INGEZONDEN BRIEF: Goedkoop is duurkoop

Met stijgende verbazing lees ik de laatste tijd de commentaren bij een artikel over de sluiting van een lokale ondernemer.

Winkelpromenade Kerkbuurt. (© Foto RPAS Peter Donk / Sliedrecht24)

Vanuit de luie stoel, zelfvoldaan achterover leunend, wordt geconcludeerd: ‘het is niks en het zal nooit meer wat worden.’ Nu is de werkelijkheid natuurlijk een stuk genuanceerder, maar dat de lokale middenstand het lastig heeft is wel duidelijk.

Hoe zou dat nou komen ? Internet reuzen als Bol.com, Alibaba en Zalando worden gesponsord met lokale euro’s terwijl het die bedrijven werkelijk geen moer interesseert wat er in de lokale gemeenschap gebeurt. Omzet en volume, daar draait het om.

Bedenk dan, terwijl u weer wat met een muisklik bestelt, dat deze aankoop nu goedkoop lijkt, maar op de lange termijn duurkoop zal blijken te zijn.

Wat is namelijk het gevolg van een steeds verder verschalend (winkel) aanbod ? Krimp.

Vraag maar eens aan mensen in Limburg of Zeeland wat dat betekent; wegtrekkende jeugd, daardoor minder talent voor bedrijven, bedrijven die naar hotspots verhuizen, minder werk, dalende huizenprijzen, kortom niet iets om vrolijk van te worden.

Laten we er met elkaar nou gewoon voor zorgen dat een groter gedeelte van de euro’s lokaal wordt besteed, zodat Sliedrecht een aantrekkelijke plaats blijft om te wonen, werken en recreëren.

Dan zijn/hebben we (het) goed voor elkaar ! 

Met vriendelijke groet,
Michel Kraaijeveld 


De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op onze website is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

7 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Goedkoop is duurkoop”

  1. Wakker worden Sliedrechtse politiek!
    Alle reacties volkomen terecht!
    Er is niets meer aan in dit dorp, dus gaat men naar omliggende plaatsen om te winkelen.
    Met alleen kerken kom je er niet hoor!
    Ga snel weer terug naar Randstad.
    Dode boel hier!

  2. Inderdaad, ik ben het met dhr. Wink eens. Een paar goeie publiekstrekkers zouden al heel wat doen voor ons mooie dorp. Zoals de Action.
    Ook deel ik de mening van dhr. Kraaijeveld dat moet gekeken worden naar de huurprijzen van zaken die misschien wel hadden willen blijven maar gewoonweg niet de hoge kosten kunnen opbrengen.
    Ik ben zelf na lange tijd weer terug in mijn geboortedorp, en ik zie het verschil met dorpen die wel aan een vernieuwing werken, om de jongeren en gezinnen tegemoet te komen.
    Het zal zeker niet eenvoudig zijn, en…Internet aankopen zijn niet meer terug te draaien.
    Maar desondanks is er steeds meer behoefte aan echt gezellig winkelen en contact met elkaar!
    Dus een goeie, stevige boost geven aan zo’n mooi dorp…dat zou het meer dan waard zijn!
    Anders loopt het hier echt ook leeg….

  3. Gooi er een paar publiektrekkers tegenaan b.v. een action op het plein. Verplaats brillenzaak Groeneveld, de kapperszaak en de telefoonzaak. Zo vul je drie leegstaande zaken op de dijk. En op de plaats van de ex bloemmist tot en met de ex drogist de Action. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt. Een explosie van mensen bezoek dan de dijk. En dan word het aantrekkelijk voor meer middenstand. Maar stop met die één dag zaken waar geen toekomst in zit. Anders is het over twee jaar een dooie kerk buurt met een grafstenen zaak, grafbloemen zaak, grafkisten zaak. En rouwkleding. Want dat is nog een bloeiende handel die niet via het medianet kan worden gedaan.

  4. Helemaal mee eens. Waarom is een Stoffenkraam of Schoenenzaak wel succesvol? Als er ergens online markt voor is dan is het die twee goederen wel. Men moet beginnen met de voorkant van de Kerkbuurt aanpakken bij de twee shoarmazaken en Cafe Havana wemelt het van de duistere praktijken. Onder een van deze panden is zelfs een illegale merkkledingverkoop gaande. Schreef ik dat nu echt 😉

    Sterkhouders als Today, Van Mourik, Spek en Bonen, Gebitskliniek of de Waard kunnen het wel.

    Gemeente en meneer Tanis werk aan de winkel.

  5. Mijnheer Kraaijeveld.
    Uw verhaal is pure onzin en nergens op gebaseerd. Ik kom dagelijks in het winkelcentrum en zie dat door het ontbreken van visie het nooit wat kan worden. Als er een winkel bijkomt weet je al van tevoren dat het niets wordt, omdat er al te veel exclusieve kledingzaken zijn. Ga eens kijken bij de Action in Papendrecht kijken. Daar weten ze hoe de huidige wereld in elkaar zit. Een groot aanbod tegen scherpe prijzen. Zij hebben geen last van Internet, klanten zat.

  6. Heel vaak als je bij een winkel komt, wordt er al gezegd ‘je moet anders maar online kijken’.

  7. Eens, maar bepaalde winkels die verdwijnen hadden toch weinig van internetbedrijven te duchten. Bloemenzaak, telefoonzaak, drogist en kledingzaak zijn verdwenen, zal meerdere oorzaken hebben. Kijk naar boekhandels, kledingzaken en schoenenwinkels die we hebben, die bestaan (nog) omdat ze zich weten te onderscheiden. Ik denk dat het daar ook aan kan liggen. En natuurlijk de huurprijs. Wanneer die nou eens flink wordt verlaagd kan dit ook helpen om bedrijven te trekken. Kan me niet voorstellen dat verhuurders blij zijn met een niet verhuurd pand. Leegstand stoot nu eenmaal af, wordt er allemaal ook niet aantrekkelijker op

Plaats een reactie

*=Verplicht veld