Inwoners Sliedrecht-Oost fel tegen aanleg nieuwe weg

SLIEDRECHT – Een aantal inwoners van Sliedrecht-Oost protesteren tegen een verkeersplan om de Rivierdijk te ontlasten en deze nabij de Zwijnskade naar beneden in de toekomst aan te sluiten op de Tiendweg en daar een doorgaande weg van te maken. Het is één van de voorstellen, die maandagavond 6 maart 2017 aan de orde kwam tijdens een beeldvormdende vergadering van de gemeenteraad over het verkeers- en mobiliteitsplan 2017-2040. Er komt een actiecomité en een flyeractie. Ook wordt ingesproken bij de gemeenteraad binnenkort.

Het fietspad van de Tiendweg ligt achter de geluidsschermen. De plannen om de Tiendweg om te vormen tot verkeersweg vallen ook al verkeerd bij inwoners van Sliedrecht verkeerd. (Foto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

“We worden in de maling genomen met dit plan”, schrijft Yvonne Kleiweg namens inwoners van de wijk aan Sliedrecht24. Ze denken dat het plan te maken kan hebben met de toekomstige bouw op het watertorenterrein, waar mogelijk huizen komen in de duurdere sector. Kleiweg: “De Rivierdijk is de afgelopen twaalf jaar steeds rustiger geworden. Maar er worden dure woningen gebouwd en nu moet weg- en vrachtwagenverkeer dwars door de woonwijk, over de Tiendweg, dwars door het park om daarna weer de dijk op te gaan. Op dit stuk fietsen honderden kinderen minstens twee maal per dag naar school en in het park spelen ze. Ook wordt de Tiendweg autoweg. We proberen al flyers te maken.” Het plan staat beschreven op pagina 33 en 45 in het verkeers- en mobiliteitsplan.

Flyers
De inwoners vrezen ook dat het plan tot gevaarlijke situaties kan leiden en noemen het ‘een scenario voor ongelukken’. Volgens de gemeente Sliedrecht in het plan komt de route van de nieuwe weg over de Rivierdijk, Thorbeckelaan, Hoepel, over wat nu het fietspad door de sloot van de Stormrand naar de Tiendweg. Dan gaat het dwars door het park van de Boog weer de dijk op. De inwoners hebben de nadelen voor hen op een rij gezet in een flyer. Kleiweg: “Door de wijk en het park komt via de Tiendweg een autoweg waar 50km per uur mag worden gereden. De veiligheid van voetgangers, fietsers, honderden schoolgaande kinderen worden in gevaar gebracht. Zij fietsen minstens twee keer per dag over dat stuk Tiendweg.”

Bezwaar maken
De inwoners van Sliedrecht-Oost zijn boos op de gemeente Sliedrecht vanwege de slechte communicatie en voor hen te snelle besluitvorming. Kleiweg: “Men heeft u als bewoners zo min mogelijk ingelicht. Logisch. Dinsdag 28 maart 2017 is er al een oordeelvormende vergadering en dinsdag 11 april 2017 al een besluitvormende vergadering. Daarna is het officieel een plan geworden dat onderzocht wordt.” Kleiweg zegt dat er binnenkort een actiecomité komt en roept de inwoners van wijk De Grienden (Sliedrecht-Oost) op om bezwaar aan te tekenen bij de gemeente Sliedrecht. 

22 gedachten over “Inwoners Sliedrecht-Oost fel tegen aanleg nieuwe weg”

  1. Er is ook een Facebookpagina voor de Tiendweg als autoweg …
    Mijn argument is een vlotte doorstroming voor het autoverkeer in en rond Sliedrecht … geen files, vlot naar het centrum … wat is uw argument tegen?
    Een goede alternatief? Tiendweg WAS een AUTOWEG … dus geen vraag OF de Tiendweg een autoweg moet worden, maar WANNEER wordt de Tiendweg weer een autoweg … U bent aan zet …

  2. Handen af van de tiendweg. Ik heb al de A15, Sportlaan Linge spoorlijn en de betuwe laan voor de deur. Nog een weg erbij??
    Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Is er bovendien al eens geteld hoeveel verkeer aan fietsers voetgangers etc er per dag over de tiendweg gaan. En hoeveel de recreatieve waarde deze weg heeft.

  3. Wat een slecht plan, denk je in een rustige wijk te wonen.
    In onze straat wonen bijna allemaal pensionado’s.
    Als er wel en een zware auto door de straat gaat met materiaal voor een verbouwing o.i.d. zitten wij hier te schudden aan de tafel.
    En je krijgt toch weer een knooppunt om op de A15 te komen.
    Dus conclusie; schrappen al die rare plannen.
    A15 verbreden.

  4. Realiseert u zich dat het onze achtertuinen zijn die aan de Crayenstein liggen … dus waar wij ontspannen, als we thuis komen na een drukke dag. Weleens geprobeerd te ontspannen met 62 decibel aan autoverkeer op de achtergrond?

  5. Dat er wat gebeuren moet is duidelijk.
    Wat ik echter niet snap is dat er mensen zijn die nb op de Rivierdijk wonen ,daar zelf destijds voor gekozen hebben en nu klagen dat het te druk is. Dat weet je uiteindelijk dat dat kan gebeuren als je aan een doorgaande weg gaat wonen.
    Maar dit terzijde.
    In mijn beleving moet de Tiendweg blijven zoals het is (doorgaande weg voor fietsers,door schoolgaande volop in gebruik, groen, uitlaatplaats, en recreatie in de wijk)
    Volgens mij zouden we met zijn alle geholpen zijn als we via 1 mogelijkheid relatief dicht in het centrum kunnen komen.Zo voorkom je onnodige belasting van gedupeerde omwonenden en ook ontlast je bestaande knelpunten.
    Als we het volgende zouden doen:
    De Sportlaan verbinden met de Thorbeckelaan door middel van een tunnel of een viaduct onder of over de A 15 en de Tiendweg (hierdoor creëer je ook de mogelijkheid om een gewenst sportveldencomplex te bouwen aan de noordzijde van het spoor voor korfbal ,voetbal en tennis)
    Hiervandaan de mogelijkheid van links en rechts het dorp in en uit te gaan.
    De weg cq wegen NAAR de nieuwe tunnelcq het nieuwe viaduct verbreden.
    Afslag oost; de Sportlaan langs Praxis en langs Ames wegen verbreden. Daardoor een goede doorstroming verzorgen.
    Afslag west ; Parallelweg ook wegen langs industrie terrein breeder maken langs station en met de nieuwe aansluiting verbinden
    Dus twee afslagen oost en west zoals nu reeds aanwezig.
    Mogelijkheid: de Rivierdijk bv 30 km zone maken , ter ontmoediging van gebruik.
    Zo kan je Craijensteijn ontzien door deze verboden voor vrachtverkeer te maken en obstakels aan te brengen.
    De Stationsweg (noord zijde A 15 ) zal verder ontzien worden doordat de doorstroming binnen het dorp elders beter is geworden.
    Nog even wat opmerkingen.
    Als je de Tiendweg werkelijk van oost naar west en andersom gaat openstellen , moet je er niet raar van op kijken als dit voor enorm veel sluipverkeer gaat zorgen van automobilisten die de A15 voor dit stuk gaan vermijden.
    Ook in bovengenoemd plan kan dit gebeuren maar dan staan de auto ’s buiten de bebouwde kom te draaien en niet net achter een woonwijk.
    Reageer ↓

  6. Tja misschien de Singel een doorgaande weg maken? Daar woont onze gewaardeerde wethouder Van Rekom. Die kan doorgaand verkeer vast wel waarderen. Het idee is en blijft te zot voor woorden. Bedacht door buitenstaanders die geen last krijgen van hun waanidee. Gemeente: wat schuift een projectontwikkelaar? Corruptie?
    Verbreding van de A15 lost het nodige op. Om daarnaast nog eens de Tiendweg te verpesten is zonde. Buitenstaanders maken Sliedrecht kapot. Dag Aldrik, dag Bram. Maar ja, een paar knaken in de juiste zakken doet wonderen. Of wat leuke zaken in het vooruitzicht na beeindiging van de “werkzaamheden” bij de gemeente.

  7. Op zich wel aardig bedacht door H. v.d. Aa om op/afrit Stationsweg in ere te herstellen. Maar is dit niet funest voor doorstroming op A15? Want waardoor ontstaan er veel files? Juist, doordat er teveel op/afritten kort achter elkaar zitten. De enige manier om hierdoor doorgaand verkeer niet te belemmeren is door alle op/afritten met 1 parallelstrook te verbinden. En dit naast een extra rijstrook op de A15. 2x 4 rijstroken dus, maar of daar plek voor is zonder fors te moeten slopen? Verder blijf ik zeggen dat van Craijenstijn en volwaardige ontsluitingsweg maken (dus ook voor vrachtverkeer) absoluut positief zou uitpakken voor verkeersdruk Stationsweg/Rivierdijk. Want het is toch bezopen dat vrachtverkeer wat richting bijv Jumbo Van Geest en bedrijven aan Molendijk moet eerst door het halve dorp moet rijden?!

  8. Goed plan, maar er was alweer bezwaar, want men vindt dat de Tolsteeg ook moet blijven zoals ze is …

  9. Helemaal eens … alleen de afslag Stationsweg weer open is niet aan de gemeente, maar aan Rijkswaterstraat … helaas … verder blij met constructief meedenken in plaats van alleen maar TEGEN roepen … vind ik een beetje te makkelijk … goed gedaan H. Van der Aa!!!

  10. Sliedrecht breidt uit … al jaren! Met wegen is nooit rekening gehouden! Kijk naar Papendrecht … daar waren eerst de wegen en toen pas de nieuwe wijken!!

  11. Hulde aan H. v.d. Aa een goede oplossing. Een alternatief is ook kijken waar de meeste ruimte is. Voor oost is dit bij de IJsbaan en achterliggende volkstuinen. Bij de rotonde op de Thorbeckelaan de Lijsterweg in, een nieuwe weg + fietspad aanleggen en onder de Tiendweg en A15 door naar de Sportlaan. Geen zwaar verkeer meer over de Rivierdijk.
    In west idem bij de Tolsteeg naar de Leegwaterstraat.

  12. De mensen pakken voor de kleinste boodschap de auto en de meesten hebben zelfs 2, 3 of meer auto’s, maar zodra er wegen aangelegd moeten worden voor de auto’s staat iedereen gelijk te brullen: niet door onze wijk en niet voor onze deur!
    Wat willen we nu eigenlijk met z’n allen?

  13. Eindelijk een heel goed oplossingsvoorstel van H. v.d. Aa! Het is vervolgens weer de vraag wat de gemeente hiermee doet … Nadenken en meedenken blijft moeilijk tenslotte. Houd de Tiendweg de Tiendweg, zoals die nu is.

  14. Helemaal mee eens met punt 4! Sport vrijwel dagelijks op dit stuk asfalt en moet er toch niet aan denken dat dit verdwijnt. Wel een puntje dat er dan wellicht huizen moeten wijken voor deze nieuwe afrit, is ook wel weer heel wat.

  15. Ik heb het al ergens gelezen. Is het inderdaad geen oplossing om aan de Stationsweg de op- en afritten naar de A15 weer ‘in ere te herstellen’? Gelijk combineren met verbreding van de A15… Toen deze op- en afritten zijn vervallen, is eigenlijk de ellende begonnen. Het viel in het begin wel mee, maar het is in de loop van de tijd geworden, zoals het nu is.
    1. Dan is er gelijk een prachtmogelijkheid om vrachtverkeer, dat van de A15 afkomt en naar industrieterrein Nijverwaard moet, direct ‘door te laten steken’, en wel op de volgende manier. Maak een doorsteek achter Seats & Sofas op de hoek bij Lukoil Romijn (anders gezegd: in de hoek Calandstraat/Leeghwaterstraat). Op deze manier hoeft het vrachtverkeer nauwelijks over de Stationsweg…!
    2. Een andere grote verbetering kan worden bereikt door de Leeghwaterstraat flink te verbreden en tevens van asfalt te voorzien. Ik bedoel dan echt een flinke verbreding met uit- en invoegstroken naar de diverse zijstraten, zoals o.a. Bruningstraat, Stieltjesstraat en Beijerinckstraat. Er is ruimte genoeg om de Leeghwaterstraat aan de buitenkant te verbreden. De uit- en invoegstroken bevorderen de doorstroming. Aan de buitenkant kunnen dan tevens ‘schuine’ parkeerplaatsen worden aangelegd. Als je als woonboulevard iets wilt betekenen, moet er óók voldoende parkeerruimte aanwezig zijn!
    3. De bij ‘1’ voorgestelde doorsteek ontlast de Craijenstein én de Rivierdijk. Bestemmingsverkeer Centrum en Oude uitbreiding zal dan voortaan vanaf de A15 kiezen voor de (hernieuwde) afslag Stationsweg. Drie afslagen (Oost|Stationsweg|West) zorgen voor een meer evenwichtige verdeling/vlottere afvoer van het verkeer.
    4. De Tiendweg moet blijven zoals hij is. Een van de weinige wegen in Sliedrecht om op een (doorgaans) veilige, rustige manier de drukte elders te ontlopen. Er worden honden uitgelaten. Jeugd rijdt er op de fiets, cq. scooter naar school (Papendrecht|Hardinxveld-Giessendam). Er wordt gesport. Er wordt gewandeld en gerecreëerd. Gewoon zo laten!

  16. Hoe komt ze er in vredesnaam op dat de Rivierdijk veel rustiger geworden is?
    Subjectieve waarneming, of de cijfers van de laatste verkeerstellingen gemist?
    Zoals al aangegeven door Renske,je staat echt meerdere minuten te wachten om over te steken, het verkeer rijd te hard, vrachtverkeer start rond 04.00 (straat racen trouwens rond 01.00 🙂 )
    Tevens ben ik ook bang voor de gemeente dat de luchtvervuiling en geluidsdruk ruim boven de norm zijn

  17. Je zou ook de vraag moeten (willen) stellen wanneer je kunt zeggen dat Sliedrecht “vol” is. Er wordt steeds bijgebouwd, dus meer mensen die een woonruimte hebben en dus ook vaak een auto. Mij lijkt dat je niet en/en kunt hebben. In bepaalde delen van de Alblasserwaard is het prima wonen, wellicht moet dit (niet leuk, dat begrijp ik) ook eens worden meegenomen. Mensen gaan nl. niet die auto uit, tenzij het onbetaalbaar wordt.

  18. Onbegrijpelijk dat er gesteld wordt dat inwoners Sliedrecht fel “tegen” aanleg nieuwe weg zijn.
    Het zou geweldig zijn, als de dijk ontlast zou worden. Wij wonen al ruim 30 jaar op de dijk, met veel plezier overigens. Maar het woongenot is er de laatste jaren helaas niet op vooruit gegaan. De verkeersdrukte is enorm toegenomen, met goed fatsoen sta je minuten lang te wachten om over te steken. Of met de auto weg te komen … als je ten lange leste “brutaal”weg de auto in het verkeer voegt of gaat keren, besteekt men het nóg om er langs te wringen of niet nader te noemen gebaren te maken. En wat te denken van het vrachtverkeer wat dágelijks (meerdere keren per dag is geen uitzondering voor bevoorrading van de supermarkten) langs dendert … Ons huis kermt en kraakt de laatste jaren meer en meer onder dit geweld, je voelt een soort schokgolf aankomen en dan gekraak en ja hoor er dendert weer een zware tractor, die geen 50 km rijdt of zand kiepauto of een grote Dirk of Jumbo vrachtwagen voorbij. Dit stemt alleszins niet vrolijk, en dan hebben we het nog niet eens over het verkeerslawaai gehad … Dit werkt door in de gezondheid, áltijd herrie, en wat doen de uitlaatgassen en het fijnstof?
    Ik hoop van harte dat juist meer oostelijke dijkbewoners dit plan toe gaan juichen. Het is ons namelijk al jarenlang een bron van ergernis, hoe er qua verkeersdrukte met dit stuk dijk is omgesprongen.

  19. Toen wijk de Grienden gebouwd werd, waren er plannen om de Hopper aan te laten sluiten op de Rivierdijk, maar ook daar waren bezwaren tegen. Maar die oplossing was beter geweest dan dit plan.

  20. Woon toevallig 12 jaar op de Rivierdijk. Is wel drukker geworden, dus niet RUSTIGER. Ook ’s avonds en ’s nachts meer vrachtverkeer.

  21. Rivierdijk is veel rustiger geworden? Dat beleef ik toch anders.
    We willen allemaal van A naar B, een veilige Tiendweg kan daar aan bijdragen.
    Het wordt dan wel drukker daar, maar ja half Sliedrecht woont aan een drukke weg en niet alleen op de Rivierdijk.
    De gemeente moet plannen maken om Sliedrecht mobiel te houden, daarbij ontkom je niet aan een aantal pijnpunten.
    De ruimte is beperkt.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld