Welnu. Dit komt niet uit de lucht vallen. In 2021 is de Koersvisie 2030 vastgesteld. Daarin stond vermeld dat er in Sliedrecht een Groene Long moest komen vanaf de – inmiddels verdwenen – Waterbushalte tot aan de polder van de Alblasserwaard . Doel : alle fietsers en fietstoeristen moesten in één keer door een park van de rivier naar de Alblasserwaard kunnen fietsen. Daarvoor moesten wijken: sporthal De Stoep, het kantoor van De Heer, Wilhelmus, Rehoboth, 30 portiekflats, het zwembad en het zalencentrum De Lockhorst.
Inmiddels is men er achter gekomen dat de Stoep, De Heer, Wilhelmus en Rehoboth niet zomaar kunnen verdwijnen en is dat plan naar de verre verre toekomst verschoven. Aan de sloop van het zwembad houdt men wel vast. Er moet een kleiner zwembad voor in de plaats komen of eventueel een gezamenlijk zwembad met Hardinxveld-Giessendam. Kosten: nog onbekend. En voor de bouw van een nieuw zalencentrum voelt het college zich helemaal niet verantwoordelijk. We horen er ook niks meer over.
Van de Groene Long blijft nu over het gebied tussen de kinderboerderij en de Parallelweg langs het spoor . Dat er tussen de Parallelweg en de polder vervolgens een wirwar van wegen en T– kruisingen moet komen, wat tezamen met het spoorwegviaduct nou niet bepaald een groene aanblik geeft, vergeet men gemakshalve.
Terug naar het gebied tussen de kinderboerderij en de A15. Daar is het park van de Groene Long zo fors ingetekend, dat dit ten koste gaat van de ruimte voor de Korfbalvereniging, de ijsbaan, de moestuin en het volkstuincomplex. Tel daarbij op de breedte van het talud naar de “landingsbaan” en trek de conclusie. Het past gewoon niet!
Protesten van met name de Korfbalvereniging, die ijzersterke feiten hebben aangedragen, helpen tot nu toe totaal niet. Het wordt nog erger: eigenlijk wil het college inmiddels op de plek waar nu nog de ijsbaan is ook nog een – tijdelijke of permanente school bouwen. Dat komt er nog eens bovenop. Dan past het natuurlijk helemaal niet meer.
En dat allemaal voor de Groene Long en de sprookjesdroom van een viaduct waarop ook grote bomen kunnen staan. Kan dat niet anders?
Ja, natuurlijk! Draai het om. Het belangrijkste is niet de Groene Long . Het belangrijkste zijn de bestaaande accommodaties zoals korfbalcomplex en zwembad. Neem die als uitgangspunt en maak die toekomstbestendig. Leg vervolgens een gewone weg aan en gebruik de overblijvende ruimte voor groen.
Of je nu vóór of tegen Sliedrecht-Noord bent: doe normaal!
Maar het college heeft met dat bomenviaduct een diepdonkere tunnelvisie. Wie krijgt ze er uit?
Johan Lavooi
Brieven worden 1 op 1 overgenomen. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op online krant Sliedrecht24 is verschenen.
Redactie Sliedrecht24
Reactie op Johan Lavooi,
U stelt dat de subsidie van het ministerie van VROM komt maar dat lijkt mij dan weer onwaarschijnlijk. Het ministerie van VROM is namelijk in 2010 opgeheven. 😉
Goeie verhalen. Lekker kort ook.
Laat er een keer iets gebeuren.
Tot weigerden vol bouwen en dat bruggie is verdiend.
En ja vroeger was alles beter.
Met 10 miljoen was dat makkelijk.
En ja mijn klei kinderen willen ook gewoon wonen.
Zal iets gaan kosten dus
Reactie op Gert Maas.
Het klopt niet helemaal wat u stelt. De subsidie komt van het ministerie van VROM en niet van de Provincie
Hr. van der Hel. sommigen snappen het niet of willen het niet snappen. Ik kan uit ervaring zeggen dat de rivierdijk gemiddeld al 1 x per maand helemaal vol staat soms begint het al bij de pomp van dirk. En dat de groene long geen sluiproute wordt zullen we denk ik helaas te laat zien. Nog een tip voor Spek. Misschien is er bij een natuur organisatie nog wat subsidie te halen. Dit i.v.m op mars Wolf. Die kan nu veilig de A 15 oversteken dus ook een beetje een wild passage.
Ondergetekende leest met veel belangstelling altijd de reacties van onze buren.
Daarbij ontbreekt vaak wel het volgende. De gemeente Sliedrecht heeft voor die Noord-Zuid verbinding al een aardig tijdje geleden een miljoenen subsidie ontvangen van de provincie waar de gemeente ook aardig wat rente van toucheer.
Ik wil daar alleen maar bij aangeven, voor het verkrijgen van zo’n subsidie moet je bij de provincie aan een aantal voorwaarden voldoen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat er een bepaald aantal huizen moeten worden gebouwd in Noord. Of dat een nieuwe brug/viaduct of net zoals bij ons een tunnel een bepaalde grootte of hoogte moet hebben om de subsidie of zelfs meer subsidie die men voor ogen heeft te cashen.
Grootheidswaanzin?
De overspannen ideeën die er nu liggen zijn niet goed voor Sliedrecht en haar inwoners. Het komt er op neer dat heel veel voorzieningen en faciliteiten in Sliedrecht worden opgeofferd, omdat Ton Spek dat wil.
Er worden geen betaalbare woningen voor Sliedrechtse starters gebouwd, maar dure woningen die vooral veel winst opleveren voor projectontwikkelaars en bouwbedrijven.
Een Noord-zuidverbinding?
Ik denk dat een leuk onderonsje tussen Ton Spek en Hugo de Jonge de aanzet is geweest dit voor te stellen. Maar Hugo heeft nu een mooie andere functie in Zeeland. Het zal hem verder niet boeien.
Ik begin mij daarom af te vragen wat verder de motieven van Ton Spek zijn. Projectontwikkelaars en bouwbedrijven aan een mooie winst helpen? Wil hij zelf graag in beeld komen met grote projecten?
Ton Spek wil koste wat het kost doorgaan met bouwen en een Noord-Zuid verbinding. Een Noord-zuid verbinding zorgt er voor dat veel sportaccommodaties verdwijnen. Veel groen verdwijnt. Het Feitsmapark, de IJsbaan, de apothekers en tandartsen moeten weg, De Lockhorst, Sporthal De Stoep en nog veel meer. Om van de natuur maar niet te spreken: kikkers, salamanders, hagedissen en veel weide- en andere vogels. Alleen Ton Spek verdwijnt (nog)niet.
Misschien wordt Ton Spek burgemeester in Zeeland, nadat hij Sliedrecht in een bouwput en een faillissement heeft gestort?
Met de belangen en wensen van de inwoners wordt geen rekening gehouden.Wethouders en gemeenteraadsleden die hier achter staan mogen ook wel eens achter hun oren krabben en gaan nadenken. Wat zijn hun persoonlijke motieven?
Sommige beweren dat de Rivierdijk wordt ontlast door de N.Z. verbinding.
Dit is grootste onzin het zal alleen maar drukker worden.
Wil je richting Gorinchem en staat het richting Rotterdam vast dan sta je nu ook op de Sportlaan of de Parrallelweg ook vast.
Via de N.Z. verbinding kan je simpel vanaf de Sportlaan het dorp inrijden.
Kwestie van logies nadenken.
Voor zo ver ik weet is er ook geen goed onderzoek geweest wat de effecten van de N.Z. verbinding in de avond spits zijn.
Er zijn alleen berekeningen van het daggemiddelde.
Het is natuurlijk fijn als het overdag rustiger wordt maar het zou veel fijner zijn als het in de avond spit rustiger wordt.
Ik denk dat de Raad hierover niet goed is voorgelicht, bewust of onbewust?
Tenslotte 50 miljoen?
7 op de 10 projecten valt een stuk duurder uit of loopt vertraging op.
Dit betekent een kans van 70% dat tijdens de bouw het College weer naar de Raad moet voor extra geld!
De Raad zou dan schoorvoetend akkoord gaan omdat zij niet anders kunnen.
Misschien extra bezuinigingen op de voorzieningen?
Ik ben het eens met Pieter Hartmans, reageren heeft geen enkele zin.
Men, de gemeente, gaat toch door met hun onzinnige plannen, menig ingezonden brief ten spijt.
Grootheidswaanzin ligt ten grondslag aan de besluitvorming, dat zal nimmer veranderen.
Daar helpt geen enkele ingezonden brief tegen.
#Kees Visser
Serieus… Hoe vaak moeten we dit nog blijven uitleggen?
Elke keer komt er weer zo’n lokale “mobiliteits visionair” met het geweldige idee om nóg een weg door het groen te rammen… want JA… misschien… heel misschien… scheelt dat dan 3 minuten voor 600 man met leasebak en ongeduld issues.
Dit is geen vooruitgang. Dit is ruimtelijke zelfverminking.
Nederland is vol.
En wie nu nog 2025 binnenkomt met het plan: “laten we een N weg autoweg maken want dat is makkelijk uitbreidbaar”… die leeft gewoon in exact hetzelfde lineair asfalt-denken uit de jaren 80.
En dat moeten we snoeihard killen. Niet nuanceerdjes half meebewegen.
Want elke stap richting “autoweg” eindigt ALTIJD in:
“ja nu moet het eigenlijk wel 2 baans worden want kijk → het staat vast”.
Dit is géén ontsluiting ! Dit is een opwarmronde naar weer een snelweg door een polder die juist de laatste buffer is tussen industrie, beton en complete ruimtelijk burn-out.
Dus nee. Wat mij betreft moet dit gewoon politiek, juridisch en maatschappelijk vroeg afgeschoten worden. En permanent ook.
Is de toegevoegde waarde van de Noord-Zuidverbinding niet juist dat de Stationsweg en de Rivierdijk fors worden ontlast? Volgens mij wordt dat punt door critici van de verbinding echt vergeten. Het is dus absoluut geen (logische) sluiproute voor de A15. Als het daarom gaat, kun je veel beter de Parallelweg en Sportlaan nemen.
Om ook daar sluipverkeer tegen te gaan, zou het ideaal zijn als de N214 werd getransformeerd tot autoweg. Die is bovendien veel eenvoudiger uit te breiden dan de A15.
Mensen, in maart 2026 mogen we weer een keer gaan stemmen. Hopelijk zien de meeste Sliedrechters nu al waar men op kan stemmen om dit en andere rare niet uitvoerende plannen tegen te houden.
Ook al heb ik er een hard hoofd in, want helaas is in Sliedrecht een vast geroeste traditie om de stem lokalen op plekken te zetten waar de meeste kiezers van één partij centraal staan, zodat men niet ver hoeft te lopen om een stem uit te brengen.
Toch weer een scherp stukje van jou Johan. Wat heb ik dat gemist, dankjewel.
Een naast dat dit plan een complete fata morgana is, mag duidelijk zijn dat genoemde (ruim) 25 miljoen welke uit de te bouwen huizen in Sliedrecht noord moet komen zeer zeker fors verhoogd zal moeten worden. De prijzen van o.a. de benodigde materialen en arbeidsloon blijven stijgen. Het viaduct wordt onbetaalbaar terwijl er zoveel kosten worden gemaakt aan voorbereiding. Hierdoor worden de eventueel te bouwen huizen in Sliedrecht noord nog veel hoger. Zeker voor starters dus geen optie. Voor wie wil de gemeente daar dan bouwen…
Wellicht is de provincie dit niet ontgaan. Ze geven niet voor niets nog (gelukkig) geen ‘groen licht’ voor de bouw in de polder.
Trouwens, zouden er wel raadleden zijn die door de polder wandelen of fietsen en genieten van wat daar aan natuur te vinden is….
Maar dat is een andere discussie over een nog grotere ‘fata morgana’…..
Meer groen langs de snelweg? Je ziet straks misschien vanaf de snelweg wat struiken op het viaduct en een paar boompjes, geen grote, want dat is niet mogelijk op zo’n stukje grond, moet je wel een laag hebben van een meter of 5.
Verder zullen we alleen meer beton zien.
Overigens nu heb je al genoeg donkergrijs en groen langs deze weg, zit gewoon op de geluidsschermen. Dat moet iedereen toch wel zijn opgevallen.
Tja, dan die T-splitsing in een belangrijke doorgaande weg in het dorp roept toch wat vragen op over goede doorstroming van het verkeer en vooral ook, de verkeersveiligheid (fietsers).
Ik heb een vermoeden dat daar al een oplossing voor is bedacht; een rotonde.
Maar die zetten we nu nog niet in het plan, dat komt later, dat houden we nog tegoed, samen met nog wat meer verrassingen wat betreft slopen en kosten.
Mooi stuk Johan. Pieter Harmans je bent mij net voor. Verkeerstechnisch gezien welke idioot gaat er na +/- 2 a 300 Mtr na een rotonde een T kruising aanleggen. Een kleuter kan je vertellen dat dit een groot invoeg en afslaan drama wordt. ( Opstoppingen ) En dit op een belangrijke doorgaans weg. ( denk aan bus en hulpdiensten ) Het wordt ook een sluiproute eerste klas. Je kon er de klok op gelijk zetten de rechterhand van De Vries & Spek beveelt het van harte aan. Maar als de redactie vraagt ( Bij een eerdere reactie )werk je bij de gemeente blijft het stil. Dat we nog niet op de lijst staan voor noord is niet verbazingwekkend. De provincie zalf al het gepruts in het dorp ook niet ontgaan.
Dit ingezonden stuk is spot-on. En ik steun ‘m volledig. Dit is precies het type redelijkheid versus bestuurlijke luchtfietserij waar we als Sliedrechters keihard grenzen moeten trekken.
Want serieus… wie ontwerpt dit soort krankzinnige prestigeprojecten?
Het is alsof er ergens in een vergaderzaaltje een clubje powerpoint-visionairs heeft gezeten met latte havermelk… en die denken dan: “Hé, laten we een mini Schiphol-landingsbaan met bomen boven de A15 bouwen. 3.000 heipalen. 3.560 kuub beton. 50 miljoen €. Ja leuk!”
Deze ontwerpers moeten eerlijk gezegd even terug naar aarde.
En misschien 2 uur verplicht meelopen bij de ijsbaan, korfbal of bij de volkstuinen.
Daar leer je namelijk wat “werkelijk gemeentelijk belang” heet.
Niet in referentiebeelden op Pinterest.
En dan 25 miljoen extra uiteindelijk in de woningprijs duwen.
Hallo… mensen die hier willen wonen kopen geen sprookjesbos boven snelwegen.
Die kopen leefbaarheid. Degelijke voorzieningen. Ruimte om te sporten. Normale keuzes.
Dit ingezonden stuk legt precies de vinger op de zere plek….dit past niet. Ruimtelijk niet. Financieel niet. Ratio niet.
Dit college moet stoppen met synoniem spelen voor fantasiebouwbureau.
We hebben geen groene landingsbaan nodig. We hebben gewoon normale gezonde keuzes nodig.
En als dat “onmodern” of “te weinig visionair” heet bij deze ontwerpende PowerPointhelden?
Prima.
Lievere nuchtere keuzes dan een krankzinnige ontwerp-eindbaasfail waar heel Sliedrecht straks “tich jaar” voor mag bloeden.
IJzersterke brief van de zeer deskundige oud-wethouder Johan Lavooi.
Aan te leggen hoogwaardig park heeft bij B en W kennelijke prioriteit boven die van de gevestigde verenigingen indien er nog meer ruimtegebrek onstaat indien nu daar mogelijk ook nog een Integraal Kinder Centrum moet komen.
Het heeft waarschijnlijk helemaal geen zin meer om op al deze waanzin te reageren , maar het wordt steeds gekker , een viaduct bouwen met een bomen rij er op ? En het moet een overspanning worden van hoeveel meter ? Minstens 2 x 4 rijbanen plus middenberm , moet ook nog plaats onder zijn voor de tiendweg ? Hoe hoog moet dit viaduct dan wel niet worden ?
Om het verkeer op de A15 er veilig onderdoor te laten gaan heb je toch een hoogte van minimaal 5 meter nodig dan voor de sterkte 1 meter beton voor het viaduct zelf en dan nog een paar meter aarde om de bomen ee beetje stabiel in te planten.
Dus wordt dit hele ding ongeveer 10 meter hoog dus moeten de auto’s , maar zeker de fietsers dit ook overbruggen , hoe stijl wordt dan de oprit dan wel niet ? 2e alp d’huzes ?
Ook gaat het hier nu over de kosten voor het viaduct , en hebben ze het helemaal nog niet over wat een nieuw zwembad en partycentrum gaat kosten en laat staan de aanleg voor de nieuwe sportvelden . En dit alles voor een weg die niets gaat oplossen , die uitkomt op een T kruising op de Thorbeckelaan die nu na 15.00 al overbelast is .
In Giessendam zijn er plannen voor een zeer kostbare ‘noord-zuid-tunnel’. Daarvoor zouden veel goede woningen en een kerk gesloopt moeten worden. Zou een gezamenlijke oplossing bij de grens niet veel goedkoper en minder ingrijpend kunnen zijn?
antwoord op Cornelis Aantjes,
Of De Lockhorst in de nieuwe tekeningen die vorige week dinsdag zijn gepresenteerd wél kan blijven staan is niet duidelijk . Pro Sliedrecht heeft daar inmiddels schriftelijke vragen over gesteld.
Tussen kantoor de Heer en de Rehoboth zit nog een vijver met daarachter een paar rijtjes woningen. Dit betreft huur en koopwoningen.
Ik ben benieuwd wat Tablis Wonen dan gaat doen. Het gaat uiteindelijk niet alleen om een weg of viaduct maar om mensen.
Ik lees juist dat de Lockhorst en het zwembad kunnen blijven bestaan vanwege de benodigde aanpassingen. Toch?
Een school is inderdaad een vreemde verassing die niet past.
Of er wel of niet woningen nodig zijn in de toekomst bestaat geen twijfel. Dat is ook een uitdaging voor Sliedrecht/Drechtsteden.
Dankuwel Johan Lavooi, deze brief geeft inzicht hoe onverantwoord het college met Sliedrecht, de inwoners en de miljoenen omgaat.
Alles moet wijken en gesloopt worden. Naast de Rehoboth staat de moskee. Mag deze wel blijven staan? En neemt het college de eventuele aankomende bezwaren van de koophuizen mee?
Dit college heeft al voor zoveel onrust gezorgd in ons dorp.
Een bezoek van Hugo de Jonge heeft Sliedrecht geen goed gedaan. Zeker niet bij dit college die verzot is op miljoenen en kapitaalvernietiging.
De 30 portiekwoningen zijn van Tablis Wonen en die heeft al de 5 hoogflats op de slooplijst staan.
Weet ook geen perspectief te bieden maar onrust.
Allemaal van subsidies en miljoenen beloftes.
De burgemeester en wethouder Spek zijn van het CDA.
Ik las deze week dat bij het CDA de letter C in de partij toch wel een dilemma zou kunnen worden.
En dat is merkbaar.
Alles is en wordt verwaarloosd in Sliedrecht omdat men onrealistische plannen heeft en dollartekens in de ogen heeft.
Ik kijk uit naar maart.
Als plannen zoals deze er liggen -ook financieel- verwezenlijkt kunnen worden, dan juich ik dat van harte toe. Wat zal aanzien Sliedrecht er van opknappen. Is nu van Oost naar West en vice versa één grauwe masse als je over snelweg rijdt. Ja, er zijn/komen ongetwijfeld uitdagingen, maar met de juiste mentaliteit ga je deze niet uit de weg. Denk: “ik kan het”, en daar gaat het.
Iedereen vindt bij wilskracht baat.
En in zaken wint de daad het
van het nutteloos gepraat.
Er gaat een groot stuk geluidsscherm weg, dat houdt in gigantische herrie dag en nacht voor omwonenden.
Wat gaat er gebeuren met ons wandel en fietspad de Tiendweg?
Waar blijft al het mooie hoge groen de kostbare oude bomen.
En dan alle bomen bij de Lockhorst, voetbal en tennis.
Groen is belangrijk voor de mens. Het is rustgevend en ons gegeven door God.
Ga daar kostbaar mee om.
We willen geen kantoren we willen in een groene beschutte omgeving recreëren en ademhalen.
Het is geen groene long het is een vergiftigde sluiproute.
Een jarenlange bouwprut.
Geen parkeerplaatsen.
Sluiproute
Onrust.
Een prestigieus idioot plan van ons huidige college om nalatenschap achter te laten.
Sliedrecht wees tevreden.
Er zijn geen 1880 woningen nodig voor de Sliedrechtse jeugd.
Of komt er een grote volksverhuizing vanuit de Veluwe??
Klaar met de onzin de rekening komt bij de inwoners. Ik betaal niet mee.
las ergengs in nieuwe park waar sport vereningen en zwembad komen plek voor de volks tuinen en sociale moestuin.
terwijl eerst plan was in park tussen tientweg en burgermeester feitsma park de tuinen.