INGEZONDEN BRIEF: Zwarte Piet

Inzake de toestanden omtrent Zwarte Piet heb al vanaf begin nogal prangende behoefte aan commentaar over onjuiste info van een Mevrouw Sylvana S. die iets nodig had voor haar bekendheid. Zij maakte gretig ten behoeve van eigen bekendheid gebruik van de inmiddels als bijna geheel populistische omstandigheden. Ook nog even iets over wat populisme betekent: Het klakkeloos volgen van iemands ideeën, doch zonder zelf verantwoordelijkheid te hebben. Daartoe schaar ik ook ELKE vorm van “referendum”. Laat het over aan onze gekozen mensen en zij dienen de besluiten, doch MET alle achterliggende haken en ogen (zie Brexit).

De aankomst van Sinterklaas en Zwarte Pieten in Sliedrecht. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24)

Maar op deze zelfde manier zie ik ook de actie van onze dame, die daar een kinderverhaal probeert te gebruiken. Maar de waarheid ligt totaal anders! Is er dan niemand die het echte verhaal ooit heeft proberen te achterhalen waardoor ONZE Zwarte Piet een rol speelt in ons Kinderverhaal??? Onze echte Sint-Nicolaas was namelijk een Bisschop, oorspronkelijk in Mira Turkije (later met zijn gevolg gevlucht naar Spanje JUIST vanwege zijn bescherming van de zwarten).

In Turkije ontdekte hij op gegeven moment dat boten met opgehaalde te verkopen slaven daar aanmeerden als tussenstop naar verdere oorden. Hij ging dan naar de kapitein en kocht die zelf. Maar terug naar huis konden ze nooit want dan zouden ze met dezelfde vaart weer gepakt worden, dus bleven ze bij de Bisschop. Sint Nicolaas was al reeds bekend als altijd ook de kinderen helpend. En de bevrijde “slaven” waren hem dankbaar en gingen hem helpen bij alles. In een later stadium is Sint Nicolaas mede daardoor in botsing gekomen met zijn meerderen en of de politiek, maar hij vluchtte met zijn gehele gevolg naar Spanje. Vandaar “de stoomboot uit Spanje” terwijl het wel degelijk een Turkse bisschop was.

Ga maar eens googelen. En als mevrouw Sylvana consequent zou zijn: waarom dan niet ook de opera’s van Hamlet e.d. verbieden of andere echte geschiedkundige verhalen waar zwarte mensen een rol spelen. Dan kan je niet meer naar Theater en bovendien ALLE zwarte acteurs werkloos…

BLIJF DUS VAN ONZE ZWARTE PIET AF. Sylvana’s vertrekpunt was juist totaal verkeerd… Ging om door Sint bevrijde zwarten. En dan nog wat: Moeten we onze kinderen het verleden verzwijgen??? Alsof het nooit bestaan heeft??? Alle zwarte mensen van TV, of mogen we bij het echte onderwerp slavernij dat juist goed aan hen voorlichten???

Het is mogelijk weliswaar geen echt plaatselijk probleem of toch wel jaarlijks met vraagpunten, maar het speelt overal. En de goedwillenden, sponsors zoals nu weer in Dordrecht, voelen zich noodgedwongen onder druk gezet. Dit is voor mij al lang een item van onbegrip en is uiteindelijk meer landelijk. En mijn grootste wens is eigenlijk dat nu eindelijk eens iemand dat meer naar het algemene landelijke brengt. Iemand die dat onderbouwd kan doen na enige echte EIGEN informatie, Peter bijvoorbeeld…. Ikzelf blijf dan in elk geval graag buiten beeld, daar heb ik de energie niet meer voor…

Riens van der Aa

6 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Zwarte Piet”

  1. Zie ginds komt de stoomboot. Ja, dat is wel ouderwets aan de ene kant. Wie zegt er nu nog “Zie”? Tegenwoordig zeg je “kijk”. En “ginds”zeggen we ook niet zo vaak meer. Aan de andere kant waren er voor 1800 nauwelijks stoomboten en voor 1700 waren er al helemaal geen stoomboten, want toen waren er nog geen stoommachines. Zo is het ook met veel andere folklore. Dat verandert niet alleen in deze eeuw, dat is gebeurde ook in vroeger eeuwen. Ik adviseer om historisch onderzoek te doen in bronnen die al bestonden voor internet. Sinds internet schrijven veel mensen zaken van andere over zonder te weten waar zin en onzin vandaan komen.

  2. En wat te denken van dit… het leuke, gezellige traditionele sinterklaasfeest inruilen voor het duistere Halloween! Waarin angst, dood, bloederige maskers enz op de voorgrond staat. Nee… dat is me toch een leuk kinderfeest! Dit moet wel allemaal kunnen. Schei uit allemaal!
    Waar zijn we in de wereld mee bezig??

  3. Beste Ron, Nog verder verleden qua gebruiken of niet: In elk geval echt basis van DEZE Piet(en) is de Bisschop van Mira.

  4. Beste Riens,

    Ik ga nog wat verder terug in de tijd!

    Want ik denk dat het Sinterklaas gebeuren nog iets ouder is. Maar wel een onderdeel van onze traditie.

    de Wilde Jacht voor een groot deel is terug te voeren op de verering van gestorven voorouders door krijgsmannen die zich in krijgersbonden aan Wodan verbonden hadden.[4] De Nederlandse germanist en volkskundige Jan de Vries meent dat de Wilde Jacht daarnaast ook elementen uit de Noordse mythologie bevat, zoals de Einherjar: gesneuvelde krijgers die door de Walkuren uitverkoren waren om in het Walhalla te verblijven. [5] De Vries verwijst ook naar de Romeinse schrijver Tacitus, die in zijn De origine et situ Germanorum de Germaanse stam der Harii beschrijft: Tacitus noemt de zwartgeverfde Germaanse krijgers feralis exercitus: het dodenleger.[6] Zie ook berserker.

    In de IJslandse folklore heeft de oger Grýla en de Jólasveinar de rol om kinderen te belonen en straffen, ook hier worden slechte kinderen meegenomen in een zak en opgegeten door de Kerstmiskat
    Het is aannemelijk dat elementen uit de Wilde Jacht later in de Sinterklaaslegende zijn verwerkt.[7] De zak van Sinterklaas voor de stoute kindertjes heeft veel overeenkomsten met het zogenaamde berispingsrecht van de Germaanse krijgersbonden, die een opvoedende en corrigerende taak in de gemeenschap hadden. Het dodenleger van zwarte krijgers staat model voor de Zwarte Pieten. Deze Pieten worden ook in verband gebracht met Magere Hein of Pietje de Dood en ook met de Latijnse Pietas die tevens verwant zijn aan het woord piëteit. In Antieke tijden waren de De Dood en vruchtbaarheid (herleving) direct met elkaar verbonden. Pieten strooien dan ook met vruchtbaarheid (pepernoten). Het zou tevens verklaren waarom Sinterklaas over de daken rijdt en pakjes in de schoorsteen gooit, wat in de winter met een loeiend haardvuur toch niet de meest voor de hand liggende plaats is. Offers werden in een vuur gegooid, dit vuur werd later vervangen door een open haard en in de tegenwoordige tijd zetten kinderen hun “offer” zelfs voor de centrale verwarming.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld