INGEZONDEN BRIEF: Update werkzaamheden Tuinfluiter

Onlangs 23 maart 2022 lieten wij weten hoe de werkzaamheden in de Tuinfluiter verlopen waren afgelopen jaar. Het gesprek 29 maart 2022 met wethouder Ton Spek verliep met een luisterend oor en empathie. Ook dat het warmtenet al besloten was in Sliedrecht voordat Ton Spek wethouder werd. Echter is de keuze warmtenet besloten door meerdere partijen, niet Tablis Wonen alleen. Hiervoor waren ook vergunningen van de gemeente nodig. Dus de gemeente en de politiek mogen best meer z’n betrokkenheid tonen aan de huurders betreft het warmtenet. Ons idee was het niet.

Op 30 maart 2022 hadden we een gesprek bij Tablis Wonen. Het was, zoals Tablis Wonen zelf ook aangaf, een constructief positief gesprek. Het gaf ons ook moed. We vinden dat de gebreken opgelost moeten worden, dat er een schadevergoeding nodig is voor de bewoners en uiteindelijk iets gezelligs ter afsluiting voor de bewoners.

Het was vanaf het begin al moeizaam met de communicatie. We moesten ontzettend veel mailen om de containers op de parkeerplaatsen weg te krijgen en om de brandtrap vrij te krijgen. Dit is uiteindelijk gelukt, dus positief vooruit dachten we, zeker na het gesprek op 30 maart 2022.

De afspraak was dat de bewoners een brief zouden krijgen zodat de gebreken geïnventariseerd konden worden. Wij hadden echter wel het idee om voor de inventarisatie, de bewoners de gelegenheid te geven om de bedoeling uit te leggen. De grootste doelgroep betreft ook 80+ en 90+. Het idee werd enthousiast ontvangen en wij gingen enthousiast aan de slag. Wij hadden het idee om maandag 11 april 2022 een uurtje in de middag en een uurtje in de avond in de recreatiezaal klaar te staan voor de bewoners. Deze tijden zijn altijd vrij in het zaaltje. Dan hadden we tijd om de brief uit te leggen en de meeste klachten te inventariseren.

We hadden tenslotte 75 handtekeningen opgehaald, dus klachten genoeg. Klachten zijn per woning ook verschillend. Op de foto is een gat onder het raam te zien in huis bij een mevrouw van 92+. Dit is door ons tegengekomen, doordat we zelf aan de bewoners de tevredenheid gingen vragen.

Ons werd medegedeeld dat de recreatiezaal maandag 11 april 2022 heel de dag bezet was, van ’s morgens tot ’s avonds 23.00 uur. Dat gebeurt nooit, maar het zou kunnen. De eerste afspraak zou in de woning al 13 april 2022 plaatsvinden. Er moest flink haast achter zitten volgens Tablis Wonen. Dat ze een jaar lang dit resultaat hadden kunnen constateren, dat werd niet meegenomen. De planning was zo eenzijdig en kort dag dat ons doel niet voor ons niet te realiseren was. Onze moeite om het wel te realiseren verdween ook weer in de prullenbak. Dit plan lag gewoon allang klaar zonder dat het met ons gedeeld was. Tenslotte waren deze tijden al ingedeeld voor de technische dienst en de huismeester. Waarom werd dit plan niet eerder met ons gedeeld? Waarom is ineens de recreatiezaal zo vol gepland volgens Waardeburgh?

De bedoeling was ook dat initiatiefnemer Arie de Jager mee zou lopen met de technische dienst. In zijn plaats komt nu de huismeester wat 30 maart 2022 niet zo afgesproken was.

De brief van Tablis Wonen is nu inmiddels ontvangen door de bewoners. Tot onze verbazing zijn wij niet genoemd! Ook niet dat we 26 april 2022 weer in gesprek gaan met Tablis Wonen. Er worden 3 dagdelen aangeboden en per woning zou het 20 min. kosten. Wat al bijzonder is, 3 dagdelen voor 135 woningen. Het inleveren van het formulier is tot 20 april 2022. Er wordt gekeken naar de woning maar ruimte voor evt. overige onkosten zoals aanpassen gordijnen/ zonwering staan er niet op.

Bovendien wordt er nu van de ouderen verwacht dat ze zelf aandachtspunten opschrijven. Terwijl Tablis Wonen een tijd geleden al 75 handtekeningen had ontvangen. Ze hadden allang iets voor de bewoners kunnen doen. Slim Wonen was ook op de hoogte van de gebreken waaronder de situatie te zien op de afbeelding van de mevrouw van 92+. Beloofd was om alle woningen langs te gaan! Diegene die het niet nodig vinden, zouden dit goed bij de voordeur aan kunnen geven.

Het wordt deze doelgroep zo ontzettend onnodig moeilijk gemaakt, terwijl we klaarstonden om te helpen met de inventarisatie. Zo’n eenzijdig plan met zoveel snelheid is bijna haastige spoed, zelden goed te noemen.

Het is werkelijk te gek voor woorden dat we zo ontzettend hard ons best moeten doen voor rechtvaardigheid. Tablis Wonen erkent nu dat het niet verlopen is zoals het hoort. Maar als wij ons niet sterk gemaakt hadden hiervoor, dan had het de doofpot in gegaan!!

Vanmiddag lag er een flyer van de gemeente in de brievenbus van de Tuinfluiter. Woensdag 13 april 2022 twee uurtjes eieren schilderen in het recreatiezaaltje… ouders meenemen. Dit is, denken wij w.s. niet voor de doelgroep van de Tuinfluiter. Er zou slechts 1 uur tijd over zijn voor deze dag in de recreatiezaal, voor ons… met etenstijd! Is dit nu werkelijk geloofwaardig??

De moeizame communicatie is niet alleen met Tablis Wonen maar ook Waardeburgh maakt het onmogelijk. Duikt hier weer de zakelijke relatie van Tablis Wonen en Waardeburgh op?? Is alles belangrijker dan hetgene wat we willen bereiken? Namelijk de medebewoners helpen met de brieven. Terwijl we zelf ook gebreken in onze eigen woningen hebben.

Wij blijven ons best doen en hopen op eerlijkheid van Tablis Wonen 26 april 2022. Gebreken oplossen, een passende vergoeding en iets gezelligs voor de mensen. Daar blijven we voor gaan! Anders had het voor Tablis Wonen allang een gesloten boek geweest.

Wordt vervolgd!

Jeannette de Groot
Arie de Jager
Ans Prins
Gert-Jan Lanser

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

6 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Update werkzaamheden Tuinfluiter”

  1. Beste Heb Wink, dankuwel!
    Sterker nog…Waardeburgh is beheerder en hoeft niks aan Tablis Wonen te betalen. Zo is het uitgelegd door Tablis.
    Ze hoeven hiervoor weinig tot niks te doen, zelfs de verwarmingskosten worden betaald door Tablis. Wij denken dat wij het betalen.
    Over verduurzaming gesproken, als de verwarming in het zaaltje vergeten wordt uit te draaien dan staat de verwarming onnodig aan, soms dagenlang.
    In het zaaltje is niks verduurzaamd of gerenoveerd.

  2. Dankjewel Koos den Dunnen voor uw reactie! Hopelijk lezen Tablis Wonen en Waardeburgh uw reactie.
    Ons werd gezegd dat het zaaltje vandaag heel de dag bezet was.
    Het stond leeg, er was niemand te zien!!!
    We hadden de bewoners gewoon kunnen helpen.
    Ook hebben enige bewoners helemaal geen brief gehad.
    Hoe zal dit aflopen? Aan ons ligt het niet.

  3. Zoals ik lees blijkt ook deze -zoveelste- argumentatie niet serieus te worden genomen door ‘onze’ autoriteiten. Persoonlijk ben ik wel opgelucht dat de ‘verstandelijk beperkte’ SW werklieden -welke betreffende ‘verduurzaming’ hebben gerealiseerd- nu opgedonderd zijn. Mark Voorwinde -de in deze verantwoordelijke projectbegeleider door Tablis ingehuurd- heeft hier (door het contracteren van SW en deurenbedrijf Kegro) echter een wanprestatie gecreëerd. Van verduurzaming is dan ook geen sprake: in mijn woning zijn ‘duurzame’ ventilatieroosters geïnstalleerd, welke naar ik nu weet wettelijk voorgeschreven bij volledige dicht- stand nog steeds 5% lucht moeten doorlaten. Daarnaast is een goed sluitende balkondeur vervangen door een tochtende ‘duurzame’ balkondeur. Ik heb hierover met Mark Voorwinde een paar maal ‘de dialoog’ gevoerd, maar een oplossing kwam er niet. Mark Voorwinde was van mening dat tochtstrips hier de oplossing zouden zijn. Zo geschiedde. De 5 opeenvolgende stormdagen deze winter gaven aan dat dit niet het geval is. Daarbij bonkte/klapperde de nieuwe ‘duurzame’ balkondeur voortdurend. Tijdens deze dagen bemerkte ik tevens dat onder mijn verwarmingsradiator in de woonkamer (op het westen) tocht te bemerken was. Een kort onderzoek gaf aan dat dit komt doordat de nieuwe gevelplaat aan de buitenkant aan de onderzijde een ‘kier’ van 5 millimeter heeft. Long story short: mijn ‘verduurzaamde’ woning tocht nu aan alle kanten maar is desalniettemin ‘verduurzaamd’. #hoezodan O ja: Ton Spek is hier degene met tien ton boter op het voorhoofd. Ik respecteer de inspanningen en inzet van het team rondom Jeanette de Groot zeer, maar vanuit -eerdere- ervaringen met ‘bestuurlijke autoriteit’ gaat dit protest nergens -meer- toe leiden. Ik -op mijn beurt- hoop zo spoedig mogelijk dit geknechte en geknede religieuze bolwerk te kunnen verlaten.

  4. Beste Jeannette.
    Wij van het Rondeel hebben het koppelbeding betreffende de zorg. Welke Tablis en Waardeburgh onderling hadden bedongen kunnen afbreken.(Kartelvorming) En dat is per 1 januari 2022 ontbonden. Ook in andere complexen. Wat de recreatie ruimtes betreft. Deze heeft Tablis verhuurd aan.( Let op!!! Waardeburgh. In alle flats en appartement complexen. Dus de ene hand was de andere hand. En dat de ruimte in de Tuinfluiter zolang bezet is, is een trukendoos om je geen kans te geven er gebruik van te maken. Ze zijn blij met huurders. Terwijl de bewoners ten aller tijden voorrang hebben op buitenstaande huurder. Dus ze moeten de bewoner ten alle tijden voorrang verlenen.
    Dus dan gaat Waardeburgh gewoon zaalhuur rekenen, en dat voor de bewoners waar de recreatie ruimte toe behoord. Ze verhuren liever aan derde, en dan nog het liefst onder de noemer ouderenbeleid.

  5. Deze mensen maken zich volkomen terecht druk voor alle genoemde zaken, hebben zich netjes georganiseerd, en dan gebeurt er zoiets. Hoe komt dat toch? Ik denk dat het iets te maken heeft met de gewoonte van managers die geen tegenspraak dulden. Ze leven met protocollen en verplaatsen zich niet in de mens. Met als gevolg dat medewerkers zich ernaar gaan gedragen omdat men anders de baan kwijt raakt.

    Ik stel mij voor, men zit aan een vergadertafel en bespreekt dit. Normaal zou dan zijn dat men tot een plan komt door alles af te wegen waarbij iedereen een eigen inbreng heeft en, indien nodig, opkomt voor de belangen van de bewoners omdat zij het daarvoor doen en iemand aanwijst voor de communicatie met deze groep namens alle uitvoerders.

    Maar in plaats van tegenspraak organiseren besluit, zo lijkt het, gewoon iemand met weinig inlevingsvermogen iets en gaan de anderen aan tafel dat uitvoeren. Daardoor ontstaan toestanden als dit, of als toeslagenouders, of als zwarte lijsten etc.

    Dus hierbij een oproep aan de uitvoerders: denk zelf en geef aan dat het zo niet kan, dat zoiets niet op deze manier kan en mag worden aangepakt, dat men als Waardeburgh en woningbouw en bouwers zelf onderling afstemt etc. Want het is niemands baan om mensen in de kou te laten staan.

  6. Eieren schilderen is een leuk initiatief van; van Hattum-infra w.s voor kinderen.
    In de Tuinfluiter Wonen geen kinderen.
    Ook moet zelfs voor ‘het vragenuurtje’ wat we voor de bewoners wilden aanbieden, zaalhuur betaald worden.
    Het zaaltje is van Tablis Wonen maar zaalhuur moet betaald worden aan Waardeburgh.
    Het is niet meer te begrijpen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld