INGEZONDEN BRIEF: Update werkzaamheden Tuinfluiter

Onze laatste update van de werkzaamheden in de Tuinfluiter was 9 april. Het was geen positieve berichtgeving. De gebreken bleven, de schadevergoeding was € 0,00 en de doofpot wilde graag met z’n deksel dit hoofdstuk laten sluiten. De communicatie tussen Tablis Wonen en ons ging betrekkelijk moeizaam. Wij wilde oplossingen voor de gebreken, schadevergoeding voor de onkosten en iets gezelligs voor de bewoners.

De schade in de flat Tuinfluiter. (Foto Jeannette de Groot)

Wij willen ook graag de positieve ontwikkelingen berichten. We zijn in gesprek met Tablis Wonen en is ons tegemoet gekomen in onze punten. De bewoners krijgen een ongemakkenvergoeding van €100,-. Dit moeten ze wel aankruisen. Bovenop krijgen ze nog twee keuzes, namelijk optie A €35,- voor de onkosten van verf, kwasten e.d. Dan komt het bedrijf SW Vastgoedverbetering (SW) het beschadigde schilderwerk binnen herstellen. Optie B €100,- als je zelf de schade van het verfwerk binnen wilt herstellen. Dus de vergoeding is €135,- of €200,- maar wel door de bijgestuurde brief uiterlijk 31 mei in te leveren. Ook is het gezellige moment aan de bewoners niet vergeten. Dit gaat in juni plaatsvinden.

Op zich een positief bericht, zonder meer. Maar het herstel in de gebreken, wat soms echt grote gebreken zijn, dat had echt anders aangepakt moeten worden. Tablis Wonen had deur voor deur zelf de schade op moeten nemen i.p.v. oudere dit zelf moeten laten inventariseren. De huurwoning is van Tablis Wonen, in deze hebben ze hun verantwoording afgeschoven. Dat blijft een gemiste kans.

Hoe kunnen bewoners van veelal 80+ , 90+ nu zelf bouwkundig beoordelen wat het probleem van tocht is of iets wat niet naar behoren functioneert? Hoe kunnen deze bewoners zelf de ramen binnen bij de voordeur afkitten? Zelf zwaardere scharnieren in de deuren plaatsen omdat de deuren veel zwaarder zijn geworden door het glas. Want deze punten zijn niet opgepakt door Tablis Wonen. En SW wordt straks betaald en is weg.

De communicatie is om deze redenen toch wel stroef te noemen. Bovendien is Tablis Wonen telefonisch ontzettend slecht te bereiken. Vooral ouderen laten hun problemen dan zitten. Het is verbazend te noemen dat hun eigen personeel zoals een huismeester of technische dienst hetzelfde telefoonnummer hebben als wij, dus achteraan sluiten als ze iets op willen lossen voor de huurders.

Houden we nu straks alleen managers over? Managers die ons eigenlijk niet begrijpen? Het feit blijft dat er geen ene manager wonen of manager vastgoed zelf is komen kijken naar de gebreken. Maar zij zijn wel leidinggevende in deze. Zover leidinggevende dat ze wel in alles de leiding in handen nemen, zelfs over onze vrijwillige tijd die we besteden aan dit probleem!

Dit is een kloof waar ze zich tot dusver niet in herkennen. Tablis Wonen drijft zo van bewoners verder weg, en onderschat de waarde van hun eigen personeel die wel dichtbij de huurders staan. Een huismeester laten ze compleet andere taken doen, maar staat bij ons wel op de rekening, inbegrepen bij de huur. Het is van Tablis Wonen een gemiste kans om deze functies te onderschatten. Deze functies waren altijd echt nodig!

Ook de technische dienst is en was altijd het betrouwbare gezicht van Tablis Wonen. Een manager die de taken overneemt van een timmerman is bij voorbaat al gezakt in z’n doelen. Het probleem ligt dan alleen op z’n bureau en verder komt het echt niet dan zijn bureau. Het gaat van bureau naar bureau.

Het onzichtbare van Slim Wonen is zorgelijk. Wij hebben er weinig aan gehad, het heeft de communicatie zelfs nog vertraagd. Deze organisatie zet wel handtekeningen, voor ons. Dit laat zien dat je ook als huurder zelf ook iets kan bereiken. Als we dit hadden laten liggen, dan was er geen euro compensatie geweest. Dan was de doofpot allang gesloten.

We moeten blijven gaan voor rechtvaardigheid. Het blijven aangeven dat de kloof in beleving nu veel te groot is, en open staan voor herstel. Maar dit alles had echt niet nodig geweest als Tablis Wonen beter georganiseerd zou zijn. Herstel in de kloof is echt nodig, daar zijn kwaliteitsonderzoeken zoals KWH echt niet voor nodig. Zij hebben dit met hun onderzoek echt niet boven tafel gekregen.

Tablis Wonen moet zelf mee gaan doen om de kloof te herstellen, met ons huurders en met hun personeel op de werkvloer.

Jeannette de Groot
Gert-Jan Lanser
Ans Prins

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

2 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Update werkzaamheden Tuinfluiter”

  1. Schande inderdaad en nog maar te zwijgen over het beleid over de enorme toestroming van huurders van buiten de gemeente Sliedrecht, sinds de toetreding wonen in de Drechtsteden. Zonder een demoniserend oordeel te vellen, maar kan ook niet anders is dit nou ook net een categorie “liever kwijt dan rijk”, lijkt het wel.

  2. Beste Jeannette/Gert-Jan en Ans.
    Ik heb als ex lid van de bewonerscommissie het Rondeel heel veel te maken gehad met management
    van Tablis wonen, en Tablis vastgoed.

    Meerder keren heb ik aangegeven dat Tablis 2 vuilnisputjes heeft. Namelijk Deltaborg en de tuinfluiter. Alles wat nergens ander terecht kan worden in de twee complexen geduwd. Ook het onderhoud van het renovatieplan. Wat uiteindelijk is gekoppeld aan het warmtenet. Geeft te bedenken. En nu wordt weer eens bewezen dat Tablis de verkeerde weg is ingeslagen. Namelijk de weg van de zwakte, de ouderen. Het is niet alleen Tablis (hoewel zij eindverantwoordelijk zijn) Maar ook een stuk verantwoordelijk gemeente. Zij verplichten namelijk dat Tablis een aantal woningen onder het huurniveau moeten behouden voor wat er bijvoorbeeld uit de Staatsliedenbuurd is gekomen. Als je kijkt hoe de multiculturele 10 hoog flats worden achtergelaten. Erg netjes. Dus het kan wel. EEEEN gratis frites?? Het is een grote schande hoe Tablis met zijn huurders omgaat.
    Maar let op!!!! er gaan rare dingen gebeuren op het gebied van het management. Er zijn ratte die het schip gaan verlaten. Dan het verhaal huismeesters. Het is toch gewoon een grote lacher. Wie bent u ? Ik ben de huismeester. Je lach je toch een scheur in je broek. Maar ze staan wel op de nota servicekosten.
    Wij hebben vorig jaar bedongen dat er voor deze heren een andere berekening moet komen. Dat is toegezegd. Dus misschien dat ze toch wakker worden.
    Veel sterkte. jullie allemaal.

    Groetjes Heb Wink.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld