Ingezonden brief: De kater

De kater van het verkeers- en mobiliteitsplan 2017 – 2040.

Er was dinsdagavond 28 maart 2017 veel publieke belangstelling voor de behandeling van het debatstuk. Helaas heeft de gemeente weer geen rekening gehouden met de hoge opkomst. Er is onvoldoende plaats geweest voor alle belanghebbenden in de raadzaal.

De Tiendweg in Sliedrecht mag van Slydregt.NU beslist geen autoweg worden. (Foto Sliedrecht24)

Het verdient aanbeveling in het geval van veel belanghebbenden om naar een grotere vergaderlocatie uit te wijken. Nu werd men weer in aparte zaaltjes gestopt waar men de raadsvergadering konden bekijken of beluisteren. In een goed functionerende democratie horen vergaderen in het openbaar plaats te vinden waarbij de belanghebbenden hun volksvertegenwoordigers kunnen controleren.

Alle insprekers maakten hun zorgen en ongenoegen kenbaar omtrent de plannen. Het Actiecomité Oost heeft sinds 6 maart j.l. zelfs 685 handtekeningen opgehaald van mensen die tegen de verkeers- en mobiliteitsplannen zijn in Sliedrecht-Oost, in de wijk de Grienden.

Slydregt.NU is van mening dat uitvoering van het verkeers- en mobiliteitsplan zal leiden tot grote problemen. De gemeente moet eerst zelf (en niet weer een extern bureau) de probleemstelling gaan formuleren (in deze fase moeten de burgers van Sliedrecht worden betrokken omdat zij de mogelijke problemen al dan niet daadwerkelijk ervaren) en aan de hand daarvan een visie ontwikkelen. Deze visie moet aan de Sliedrechtse inwoners worden voorgelegd en geen wilde plannen, die kant noch wal raken. Dat is naar de mening van Slydregt.NU het juiste vertrekpunt.

De gemeente is er voor de burger en niet andersom. Slydregt.NU is tegen autoverkeer op de Tiendweg, tegen een doorgaande weg door de Grienden en tegen een autoweg door het Dreespark. De gemeente moet eerst eens overleggen met de bewoners in de betrokken wijken.

Tot slot vinden wij het plan ook niet van enige ambitie getuigen. Er wordt totaal niet over openbaar vervoer gesproken. Het is een plan dat tot 2040 reikt. Toon ambitie en stel een onderzoek voor naar een monoraillijn naar Feyenoord City. Deze monorail zal van station Sliedrecht Baanhoek via Papendrecht, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht en Ridderkerk naar Rotterdam – Zuid kunnen lopen. Bij Feyenoord City wordt het dan aangesloten op een OV knooppunt.

De gemeente Rotterdam heeft namelijk het voornemen om daar een metrolijn neer te leggen die wordt aangesloten op de Wilhelminapier of op de Kralingse Zoom. Onderzoek de mogelijkheden van shuttle vervoer in de Drechtsteden tussen de bus ferry en de spoorwegstations. De verplaatsing van de A15 ten noorden van de Betuwelijn vinden wij niet in het plan. Hier wordt buiten Sliedrecht wel over gesproken.

De overtunneling van A15 en het ultra fijnstof probleem worden zelfs niet aangeroerd. De Gemeente Sliedrecht denkt beslist niet out of the box en kan beter haar oor eens bij haar inwoners te luisteren leggen!

Hopelijk luistert de raad 11 april a.s. wel naar de Sliedrechters en verdwijnt dit onzalige plan in de prullenmand. Het lost niks op het veroorzaakt alleen maar ellende voor de belanghebbenden.

Mark Jongeneel
Slydregt.NU

De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op onze website is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

19 gedachten over “Ingezonden brief: De kater”

  1. Johan, schelden is bij gebrek aan inhoud blijkbaar het enige wat je kan bedenken?
    Jan, ik verwacht serieus niet dat gemeente doordrukt. Zoveel vertrouwen heb ik erin.
    Fijne avond allen!
    Rene

  2. Van de vele tegenstrijdige argumenten schiet er wel eentje heel erg naar voren;

    “Hopelijk luistert de raad 11 april a.s. wel naar de Sliedrechters en verdwijnt dit onzalige plan in de prullenmand. Het lost niks op het veroorzaakt alleen maar ellende voor de belanghebbenden.”

    Natuurlijk wel lost het een hoop irritatie op bij de belanghebbende automobilisten. Zij hebben juist baat bij een vlotte doorstroming van het verkeer richting centrum !!!!!

  3. Rene van den Bos: als de gemeente haar zin doordrijft heb jij geen boom meer om tegenaan te plassen. Ik ben het met Johan eens. Voor het eerst een raadsvergadering gevolgd. Ik ben er echt van geschrokken. In jouw stijl: het gaat er denk ik dat de gemeente haar plasje wil en kan doen. Ik hoop echter dat de gemeente tijdig tot inkeer komt en dit plan afblaast. Het vertrouwen in de gemeentelijke politiek staat denk ik bij velen al lang op een laag pitje. Dat wordt door dit soort denkrichtingen met mogelijk dure onderzoeken niet veel beter.

  4. Ow, nu worden wij als klagers bestempeld.
    Ik klaag niet, ik benadrukt de situatie zo als die is!
    In plaats van te luisteren gaan jullie DWARS tegen de zogenaamde klagers dit zijn bezorgde burgers in.
    oogkleppen op….
    Zo jammer dat er totaal geen volwassenheid te vinden in in de uitspraken die hier gegeven worden vanuit de politiek.
    Stelletje kleuters!

  5. Johan en overige klagers,
    Ik zie juist een betrokken politiek die de oren te luister legt bij de bevolking. Inspraak, debat, dialoog. Kortom een prima functionerende democratie.
    Het zijn de vorige generaties die, ongetwijfeld met prima bedoelingen, keuzes hebben gemaakt die voor de lange termijn niet heel handig zijn gebleken. Prima dat het huidige college dit vraagstuk oppakt en met een lange termijnvisie de bereikbaarheid van ons dorp wil verbeteren. We hebben nu eenmaal een lintdorp, opgesloten tussen rivier en A15.
    En dan dit geëmmer hier over kontje draaien en spelletjes van de gemeente, belachelijk gewoon. Volgens mij nemen de fracties de protesten zeer serieus en komt er geen weg door de grienden en geen weg over de Tiendweg. Dus het lijkt mij gepast om uw plasje op te houden.
    Met vriendelijk groet,
    Rene van den Bos

  6. Zeg toch niet dat die punten niet kloppen. Alleen dat ze niet zo origineel zijn.
    Wat de ruimte betreft. 1 x in de zoveel jaar bedenkt het college iets geks waar zoveel mensen op afkomen.
    Was voor mij aanleiding de fractiekamer open te zetten. Toch iedereen binnen.

  7. Volledig eens met Johan S. Een absurde vertoning deze vergadering. Er schrikt nog een raadslid wakker en die roept wat over bescherming persoonsgegevens. Is dat relevant voor dit onderwerp? Of wordt daarmee gesuggereerd dat de gemeente daar niet integer mee omgaat? Als raadslid zal je daar dan wel ervaring mee hebben denk ik dan. Oh ja, straks politie voor de deur als je je mening geeft, is hier wel een risico. Er wordt tijdens de vertoning onder meer over rotondes verwezen naar onderzoeken, maar als gevraagd wordt welke dat concreet zijn, weet het betrokken raadslid niet welk onderzoek. Slechte voorbereiding voor een vergadering. Minachting voor de belangen van de inwoners? Het heeft er alle schijn van.

  8. Als je zelf dichtbij de Tiendweg woont, maak je jezelf ook zorgen net als ik. Verder is het niet te futuristisch, we leven namelijk in het heden en gaan naar de toekomst. Ik ga zo vrij zijn u te verbeteren met “niet in de Drechtsteden” daar had beter kunnen staan nog niet in de Drechtsteden, daarbij zijn er genoeg andere opties. Beter openbaar vervoer, enz., enz. Misschien eens in het groot denken en niet zo individualistisch.

  9. Hoezo roeptoeter, staan veel punten in die kloppen. Mensen waren niet bepaald blij om in een andere zaal te zitten, de bode werd erop aangesproken. Dit had veel beter georganiseerd moeten worden. Daarbij zijn de plannen voor de toekomst lang zo gek niet.

  10. U zit vast in uw eigen gelijk. Heel goed dat de heer Jongeneel TEGEN is. Autoverkeer op de Kerkbuurt, een onderzoek naar eerdere sluitingstijden en autoverkeer op de Tiendweg daar is iedereen op TEGEN. Nee u niet u wil dit dorp laten verpauperen door de betuttel praktijken van de christelijke partijen en door bizarre verkeersmaatregelen. Liever iemand die hard TEGEN zegt dan raadsleden die als schaapjes alles laten gebeuren.

  11. Ik lees hier reacties die met heel iets anders te maken hebben.
    Afgunst…. noem ik het maar.
    Maar ik heb tijdens die raadsvergadering dingen gezien… stelletje kleuters… kontje gedraai.
    En er is er geen 1 maar ook geen 1 die daadkrachtige uitspraken durft te doen.
    Want de reacties die hier gegeven zijn zijn precies het zelfde slappe geouwehoer als tijdens de raadsvergadering.
    Jij dit die dat jij zo…. kom op zeg het gaat over iets belangrijks waar de bevolking zich zorgen overmaakt en jullie gaan hier kinderachtige spelletjes zitten spelen.
    Let wel de verkiezingen komen er weer aan.
    Zal maar niet hier hard op zeggen hoe veel Sliedrechters over de partijen denken en zeker na deze raadsvergadering.
    Ga zo lekker door zal ik zeggen.
    En ja, kom maar op met die kinderachtige reacties van jullie…

  12. Vastlopen doet het toch.
    Men bouwt in Sliedrecht eerst een wijk en legt dan een weg aan.
    Achter de huizen van de Stationsweg kan het verkeer zich verdelen.

  13. Ik heb nog nooit azijn gedronken.
    Lijkt mij juist dat dhr. Jongeneel aan de azijn zit die is overal tegen tegen tegen tegen…

  14. Daar hebben we Jan weer die elke dag liters azijn zuipt. Het is een plan dat tot 2040 reikt. Dan zijn sommige plannen die Slydregt.NU aanreikt haalbaar. Wat nu futuristisch is kan in 2040 reëel zijn. In Nederland is eerder aan een monoraillijn gedacht, kan u de Zuiderzeelijn (Een verbinding tussen Groningen naar Amsterdam) nog herinneren? Dus zo’n futuristische voorstelling van Slydregt.NU is het niet.

  15. Het is weer veel.. we zijn hier tegen en daar tegen.. maar maar je nou voor bent is niet realistisch. Als dat de politiek is van Slydregt.nu is het geen aanvulling, maar een aanfluiting voor de politiek in Sliedrecht.

  16. Man, man, man wat een daadkrachtigheid van ons gemeentebestuur zeg.
    Lekker vernieuwend ook, er gebeurt dus niets als een hoop gekissebis onder elkaar.
    Meest debiele oplossingen aangedragen, maar feit blijft dat het dorp vastloopt, met diezelfde mensen die nu allemaal tegen zijn. Realiseert men zich dat wel?
    Allemaal ‘not in my backyard’-reacties, met het CDA voorop.
    Blijkbaar lossen de problemen dus zichzelf wel op.
    Is het misschien dan een optie bij een bepaalde verkeersdruk, belasting, vervuiling, vrijstelling voor gemeentebelasting te krijgen en een verhoging voor de inwoners die allemaal een achtertuin hebben zonder weg?

  17. U maakt makkelijk – of moet ik zeggen ‘handig’ – gebruik van de gisteren tijdens én na de oordeelsvormende vergadering geuite bezwaren/commentaren van belendende bewoners van de Tiendweg. Ook maakt u gemakkelijk – of moet ik zeggen ‘handig’ – gebruik van de door de diverse partijen geuite voorstellen/wensen/ideeën. U filtert hier de meest aansprekende punten uit en praat in het straatje (in dit geval de Tiendweg) van de mogelijk bedreigde partij (in dit geval de ‘aanwonenden’ van de Tiendweg).
    U heeft het over een monorail van Slydregt City naar Rotterdam (de stad van de na a.s. zondag – hopelijk – vrijwel zekere nieuwe Nederlandse voetbalkampioen). Acht u dit realistisch? Het lijkt mij eerder té futuristisch. We wonen hier niet in Phantasialand. Monorails komen voor in pretparken en grote Wereldsteden, niet in de Drechtsteden …
    Overtunneling van de A15. Enig idee, wat voor prijskaartje daar aan zou hangen? Dan krijgen we naast de OGB ook nog de OTB, en daar zit geen Slydregter op te wachten …

  18. Oude plannen via een nieuwe roeptoeter.
    En fijnstof staat er gewoon in.

    Beter luisteren, beter lezen en is iets nieuws verzinnen, Mark

Plaats een reactie

*=Verplicht veld