INGEZONDEN BRIEF: Tablis wonen laat bewoners in de kou staan!

In april 2022 kwam tijdens een verbouwing bij ons een omvangrijke lekkage aan het licht, komende vanuit de badkamer. Aanvankelijk werd gedacht dat dit door kapotte voegen kwam, maar bij de herstelwerkzaamheden, door een door Tablis ingehuurde aannemer, bleek dat de afvoerput in de douche niet goed was afgesteld.

Het zou gaan om een zogenaamde afstelbare afvoerput, bestaande uit twee delen. Het bovenste deel van deze afvoerput zou zo afgesteld moeten worden dat deze gelijk komt te liggen met de douchevloer. Deze afstelling is nooit gedaan, met als gevolg, lekkage in de douchevloer, die in de loop der jaren is doorgeslagen naar de tussenmuur en later ook naar de vloer in de aangrenzende slaapkamer.

Hierdoor kampen bewoners van tenminste vijf huurappartementen nu met (zwarte) schimmelvorming op de slaapkamer muur en kapotte vloeren met schimmel er onder. Tablis wonen heeft, (na de eerste constatering) de huurders van deze appartementen niet gewaarschuwd voor mogelijke lekkage, de bewoonster waar het als eerste begon ( bij mij dus) heeft bij buren op de galerij en daar onder aan de bel getrokken.

Tablis wonen heeft niets gedaan om de andere bewoners in het complex te waarschuwen of te komen controleren of er meerder woningen getroffen zijn. Het is dus goed mogelijk dat er nog veel meer woningen te kampen hebben met dit probleem.

Tekst gaat verder onder foto.

We zijn inmiddels bijna een jaar verder, en nog zitten de bewoners met schimmel op de muren en kapotte vloeren. Tablis wonen wijst elke aansprakelijkheid af en laat het ons zelf uitzoeken en bekostigen terwijl het duidelijk is gebleken dat het hier een bouwfout betreft!

Er wordt nu nagedacht over verdere stappen tegen Tablis maar ook dit kost geld. Wordt hopelijk vervolgd.

Tea Basch-van Seters

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

11 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Tablis wonen laat bewoners in de kou staan!”

  1. J .Broeders
    Ik weet niet op basis van welke informatie u besloten heeft er met gestrekt been in te gaan en op welke fijten en gegevens uw
    Bericht is gebaseerd
    Ik nodig u bij deze uit om onder het genot van een bak koffie te komen kijken en het verhaal aan te horen inclusief onderbouwing

  2. Je zal maar woningverhuurder zijn in Sliedrecht.
    Dus eigenaar van de huurwoningen.
    Ik zie hier zoveel aannames, en vingerwijzen, maar altijd 1 kant op.Ik ben er eens ingedoken , maar wat een negativiteit, zonder enige vorm van onderbouwing, doorspekt met aannames, en zonder constructieve oplossingen, en maar wijzen.
    Je bijna zou zeggen dat de huurders eigenaar zijn?Wellicht uw huurcontract nog eens goed doorlezen zou ik zeggen.En dan met name het stukje plichten richting verhuurder ook evt. rechten.In geen enkele reactie onderstaand zie ik dit terugkomen?
    Ik zie b.v. iemand heeft 1600 euro schade.., Hoe dan? Kunt u dit aantonen, en kunt u ook aantonen dat u zelf alles in het werk heeft gesteld dit te voorkomen? Indien ja, is dit geen enkel probleem voor een verzekeraar, en de verzekeraar van de verhuurder.Ik neem voorlopig dus even aan dat dit niet aantoonbare schade betreft.
    Dan zie ik iemand rijdende rechter roepen… Waarom? Is het nog niet opgelost na constatering van de klacht, heeft de verhuurder niets gedaan?De huurder klaagt alleen
    Dan de hr. Verschoor die het nog bonter maakt door over inferieure aannemers heeft , toe maar.Hij benoemt maatregelen die een verhuurder (ook eigenaren van woningen) verplicht zijn te nemen vanuit de wet.Luchtdicht lijkt me overigens niet best voor de gezondheid van bewoners (als leek 😉 )Dan over de verwarmingskosten, dat klopt wel, de afgelopen jaren n (niet alleen dit jaar ) zijn de kosten nogal gestegen van dit soort voorzieningen.Tevens lijkt me dit simpel op te lossen, neem een onafhankelijk inspectie bureau in dienst ( die hiervoor gekwalificeerd zijn ), stel de verhuurder in gebreke,stap naar de rechter, en vorder de kosten ook direct terug van het onderzoek.Als je zo zeker van je zaak bent tenminste.
    Dan zie ik ook dikke huren vangen. Hoe? Denkt u dat in andere gemeentes de huren anders zijn, of vind u het veel (dat ben ik zeker eens), maar dat is geen losse vinger werk, de huurprijsopbouw is gewoon gestandaardiseerd, en heeft Tablis nagenoeg geen invloed op.
    Dan weer iemand met schimmel. Kunt u mij vertellen wat de temperatuur en vochtigheid bij de schimmelplekken is… Ventileert u voldoende, is de ruimte 18 graden?Anders zul je inderdaad met schimmels te maken krijgen.
    Dan nog iemand dat alleen de ramen vervangen zijn, en niet de kozijnen. en nu tocht het door het glas??Hoe dan?
    Dan die mevrouw die een bouwdouche voor op het balkon aangewezen krijgt, dit niet accepteert, en waarschijnlijk geen flauw idee heeft wat bedoeld werd.(tik maar eens in op google )Dan geeft haar eigen verzekeraar aan dat de info van Tablis niet klopt, en neemt de zaak niet in behandeling? Sorry maar dit is pure stemmingmakerij

    Bent u allen nou werkelijk zo ongelukkig? Er staan al zoveel mensen op wachtlijsten, en er zijn zoveel woningzoekenden dat je bijna zou zeggen dat de huurders eigenaar zijn.Wellicht uw huurcontract eens goed doorlezen zou ik zeggen.Of verhuis, zodat de doorstroming goed op gang kan komen. Probeer anders woonbron eens 😉 Ik zou heel graag in elke woning van klagers willen wonen, maar kom er niet tussen.
    Sta overal ingeschreven al jaren, maar kom er maar niet tussen. Dan stoort deze eindeloze riedel , over het algemeen gefaciliteerd door Sliedrecht24 (zoals wel meer zaken zonder enige vorm van objectiviteit)
    Ik wilde dit gewoon eens melden om de mensen een spiegel voor te houden, welk groot goed zij bezitten..

    Een woning!
    Graag hou ik me aanbevolen de woning van een van de klagers te mogen huren . Onze asielzoekers uit het gemeentehuis denk ik ook, en dan hebben we ook nog Oekraïners die een zelfstandige woning wel willen,desnoods met gebreken

    Uiteraard ga ik er nu met gestrekt been in om de discussie eens te voeren
    Als u ment 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er 3 naar u zelf

  3. Al deze schade die veroorzaakt is in mijn appartement is heeft Tablis Wonen tot de dag van vandaag geen aansprakelijkheid genomen voor de schaden en leven wij nog steeds thuis met een kapotte vloer . Meneer Jaap is bij mij thuis geweest om de schade te beoordeeld. Wij zijn niet goed geholpen door deze meneer en voelde me niet begrepen ook . Wij hadden geen manier om te douchen/ koken met water en de slaapkamer te gebruiken om te slapen . Hij vroeg dus of ik met mijn kinderen op de balkon wilde gaan douchen alsof wij dieren zijn , zo iets zeg je überhaupt niet tegen een bewoner om op balkon te gaan douchen . Ik heb alles bij mijn verzekering neergelegd, meneer Jaap heeft mij een document gegeven waar daar informatie in staat over de schade maar die informatie klopt niet . Mijn verzekering kon daardoor niet verder met de schade omdat de informatie die Tablis Wonen heeft gegeven niet klopt. Ik heb mijn kledingkast moeten weggooien door alle schimmel die er op zat en zelf een nieuwe moeten aanschaffen . Ik heb aan deze meneer gevraagd of er een tijdelijk ruimte was waar ik met mijn kinderen naar toe konden gaan voor het douchen en persoonlijke hygiene, deze meneer reageerde hierop met : (Tablis Wonen is geen hotel!)
    Alsof wij staan te wachten voor een schade die niet onze verantwoordelijkheid is .

    Ben heel teleurgesteld met de service en ik hoop dat er hier iets mee gedaan gaat worden hoe dan ook .

  4. Heel herkenbaar. Torenhoge huur en 0 service. Alles is eigen rekening. Klantenservice is regelmatig onbeschoft.

  5. Ik woon ook in de Havikstraat Tablis heeft daar verbouwingen uitgevoerd, hij heeft het glas in de ramen vervangen en de oude kozijnen laten staan. De wind waait uit de ramen, net als de deur. De regen dringt het appartement binnen.De radiatoren worden één keer warm, soms niet.Tablis als coöperatie repareert niets, het speelt met mensen.

  6. Ook bij ons in de Valkhof zijn er nog steeds gebreken na de “verbouwing/renovatie”. Verwarming werkt niet naar behoren, schimmel op de slaapkamer, tocht enz. Mail na mail na mail. Nu per post gedaan. Nog geen reactie. En dit tijdens 2 jaar verbouwen

  7. Tablis laat de werkzaamheden tegenwoordig door een externe partij uitvoeren. Deze partijen leveren regelmatig heel erg slecht werk af incl. verkeerde materialen. Uiteindelijk ben je als huurder erg veel tijd kwijt, vanwege moeilijk doen door Tablis zelf en/of de externe partij om de problemen/schade opgelost te krijgen. Ze schuiven het af met antwoorden als.. Er is niks aan de hand. Valt wel mee allemaal. We kunnen het probleem niet vinden.. Of er wordt gezegd dat men het zelf moet oplossen… Vaak wordt je ook nog eens erg onvriendelijk en soms zelfs onbeschoft te woord gestaan. Ze denken absoluut niet met de klant mee en laten je met oude troep zitten. Hele slechte service gezien de hoge huurprijzen, die ze ook nog eens maar wat graag verhogen!
    Ook worden er regelmatig enquetes uitgezet door Tablis, waarmee uiteindelijk (zo lijkt het) weinig tot niets mee gedaan wordt.

  8. De gene van wie het huis is
    En dit zo heeft laten bouwen is wel degelijk de partij die hiervoor verantwoordelijk is wel dikke huur willen vangen maar de problemen oplossen zoals tables dit dus niet doet tables jullie moeten zich kapot schamen los het op voor de mensen doe niet laks doe gewoon wat je hoort te doen.

  9. Tablis heeft de insteek vaker inferieure aannemers te contracteren en als men na een reeks klachten uiteindelijk ziet dat het gevolg daarvan zoals men meent ‘niet helemaal goed is’, worden ‘herstelmaatregelen’ genomen welke -in het geval Tuinfluiterflat- nog immer niet hebben geleid tot ‘verduurzaming’. De Tuinfluiterflat zit na een ‘noodzakelijke verduurzaming’ dan ook nog immer met tocht en kou omdat asbest voorgevels (die waren prima en bovendien hartstikke tocht- en luchtdicht) zo nodig moesten worden vervangen. Daarbij is dan ook isolatie aangebracht. Eén en ander zou voor de huurders gunstig zijn. omdat daarmee de verwarmingskosten omlaag zouden gaan. Nog immer zitten ná de ‘herstelwerkzaamheden’ zowel aan de galerei- alsook de balkonzijde enorme tochtige kieren, welke niet/nooit zijn gedicht. De woningen zijn qua kou en tocht sinds twee jaar zo lek als een mandje.

  10. Hier net zo in het zelfde pand schandalig dat je daar als bewoner voor moet opdraaien 1600€ schade en het enige wat Tablis zegt als ze al reageren wij zijn niet aansprakelijk

Plaats een reactie

*=Verplicht veld