INGEZONDEN BRIEF: Leuren en liegen aan de deur

(Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

Afgelopen zaterdagavond werd aangebeld op de intercom beneden in het portiek. Op het beeldschermpje boven -ik woon op vijf hoog in de Tuinfluiter- zag ik een bebaarde meneer met een lijst plus balpen in de hand. De eerste gedachte is dan ‘gezeur van een colporteur’. Ik deed dus niet open.

Dinsdag was hij er weer. Omdat ik hem trof tijdens het verlaten van mijn woning, heb ik hem in het voorbijgaan op de galerij aangesproken en gevraagd waar hij voor kwam: Hij kwam voor ‘internet en TV’. Ik zei hem dat ik al internet en TV heb, waarop hij zei dat het goedkoper kon en ook op glasvezel. Lang verhaal kort: concreet gaf ik hem te weten dat ik dit aanhoudend gemanipuleer beu ben.

Sinds Delta glasvezel onder ‘auspiciën’ van Tablis Wonen onze ouderenflat ongevraagd en ongewenst heeft voorzien van glasvezel, heb ik zeker al tien maal van deze ompraat- mannetjes aan de deur gehad en daarbij aangegeven dat ik geen interesse heb in een ‘supersnel internet’ en daarmee ook niet in overstappen naar een andere provider. Men wil blijkbaar niets weten van stoppen met hun fanatiek/agressief glasvezel- geleur….

….want een dag later staat er al wéér een colporteur voor de deur, maar deze ziet er niet écht uit als verkoper en praat ‘anders’. De betreffende casual geklede jongeman introduceert zich joviaal middels een met ‘medeleven’ ingevuld praatje, waarbij hij allereerst zijn verbazing uitspreekt over de beslissing van Tablis Wonen om nota bene in een ouderenflat glasvezel aan te leggen. Als ik hem vraag voor welk bedrijf hij werkt, antwoordt hij dat hij onpartijdig is en eens gewoon met mij wil praten over ‘de mogelijkheden’.

Hij stelt echter al snel voor om de modem te verplaatsen naar de antenne- aansluiting voor de TV, want die zou verbonden zijn met het onlangs aangelegde glasvezel en daarmee zou ik ook direct snel internet hebben. Hij zou dit voor mij kunnen regelen. Ik vraag hem wie dat dan komt doen, waarop hij zegt ‘Ziggo’. ‘Dus Ziggo werkt voor KPN?’ stel ik de retorische vraag. ‘Nee, dat niet, maar dan heeft u wel direct beter en goedkoper internet’ zegt de knaap. ‘En een contract bij Ziggo natuurlijk’ antwoord ik.

Natuurlijk trap ik daar niet in. Daarnaast weet ik dat de kans reëel is dat in bestaande hoogbouw aangelegd glasvezel instabiel is (of wordt) dus ik stel het gebruik van glasvezel zo lang mogelijk uit.

De strekking van dit schrijven: wees gewaarschuwd!

Bert Verschoor
(niet de voormalige mode-ondernemer – red.)

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.
 
Redactie Sliedrecht24

8 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Leuren en liegen aan de deur”

  1. Ik raad aan zo’n anti colportage sticker bij de deurbel te plakken.
    Mocht er dan toch nog eentje zo brutaal zijn om aan te bellen, dan is het gesprek heel kort: Kunt u niet lezen?

  2. Beste Herman van Dalen, bedankt voor uw feedback.
    Het gaat om het vastrecht van de gasmeter. Niet om het gas zelf.
    Teruggave door teveel betaalde gas is altijd geweest.
    Vastrecht betalen voor iets wat je niet meer kunt gebruiken.
    Deze opmerking kwam ook van het bedrijf die nieuwe meterkasten plaatst.

    Beste Bert, ook bedankt voor je feedback.
    Delta liep al over de balkons, dan heb ik het niet over de galerijen, voordat wij überhaupt wisten dat wij Delta moesten accepteren.
    Er zit standaard een aansluiting van UPC nu Ziggo in de woning.
    Het is op de balkons ook veranderd omdat bij de draad van Ziggo nu ook Delta erbij loopt.
    Er zit standaard een telefoonaansluiting in de meterkast. Iedereen is vrij van keuze van wie je klant wilt zijn.
    Klant zijn van KPN is prima te regelen! Maar ook van andere leveranciers. Je keuze is vrij.

    Ik vond het verhaal wat deze meneer vertelde ook vreemd.
    Ik heb hem dit ook gezegd.
    Later zag ik deze meneer op andere adressen en heb hem weer aangesproken. Het gaat van gasmeter naar telefoonaansluiting. Geen touw aanvast te knopen.
    Hij belde voor de desbetreffende mevrouw haar energieleverancier op. Deze mevrouw had al 2 jaar geen gasmeter maar toch had ze nog een contract hiervoor lopen.
    Deze had deze meneer ook voor haar afgezegd. Hij hoefde hiervoor niet in haar huis te zijn en haar keuze van energieleverancier werd gerespecteerd.
    Ik heb ook zijn naam en telefoonnummer op een visitekaartje gekregen.

    Kijk Bert, er zijn in de Tuinfluiter 135 woningen en iedereen heeft een mening en ervaring. Dat is ook goed. Maar er zijn mensen geholpen met het afzeggen van het contract voor iets wat er niet meer is.
    Het is goed dat er achterdocht is.
    Maar diegene die zich wel geholpen voelen, en gewoon hun eigen wens behouden moeten we ook respecteren.
    Er is al achterdocht genoeg!

    Ik geloof niet dat de Tuinfluiter een proeftuinflat is. Het wordt gerenoveerd wat maar blijft duren.
    Er wordt geen renovatie genoemd maar onderhoud.
    In de prestatieafspraken van een paar jaar geleden werd dit ook al aangekondigd.
    Bij de portiekflats zie je ook de groene draden van Delta dus.

    Het hele proces van alle veranderingen kost geld en brengt ook geld op.
    De huizen zijn van Tablis Wonen die ervoor kiest om mee te doen met veranderingen. Ook Tablis Wonen weet vaak niet wat wij allemaal meemaken.
    Daarom is terugkoppelen van belang ook al is het demotiverend en uitputtend.
    De mededelingkast veranderd nooit. Dus het moet voor Tablis Wonen een kleine moeite zijn om meer info in de mededelingenkast te plaatsen.
    Mensen begeleiden en ontzorgen.
    Dat is alles. Daarmee kunnen ze “ruis” en onaangekondigde huisbezoeken van derden ook beter uitsluiten.
    Het is voor ons veel maar ook voor Tablis Wonen. Ik vind dat ze het zwaar onderschatten voor ons maar ook voor hunzelf.
    Delta had niet echt nodig geweest in de Tuinfluiter. Maar misschien is er toch iemand klant geworden.
    Een kookplaat met 4 kookpunten had op adressen ook met gemak 2 kookpunten kunnen zijn.
    In de Tuinfluiter wonen geen gezinnen. Er zijn bewoners die helemaal niet meer koken.
    Een eigen watermeter had ook niet nodig geweest. We zitten er wel mee.
    De meningen in de Tuinfluiter zijn op al deze punten verdeeld.
    Er zit geen eenheid in wat in ons nadeel werkt.

  3. Ook in de flats aan de Rijnstraat zijn ze actief.
    Op een agressieve en opdringerige manier.
    Vaak ook in de avond.
    Dit komt van Ziggo die lijden grote klanten verliezen.
    Het KPN verhaal klopt niet.
    In 2026 wil KPN 80 % van het koper netwerk uit gefaseerd hebben naar glasvezel in Nederland.
    Sliedrecht heeft nog geen glasvezel van KPN.
    Net op de site van KPN een check gedaan voor glasvezel.
    Er is nog niets gepland.
    Dus zolang je van KPN niets hoort blijft alles gewoon werken.

  4. Beste mevrouw de Groot, gasmeters worden op een later tijdstip weggehaald en het teveel betaald aan gas krijgt u terug!
    Ook hier in Papendrecht gebeurt.

  5. @Jeanette

    Ik heb sinds mijn intrede in de Tuinfluiter (tien jaar terug) al geen gas en gasmeter meer. Stedin en mijn huidige energieleverancier weten dit. Inderdaad heeft de ompraat- meneer van Ziggo het nog wel ff over een gasmeter gehad, maar het is logisch dat de service m.b.t. het opzeggen van de gasmeter onderdeel is van hun ompraat- strategie: de bedoeling is dat je overstapt naar Ziggo, meer niet.

    Hoewel je bij KPN -daar zit ik dus bij- wel meer betaalt, krijg je daarvoor ook wat meer service. Als er al iets mis is met hun producten heb je direct iemand aan de lijn (in tegenstelling tot Ziggo, waarbij mijn moeder tot voor kort een contract had). Zo had ik eerder dit jaar een gehackt KPN e-mailadres, dat binnen een paar uur weer toegankelijk -en veilig- werd gemaakt.

    De Ziggo ompraat- meneer wreef mij ook onder de neus dat KPN in 2026 gaat stoppen met de koperverbinding, maar dit lijkt niet waar: na even met KPN te hebben gebeld kan dit nog wel vier jaar voortduren en er is wat betreft de postcode waarin de Tuinfluiter ligt geen planning voor KPN glasvezelaanleg. Dat dit er ooit van komt, ligt echter wel in de lijn van de KPN strategie.

    Dan nog even over Tablis: ik weet niet of er ook glasvezel is aangelegd in andere huurhoogbouw op Sliedrecht-oost. Weet jij daar meer van? Het lijkt er m.i. dan ook op dat de Tuinfluiter steeds meer een proeftuinflat voor Tablis- experimenten wordt en Tablis had ruim van te voren moeten peilen of er wel voldoende belangstelling was onder hun -veelal hoogbejaarde- huurders van betreffende woningen. Dat één en ander te maken heeft met geld leidt geen twijfel uiteraard, maar de details van betreffende overeenkomsten en namen van personen welke bij een dergelijke constructie financieel garen spinnen, daar krijgen wij als eenvoudig huurder niets van mee natuurlijk.

  6. Ik heb ook niet opengedaan
    ik woon ook in de Tuinfluiter.
    Ze zijn hondsbrutaal want ze kloppen gewoon op je voordeur.
    Heel vreemd gedrag!! Zelfs op zaterdagavond hebben ze bij mensen aangebeld

  7. Ik liep er ook tegenaan Bert Verschoor. Ik reageerde ook net zo argwanend.
    Ik ben ook het gesprek aangegaan, ze waren met z’n tweeën. Ik heb ook gezegd dat legitimeren ook niet zoveel zegt want er zijn ook nepagenten.
    Wij hadden een brief nodig gehad van Tablis Wonen.

    Ik ben gisteren weer het gesprek aangegaan omdat deur aan deur wel verder ging bij ouderen.
    Ik stond er ook bij hoe het ging bij een bewoonster.
    Deze mannen zijn van Zigo maar helpen klaarblijkelijk ook mensen met het afzeggen van een contract voor gaslevering bij de desbetreffende leverancier.
    Dit lukt mensen zelf niet altijd.
    “Van het gas af” houdt dus iets meer in dan voor of tegen kiezen.
    De mensen krijgen nu wel een inductiekookplaat maar de gasmeter zit er nog wat iedere maand geld kost.
    Dan ben je door het weghalen van de gasmeter nog niet van kosten af want een gascontract is weer apart wat geld kost.
    Ze hebben mensen hiermee geholpen om deze contracten af te zeggen en hoeven ook niet in de woning te zijn hiervoor.

    Tablis Wonen had niet uit moeten gaan van “eigen verantwoording” hoe het precies werkt ” van het gas af”. De stookkosten zitten in de huur dus mensen denken dat met het plaatsen van een andere kookplaat het werk klaar is.
    Maar er zit dus nog iets administratie aanvast.
    Daarmee zijn de bewoners niet geholpen door Tablis Wonen.
    Het is een stukje ontzorgen en de mededelingenkast eens updaten.
    Zoveel moeite had het Tablis Wonen niet hoeven te kosten.
    Maar ik ben ook net zo allert op alles wat we aan de deur krijgen.
    Maar dit krijg je ook met al deze veranderingen. Er is nog weinig te vertrouwen.
    Het project is met de huisbezoeken van Tablis Wonen niet helemaal goed gegaan….er had meer informatie moeten zijn.
    Wanneer gaan de gasmeters weg zodat deze kosten stoppen?
    Weet iedereen dat ook een gascontract daarnaast moeten worden afgezegd?
    Vragen en antwoorden die erbij hadden gehoord.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld