbaar zijn voor scheepvaartverkeer, wat grote gevolgen had voor het ontwerp en heeft voor onderhoud.” 

Verantwoordelijk
Voor de wereldwijd opererende Iv-Groep was het project in Panama dus een meerjarig en prestigieus project. Met 1000 professionals sterk, bieden wij een multidisciplinair dienstenpakket op de markten Gebouwen & Installaties, Industrie, Infrastructuur & Havens, Maritiem, Olie & Gas, Speciale constructies & equipment en Water. Iv-Groep is onderdeel van het ontwerpteam CICP, samen met MWH Global en TetraTech, en verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe sluisdeuren en het aandrijfmechanisme inclusief de besturing, de RAMS-analyse van het gehele sluizencomplex en de bouwbegeleiding. 

Plaats een reactie

*=Verplicht veld