SLIEDRECHT – Een groot deel van het e-mailbestand van Rabobank Merwestroom ligt voor de tweede keer op straat. Het bestand dat eerder vanuit de bank werd gemaild begin oktober 2014 is donderdagavond 3 september 2015 nogmaals in ‘alle beantwoorden’ verzonden. Deze keer door lid van de bank woonachtig in Hardinxveld-Giessendam.
Het gaat om honderden e-mailadressen, dus van een groot aantal leden van Rabobank Merwestroom.
Door een dergelijke fout is het voor mensen met kwade bedoelingen makkelijk om spam en phisingmails te sturen naar klanten van Rabobank Merwestroom. Bij de bank is naar aanleiding van de ’tweede verzending’ tenminste één klacht binnengekomen van een klant.
Verantwoordelijkheid
De bank verwijst in een reactie naar hun ledenblad Dichterbij, waarin aandacht komt voor phisingmails. Ook zou ‘het risico niet groot, maar zeker niet alarmerend zijn’. De bank neemt schuld op zich. “Wij hebben zeker niet de intentie alle schuld bij de verzender te leggen, de eerste regel betreft onze eigen fout in het versturen.” De bank betreurt het wel. “Indien nodig zullen wij altijd onze verantwoordelijkheid nemen.”
Vorig jaar
Een medewerker van de Rabobank Merwestroom verstuurde eerder een bestand met de e-mailadressen zichtbaar in de mail op donderdag 9 oktober 2014 om 17.16 uur. Het was een aankondiging van de ledenbijeenkomst, waarvoor volgens de bank de andere dag excuses is aangeboden. Rabobank Merwestroom vindt het bijzonder vervelend dat één van de ontvangers nogmaals het bestand heeft verspreid.
Oproep
“Wij zijn in contact met de verzender over de ondernomen actie. In het kader van de privacy van anderen verzoeken wij u dringend de e-mails van 9 oktober 2014 en 3 september 2015 te verwijderen uit uw mailbox”, schrijft Yvette Hulsman, senior-adviseur van Rabobank Merwestroom, afd. Marketing, Communicatie en Coöperatie.