INGEZONDEN BRIEF: Verantwoording problemen Qbuzz regio Drechtsteden

SLIEDRECHT – Sinds 9 december 2018 is Qbuzz verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in het DAV-concessie gebied, en heeft daarmee het stokje overgenomen van Arriva. Zelfs voor wie niet (dagelijks) met het OV reist, is het niet moeilijk te merken dat er veel mis gaat.

Dienstregelingen die niet op tijd gereden worden, problemen met de ICT in de bussen, klagende reizigers én klagende chauffeurs, de Provincie Zuid Holland die sancties op legt en de media die daarin verslag geeft.

Fractievoorzitter in de staten van de provincie Zuid Holland Lies van Aelst (SP) zegt: “We zien in een paar maanden tijd afbreken wat wij in jaren hebben opgebouwd. Reizigers haken af, bussen raken leger. Dat kan zo niet langer! Qbuzz heeft haar gunning vervoerder in de Drechtsteden tot nu toe niet waar kunnen maken. Wij gaan kijken hoe we het OV in de regio weer op niveau kunnen krijgen, met of zonder Qbuzz.”

Ik vind dat grote woorden, die de arbeidsplaatsen van tientallen werknemers op de tocht zet mocht Qbuzz de gunning verliezen.

Ja, Qbuzz heeft zich ernstig vergist en te weinig rekening gehouden met de complexiteit van deze regio. Voorbeeld: in Sliedrecht wordt lijn 491 (Sliedrecht Stormrand, Rotterdam Zuidplein) in de spits om de tien minuten aangeboden. Deze lijn rijdt een groot stuk over de A15. Jazeker, de A15 waar dezelfde Provincie Zuid Holland miljoenen voor moet vrijmaken om het gigantische fileprobleem enigszins in te perken.

Er hoeft maar iets mis te gaan op de weg, en wij moeten bijna de straatstenen eruit rijden, wat uiteraard niet ten koste mag gaan van veiligheid en comfort.

Tijdens de concessie voorafgaand aan de gunning, moeten alle deelnemende partijen een voorstel indienen over hoe zij het vervoer gaan regelen, en tegelijkertijd aan alle gestelde (milieu)eisen van de Provincie voldoen. Hierbij heeft de provincie gekozen voor een enorm grote verandering: nieuwe lijnen, nieuw materieel, nieuwe dienstregelingen en een nieuw ICT systeem waarbij contant betalen verdwijnt.

En dat alles moet geïmplementeerd worden in één dag! Een verstandige directeur van een groot bedrijf zou bij zo’n voorstel in de lach schieten, het zou een strop voor de onderneming zijn. 

En dan nu. In plaats van sancties zou de provincie op de blaren moeten zitten waar ze zelf medeverantwoordelijk voor zijn. In plaats van nogmaals enorme aanpassingen, beter nu rustig aan alle lijnen stuk voor stuk aanpassen naar een beter functionerend systeem.

Als afsluiting wil ik nog vertellen dat er elke dag honderden mensen keihard werken om uw vervoer zo veilig en comfortabel te realiseren. Plan uw reis met een beetje speling, de komende periode zult u het nog nodig hebben. 

Deze brief rust op een persoonlijke opinie. Qbuzz kan hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden.

Jurrian van der Hel
parttime buschauffeur in dienst voor Qbuzz.

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op onze website is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

7 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Verantwoording problemen Qbuzz regio Drechtsteden”

  1. Denk je ruim op tijd de laatste bus te pakken, je gaat op tijd weg, etc. Staat er doodleuk “bus vervalt” Sta je dan s’nachts , ik mis arriva.

  2. Het is een ramp als je naar het ziekenhuis moet in gorcum Er wordt totaal niet aan oudere gedacht. Van de oude uitbereiding naar de trein is voor veel mensen een beetje te ver. En dan de waterbus is een uitkomst om naar het oogziekenhuis te gaan . Of eens naar Dordrecht te gaan. Of de biesbos laat het zoals het is of drie keer op een dag ( .maar geen belbus ). En laat de bussen is wat betere dienstregeling plannen en niet over Keulen naar Dorht

  3. Overall, waar ligt het begin van de problemen: Als je een stukje grond hebt en je wilt iets daarop bouwen dan maak je tekeningen en zegt hoe je het wilt hebben, vervolgens komt dan een aannemer DIE OP BASIS DAARVAN een bod, of in eerste instantie EEN VOORSTEL doet. Met andere woorden: je neemt iets aan OP BASIS VAN EEN VOORGESCHREVEN PLAN!!!
    En als je het helemaal zelf wil uitvoeren ga je ook je gang om de nodige vergunningen te verkrijgen.
    Wat gebeurt hier nu voor geks: Ten eerste WIL je wel veranderen???? Ging goed met Arriva. Ten tweede als je dat dan via dwaze verplichting zou moeten WAAROM GEEN AANBESTEDING OP BASIS VAN PLAN? Al was dat maar “zoals het was”.

    ONBEGRIJPELIJK WAT HIER GEBEURT. Iets dat GOED WAS wordt de nek om gedraaid door vreemde regeltjes. Wij weten nu bijv. niet hoe we van de Thorbeckelaan op een normale manier in Ziekenhuis Dordrecht komen want zelfs een eenvoudige Dienstregeling voor alle lijnen zoals voorheen heb ik ook nog niet kunnen vinden. Via/via wel gehoord dat dat via Papendrecht zou moeten.

    En nog iets: de WATERBUS lijkt ook in het nieuws te komen met afbouwplannen ???? Voor ons heel heel belangrijk.

  4. Het zou fijne zijn als ze gewoon op tijd rijden. En ook de bussen op komen dagen dat ze niet voor onzin uit laten vallen dit gebeurt heel vaak.
    Vind wel met chauffeur vriendelijk is en zich wel direct contact op nemen met contact persoon als er iets mis gaat.
    En bij overstappen doen ze wel hun best om dit wel goed te regelen.

  5. Ja ik zou t ook fijn vinden als bus 13 en 14 terug komen ! Nu moet je met 2 bussen om naar dordt te gaan !!

  6. wanneer kont bus 13 weer terug dan kunnen de mensen
    weer makkelijk naar het ziekenhuis in dordrecht
    het is makkelijker da met de hopper die nooit optijd is

    b.v.d

  7. Deze chauffeur toont wel lef en durf en daar hou ik van! Hij stelt zich kwetsbaar op en dat waardeer ik. Dat neemt echter niet weg dat er nog steeds klachten zijn over het personenvervoer. Of deze chauffeur wordt benoemd tot directeur (en lost alles op), of hij gaat zijn visie ook hogerop (bedrijf) en verderweg (provincie) brengen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld