Gemeente in gesprek met uitgever krant na klachtenregen over bezorging

SLIEDRECHT – Bij de gemeente Sliedrecht zijn ruim dertig klachten binnengekomen over het niet bezorgen van de papieren gratis wekelijkse huis-aan-huiskrant De Merwestreek. Dat blijkt uit beantwoording door de Griffie van vragen gesteld door fractievoorzitter Peter de Borst (PRO Sliedrecht). Dinsdag 24 oktober 2018 is er opnieuw een gesprek tussen de gemeente Sliedrecht en de Persgroep, de uitgever van de lokale krant.

Een deel van de gemeentepagina van afgelopen week. De gemeente Sliedrecht heeft een belang bij verspreiding. In de krant wordt wekelijks de gemeentepagina(‘s) gepubliceerd en die komt voor niet-internetters anders niet onder ogen. Normaal zou de krant volgens de gemeente wekelijks op 10.870 huisadressen in Sliedrecht moeten worden bezorgd. Voor de gemeentepagina(‘s) wordt door de gemeente Sliedrecht aan de Persgroep betaald.

De e-mail van De Borst met vragen, de beantwoording door de Griffie en het volledig gesloten contract met de Persgroep zijn in handen van Sliedrecht24.

Contract
De gemeente Sliedrecht sloot een contract met Persgroep voor het wekelijks publiceren van gemeentepagina’s vanaf donderdag 1 juni 2017. Het contract loopt nog t/m vrijdag 31 mei 2019. Daarna kan het contract nog met maximaal één jaar worden verlengd. Voor de publicaties betaalt de gemeente Sliedrecht. Het contract wordt nu niet nagekomen op het punt van bezorging / verspreiding.

Klachten
De Borst stuurde zondagavond 7 oktober 2018 een e-mail aan Vragenvanuitderaad zogeheten ’technische vragen’ aan de Griffie, vragen die voor buitenstaanders niet zichtbaar zijn omdat ze in het besloten raadsinformatiesysteem terechtkomen. De Borst schreef: “Al enige weken ontvangen meerdere inwoners de papieren krant De Merwestreek niet of niet naar behoren. Een negatieve bijkomstigheid is dat deze mensen ook de informatiepagina van het gemeentelijk nieuws niet te lezen krijgen. Meldingen via het klachtensysteem van De Merwestreek, als ook online benadering geeft niet voldoende verbetering.”

Bezorgproblematiek
Uit de beantwoording door de Griffie blijkt dat er volgens de gemeente Sliedrecht ‘ongeveer 33 klachten’ over de bezorging van de krant bij de gemeente bekend zijn. De gemeente kan ‘niet exact’ zeggen bij hoeveel huisadressen de bezorgproblematiek speelt. “Wij hebben de laatste twee maanden diverse klachten binnen gekregen. Wij zijn in gesprek met de Persgroep om de verspreiding / bezorging van de krant te verbeteren. Er worden diverse maatregelen getroffen. Op dinsdag 24 oktober 2018 vindt er weer een gesprek plaats”, antwoordt de Griffie donderdagmiddag 11 oktober 2018 per e-mail aan De Borst. 

In fractie
De Borst meldde donderdag 11 oktober 2018 om 14.16 uur de ontvangst van de e-mail met beantwoording op Twitter. De openheid was echter beperkt, want vervolgens gingen de lippen weer op elkaar. Dat bleek na een verzoek zaterdagavond van Sliedrecht24. “De antwoorden met betrekking tot niet bezorgen papieren krant bespreek ik eerst in de fractie en zal daarmee naar buiten komen over wat wij er verder wel of niet mee gaan doen”, liet De Borst zaterdagavond 13 oktober 2018 weten. Hij weigerde de beantwoording aan Sliedrecht24 te overleggen. Ook de Griffie verwees zaterdagavond door naar De Borst. Kort na de communicatie met De Borst kwamen de stukken zaterdagavond via een andere weg in handen van Sliedrecht24.

10 gedachten over “Gemeente in gesprek met uitgever krant na klachtenregen over bezorging”

  1. Ook al weken geen Merwestreek ontvangen op de Middenveer. Klachtenformulier ingevuld (2x). Ontvangstbevestiging ontvangen en toen? NIETS meer. Voor de ouderen onder ons, Timp draait zich om in zijn graf.

  2. Graag kompas eb merwestreek samenvoegen tot 1 krant voor Sliedrecht en misschien hardinxveld erbij. Totale waanzin dat je twee kranten krijgt, over verspilling gesproken…

  3. Ook in de Kievitlaan al weken niet. Dien wekelijks een klacht in, maar zonder resultaat helaas…

  4. Thijssesingel al zeker 2 maanden geen Merwestreek ontvangen.
    Op de e-mail naar de persgroep met klacht over bezorging word niet gereageerd.

  5. Ook wij krijgen niet altijd De Merwestreek. Vooral in de vakantietijd. Het Kompas is er altijd wel op donderdag. Waarom kunnen die kranten niet samen bezorgd worden ? Jammer dat het gemeente nieuws niet meer in Het Kompas staat. Wat het is weet ik niet,maar Het Kompas leest ook veel prettiger.

  6. Misschien ook digitaal verspreiden bijvoorbeeld via Sliedrecht24.
    Dat scheelt weer een hoop bomen en die worden momenteel toch veel gekapt.
    Dan hoeven die ook niet te worden omgelegd.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld