Japans restaurant Oishi Fusion
Firma De Vries

IHC wint DPC Innovation Award

SLIEDRECHT – Scheepsbouwer Royal IHC, met het hoofdkantoor in Sliedrecht, won donderdag 10 november 2016 samen met het Belgische baggerbedrijf DEME een DPC Innovation Award voor de eerste baggerschepen op LNG.

De sleephopperzuigers Minerva (foto) en Scheldt River zijn volgens de IHC en DEME de eerste baggerschepen ter wereld die volledig op LNG kunnen draaien. De schepen worden gebouwd bij de vestiging van IHC in Kinderdijk. (Foto IHC)

De DPC Innovation Awards worden toegekend in 13 categorieën aan de meest innovatieve en toekomstgerichte projecten in de bagger- en havenindustrie. Royal IHC en DEME wonnen de prijs in de categorie ‘Innovatieve vormgeving van baggerschepen’.

Green Passport
Bestuurder en CEO DEME Group, Alain Bernard: “DEME blijft een voortrekker in de sector, die steeds op zoek is naar innovatieve oplossingen en operationele uitmuntendheid en die de impact van haar activiteiten op het milieu zoveel mogelijk wil beperken. De sleephopperzuigers ‘Minerva en ‘Scheldt River’, die momenteel bij Royal IHC worden gebouwd, zullen de eerste baggerschepen ter wereld zijn met motoren die op twee soorten brandstof werken en die volledig op LNG kunnen draaien. Beide baggerschepen zullen een Green Passport en een Clean Design Notation krijgen. Ze voldoen aan de striktste internationale emissienormen. Wij zijn erg tevreden met deze bekroning, die zowel Royal IHC als DEME beloont voor de inspanningen van hun teams om duurzame oplossingen te ontwikkelen en te bouwen.” 

LNG
“IHC begon in 2012 te onderzoeken of een sleephopperzuiger op LNG zou kunnen varen”, voegt Dave Vander Heyde, CEO van Royal IHC, eraan toe. “Wij zijn dan ook blij dat wij de eerste hopperzuigers op LNG ter wereld mogen bouwen en bijdragen tot de ambitie van DEME om voortrekker te blijven in de sector. Wij zijn trots op deze prijs en willen DEME danken voor hun vertrouwen en samenwerking. Wij willen duurzame oplossingen blijven ontwikkelen en leveren om ervoor te zorgen dat de schepen en apparatuur van onze klanten steeds minder impact hebben op het milieu.” De baggerschepen op LNG bewijzen volgens de twee ondernemingen hoe de combinatie van vooruitdenken en een sterke samenwerking tussen een aannemer en fabrikant van schepen en apparatuur de moeite loont.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld