INGEZONDEN BRIEF: Toeval of doorgestoken kaart?

(Foto Peter Donk / Sliedrecht24)

Vorige week belandde er een brief van wethouder Ton Spek op onze deurmat. Niet met de vraag of ik op hem zou willen stemmen (dat was ik niet van plan), maar wel met de mededeling dat tijdens een koude dag of nacht in februari een warmtescan van huizen in onze wijk zal plaatsvinden.

De scan leidt tot een isolatie-adviesrapport. Goeie zaak!

Wat ik dan wel vreemd vindt (toeval of doorgestoken kaart?) is dat bij hetzelfde stapeltje post een aanbod zit van een isolatiebedrijf uit Oldenzaal. Ze komen graag langs voor een persoonlijk adviesgesprek.

Zelf geloof ik niet zo erg in toeval, maar als het doorgestoken kaart is, zou ik wel graag weten hoe dit opzetje tot stand is gekomen.

Ik heb het – wel zo netjes – ook aan de wethouder gevraagd.

Gerrit Venis

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

13 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Toeval of doorgestoken kaart?”

  1. Nee Gerrit, wij hebben geen aanbieding en brief ontvangen. Als je precies die straten die worden gescand tegelijkertijd voorziet van een folder dan is dat wel erg toevallig. En dat is jammer want het zou best een goede actie kunnen zijn mits goed en open gecommuniceerd. Want waarom zoiets gewoon niet zeggen?

    En voor zover ik als leek kan zien heeft REL, het Regionale Energie Loket de privacyregels goed omschreven maar zegt tegelijkertijd over de gemeente:

    ‘In sommige gevallen werken wij samen met gemeenten. De gemeenten zijn zelfstandig verwerkingsverantwoordelijk. Als we persoonsgegevens delen dan doen we dit op een geaggregeerd niveau OF we maken afspraken over hoe de privacy van beide kanten wordt gewaarborgd.’

    Ik ken de inhoud van de brief niet maar als dit soort zaken er niet in staan lijkt het mij een kleine moeite voor de gemeente om hier even in te duiken en wat extra informatie rond te sturen (vooral m.b.t. privacy) maar ook over dit ‘foldertoeval’ in de betreffende wijken.

    Lijkt me niet teveel gevraagd toch? En direct de juiste procedure rond voor de volgende wijk.

  2. Beste Gerrit,

    Het is wethouder ‘Spek’, maar dat vergeef ik je, want dat is vast een spelfout.

    Waar ik me aan irriteer is dat je altijd de publiciteit zoekt met je vragen. Dat heeft geen enkele functie. Publiciteitsgeil noemen ze dat ook wel. Je hebt de wethouder een brief geschreven, prima, laat het zo. Wat is de functie om dit op Sliedrecht 24 te plaatsen (of moet ik hier meer achter zoeken, omdat het een wijkgenoot van je is? Verdraaid, nu doe ik het zelf ook) Zoek niet altijd naar het negatieve. De meeste mensen deugen. Je hebt de politiek verlaten en je ‘politieke vrienden’ van weleer (de PVDA, Pro Sliedrecht, Geduld-2.0, Oud Grijs en wellicht vergeet ik nog een paar ‘exen’ van je) zitten niet meer te wachten op je commentaar aan de zijlijn. Over je graf heen willen regeren is niet chique. Je hebt vast ook goede dingen gedaan, koester dat!

  3. Beste Koos, uit uw reactie leid (zonder “t”, zo goed meneer Van der Leeden?) ik af dat u geen aanbod heeft gekregen voor de warmtescan, want dan had u het antwoord op een aantal vragen geweten. Waar ik nu best benieuwd naar ben is of u wel de brief van het bedrijf “Thermo Solutions” kreeg met het aanbod voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek hebt gekregen; als u ze allebei niet heeft, lijkt het er toch verdraaid veel op dat “Thermo Solutions” op de een of andere manier de beschikking heeft gekregen over de adressen waar de warmtescan wel wordt uitgevoerd.
    Wethouder Spek liet me weten dat de warmtescanbrief van de gemeente is verspreid in de Grienden, Rivierenbuurt-noord, Prickwaert en de Weren. De wethouder vermoedt (wel met een “t”), dat het betreffende bedrijf de actiepagina’s van het REL (Regionaal EnergieLoket) in de gaten houdt en dat daarop iedereen kan lezen dat er in Sliedrecht (of elders) een warmtescan wordt aangeboden aan de inwoners. En dat klopt, maar er staat niet bij – althans ik heb het niet kunnen vinden – in welke wijken het zal gebeuren.
    Als nu alleen in de wijken die wethouder Spel noemt de brief van “Thermo Solutions” is bezorgd, dan is er echt geen sprake van toeval.
    Als de wethouder me ook schrijft dat hij de bevestiging heeft “dat onze (nb. die van de gemeente Sliedrecht) adressenselectie absoluut niet aan derden is geleverd”, dan geloof ik dat natuurlijk. Maar dan zou ik even goed (als meneer Van der Leeden het toestaat) willen weten hoe die “ongelukkige samenloop van omstandigheden” (citaat uit de reactie van wethouder Spek) dan wel is ontstaan.
    Tot slot, Koos … de brief die deels zichtbaar is, is niet van mij. Maar de redactie van Sliedrecht24 woont ook in de Weren en heeft hem net als ik en wethouder Spek in de bus gekregen. Of zij beiden ook de brief van Thermo Solutions kregen, weet ik niet.

  4. Het bleek gevaarlijk om alleen op tekst af te gaan maar de brief van Gerrit kunnen we niet lezen. Wel duidelijk is dat er meer gemeenten zijn die zoiets als een QuickScan aanbieden op deze manier. En ik geloof de wethouder zomaar dat de folder die erbij zat niet van hem kwam. Maar toeval bestaat inderdaad niet.

    Daarom ben ik het volkomen eens met Cor Goedhart. Aan zijn vragen kun je ook nog wel wat toevoegen. Het zou zomaar kunnen dat het bedrijf dat de scan gaat maken dat ergens bekend maakt of dat dat bedrijf zelfs gelieerd is aan het bedrijf uit de folder zonder dat de gemeente dat doorheeft.

    Als in de brief netjes staat opgegeven, inclusief wat heer Goedhart al aangaf:
    – welk bedrijf de scan uitvoert.
    – of dat bedrijf connecties heeft met het bedrijf uit folder
    – waarom juist voor deze wijk is gekozen
    – wat de kosten zijn voor de gemeente per huis en of dat begroot is
    – Hoe je het beste resultaat krijgt, bijvoorbeeld kachel aan of juist uit
    – Wat er gebeurt met de data. Gaat die naar de gemeente, blijft die bij het bedrijf?
    – hoe is de privacy gegarandeerd en wat is de procedure de gegevens te vernietigen
    – is er sowieso een bewaartermijn voor die gegevens
    – waarom op deze korte termijn en moet je snel handelen als je niet mee wil doen en mag dat
    – is de uitslag per huis of zie je ook het resultaat van de buren

    …. als dit soort zaken allemaal in de brief staan ben je goed geïnformeerd en kun je een keuze maken. En zo niet, dan is dit, precies, opnieuw, het probleem: communicatie!!! Hoop dan ook dat alles erin staat.

  5. Vragen aan de gemeente. Wat is de naam van het bedrijf dat ‘s-nachts onze woningen komt scannen op warmteverlies? Anders geformuleerd: om welk bedrijf gaat het.
    Waar komt het initiatief voor deze actie vandaan? Wie?
    Er wordt ongevraagd een scan opgedrongen en je moet je afmelden wanneer je niet wilt dat je woning wordt gescand. Mag die negatieve optie zo maar worden toegepast?

  6. Ton, ik vind (= zonder t, maar Gerrit komt vast niet uit het onderwijs) eigenlijk van de gekke dat je je moet verdedigen voor dergelijke suggestieve vragen/opmerkingen. Lees alle bijdrages maar na van de heer Venis, de frustraties druipen er van af. Jammer als je zo oud moet worden. Geniet van je oude dag, en laat meer over aan de jonge medemens. En ja, die maken ook fouten.

  7. Gerrit,

    Dank voor je e-mail!
    Het is zeker geen doorgestoken kaart, want mij betreft. Eerder een ongelukkige samenloop van omstandigheden: immers als er al sprake zou zijn geweest van ‘een opzetje’, was het natuurlijk met een folder geweest van een lokale aanbieder.

    Met vriendelijke groet,

    Ton Spek

  8. Ben vooral heel benieuwd wie de scan uitvoert in opdracht van de gemeente. Is dat een bedrijf dat ook isolerende maatregelen uitvoert of is het een onafhankelijk adviesbureau? En daarbij interessant is dit dan ook lokaal ingekocht? Wees loyaal, koop lokaal … ook voor de gemeente.

  9. De heer Venis is niet de enige bij wie deze gedachte opkomt. Stiekeme afspraken? Wie zal het zeggen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld