DEN HAAG / SLIEDRECHT – GroenLinks Zuid-Holland beter en betaalbaarder openbaar vervoer te beginnen met de plannen voor om te beginnen o.a. in de Drechtsteden en Alblasserwaard. Dat bericht de partij maandag 7 november 2016.
GroenLinks Statenlid Berend Potjer zegt het tij te willen keren.
Woensdag 9 november 2016 kaart het GroenLinks-statenlid Berend Potjer de kwestie aan tijdens de statenvergadering. Niet bekend is of Potjer medestanders krijgt binnen Provinciale Staten van Zuid-Holland.
Miljoen euro
GroenLinks wil de begin- en eindtijden, de loopafstand naar de halte, de aansluitingen, wachttijden, oproeptijden, de reisduur en de tarieven alsnog goed te regelen. De politieke partij wil het budget daarvoor ophogen met een miljoen. “Door vanuit de reiziger te denken kan dit efficiënt en verwacht zij dat dit zeer bescheiden bedrag genoeg is. Dat is nog geen duizendste van wat de provincie uitgeeft aan asfaltsubsidies, dat moet er wel afkunnen toch?”, aldus Potjer.
Halte
De OV reiziger staat volgens Potjer voor ons centraal in de plannen. Dus volgens hem goede en snelle verbindingen tegen een redelijke prijs met een halte op loopafstand. Potjer: “Dat klinkt logisch, maar de plannen zijn anders. Daarin mag de halte juist verder weg liggen, 500 meter hemelsbreed in de stad in plaats van 400 meter lopen en 1200 meter hemelsbreed buiten de stad in plaats van 800 meter lopen. Dat kan dus ook aan de overkant van het water of de snelweg zijn. In de nieuwe plannen komen minder reguliere lijnen en meer belbussen, maar ontbreken afspraken hoe lang van de tevoren je moet bellen en hoe de aansluitingen zijn.”
Asfaltsubsidies
GroenLinks wil ook afspraken over de begin- en eindtijden van de dienstregeling en over de tarieven, dat die in het openbaar vervoer niet harder stijgen dan de autotarieven in Zuid-Holland. De partij zegt meer waardering en aandacht te willen voor de OV-reiziger. De afgelopen jaren heeft Zuid-Holland de automobilist gepamperd met lagere tarieven en asfaltsubsidies en werd de Zuid-Hollandse OV reiziger geconfronteerd met hogere tarieven en minder bussen. “Dan jaag je de mensen dus de bus uit en de auto in met meer files en ongezondere lucht tot gevolg vindt”, zegt Potjer.