INGEZONDEN BRIEF: Dienstregeling vervoerder Qbuzz

Onderstaande brief is dinsdag 1 september 2020 door het CDA Sliedrecht naar het College van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gestuurd:
 
Geachte leden van het College van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
 
Op 21 mei 2019 overhandigde de Sliedrechtse CDA-fractie een lijst met klachten over hetopenbaar vervoer aan vertegenwoordigers van Qbuzz en de Provincie Zuid-Holland. Een grote klacht ging over de busverbinding tussen Sliedrecht en het ziekenhuis in Dordrecht. Volgens dedienstregeling die daarna per 15 december 2019 inging, reed er nog vijf keer per dag een directe bus van Sliedrecht naar het ziekenhuis in Dordrecht en acht keer per dag eentje de andere kant op.

Prins mist al enige tijd een goede verbinding tussen Sliedrecht en het ziekenhuis in Dordrecht. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

Na het begin van de coronacrisis werd de dienstregeling versoberd. Dit was begrijpelijk. Met ingang van deze week rijden er weer meer bussen. Op internet​ meldt Qbuzz enthousiast: “Vanaf 31 augustus rijdt Qbuzz op vrijwel alle lijnen weer de dienstregeling van voor de coronacrisis. De nieuwe dienstregeling sluit aan bij de vraag.”

De vraag is wat “de vraag” is. In Sliedrecht leeft namelijk nog steeds de vraag om een directe busverbinding met het ziekenhuis in Dordrecht. In de nieuwe dienstregeling van Qbuzz vanaf 31 augustus 2020 ontbreekt echter zo’n buslijn. Nu begrijp ik wat Qbuzz bedoelt met “vrijwel”.

Voor reizigers komt dit hard aan. In de afgelopen maanden had iedereen – terecht  – veel waardering voor medewerkers in de zorg, maar nu lijkt de directe busverbinding met het ziekenhuis definitief te verdwijnen. Dat voelt niet goed. Ook voor scholieren en bezoekers van het ziekenhuis is dit een bittere pil.
 
In een kamerbrief van 31 augustus 2020 (kenmerk: 2020-0000515138) over een aanvullend steunpakket voor overheden schrijft minister Ollongren: “Het is immers belangrijk dat de dienstverlening aan burgers en ondernemers op peil blijft van zorg tot OV.” Bent u met mij eens dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat ook de busverbinding Sliedrecht-Dordrecht “op peil blijft”?

Namens de fractie van CDA Sliedrecht vraag ik u om met Qbuzz in gesprek te gaan over een directe busverbinding tussen Sliedrecht en het ziekenhuis in Dordrecht. Ik verzoek u om nieuwe afspraken te maken met Qbuzz over de herinvoering van deze directe buslijn. U zou reizigers daarmee een groot plezier doen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
Vincent Prins
raadslid CDA Sliedrecht

Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

6 gedachten over “INGEZONDEN BRIEF: Dienstregeling vervoerder Qbuzz”

  1. Dan is er ook nog een polikliniek van ASz in Sliedrecht. Stel, je kunt niet meer fietsen en autorijden gaat ook niet meer. Dan pak je in de Vogelbuurt een bus die langs het station Baanhoek komt en vervolgens neem je daar de trein naar het Stationsplein. Zo kun je dan toch nog naar de polikliniek en je ziet ook nog wat van Sliedrecht. En je bent niet afhankelijk van een vervoerder die graag wil weten wanneer je weer opgehaald moet worden. Tja, dat hangt af van de wachttijd in de kliniek. Moeilijk te zeggen dus.

  2. @Cornelis Visser: Besef je wat je zelf getypt hebt: 40 minuten! Overigens doe je er met de trein en de stadsbus nu met QBuzz net zolang over. Met de directe busverbinding bij Arriva was dat 2 keer zo snel.

  3. Bus 491 rijdt door heel Sliedrecht, diverse haltes. In Papendrecht Viaduct west stap je over op bus 316 en in 40 minuten totaal ben je bij het ziekenhuis. Je kunt niet overal een directe verbinding hebben. Vanuit Qbuzz gezien kan ik dit besluit wel respecteren. Hoeveel mensen gebruiken deze directe verbinding dan?

  4. Ja, de overheid moet zich hier veel sterker tegen aan bemoeien en daarom is het een goed initiatief van Vincent Prins, om namens het CDA te reageren bij deze busonderneming. Als de gemeenten rond het ASz gewoon een vuist maken met elkaar, dan is een normale busverbinding in Dordrecht en buiten Dordrecht gewoon af te dwingen. Maar….

  5. Openbaar Vervoer vind ik een taak van de overheid. Je ziet, als je dat aan de markt overlaat met allerlei aanbestedingen en concessies, dat dan de winst belangrijker wordt dan de reiziger. Nu met de corona wordt dat helemaal duidelijk, want vervoerders maken nu [veel] verlies en waar wordt dat verlies uiteindelijk neergelegd?

    Het zegt op zich al genoeg, dat politici hier (bus naar ziekenhuis) telkens achteraan moeten.

    Er is ook een paradoxaal element. Moet je nu bij weinig reizigers minder vaak rijden of de lijn zelfs afschaffen of moet je juist meer gaan rijden en uitbreiden? Denk aan de trein tussen Dordrecht en Gorinchem – Geldermalsen. Doordat er nu vaker gereden wordt is het aantrekkelijker voor reizigers geworden en is het aantal reizigers spectaculair toegenomen!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld