Duurzame binnenvaartmotoren van Vink Diesel B.V. in schip Wantij

SLIEDRECHT – Afgevaardigden van de Europese Commissie, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) komen maandag 9 juli 2018 samen met andere deskundigen naar Sliedrecht. In het raadhuis praten ze vanaf 11.00 uur over de nieuwe wet- en regelgeving en de nieuwe emissienorm voor duurzame binnenvaartmotoren. Vink Diesel B.V. aan Rivierdijk 76 is voorloper en ontwikkelde de duurzame Vink MX. 

Dit is het schip Wantij, 86 meter lang en 9 meter breed. Het schip is voorzien van twee duurzame Vink MX motoren. Maandagmorgen meert het schip aan in de Sliedrechtse haven en kunnen de motoren worden bekeken met uitleg. (Foto via gemeente Sliedrecht)

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de bijeenkomst maandag in Sliedrecht plaatsvindt. Wethouder Ton Spek (CDA) is namens de gemeente Sliedrecht aanwezig. 

Vink Diesel en ontwikkeling
Per 1 januari 2019 moeten nieuw aangeschafte dieselmotoren met een vermogen onder de 300 kW voldoen aan de nieuwe emissienorm Stage V. Voor motoren met een vermogen boven de 300 kW is de ingangsdatum 1 januari 2020. In 2017 ontwikkelde Vink diesel, werkzaam voor de scheepvaart en industrie, vooruitlopend op de nieuwe emissienorm Euro Stage V, een duurzame binnenvaartmotor. Naast service, reparatie en revisie aan dieselmotoren verzorgt Vink diesel de volledige uiten inbouw van voortstuwingsinstallaties, boegschroefmotoren, generator-compressorsets en de hydraulische installatie aan boord. Direct gelegen aan de Merwede kunnen de werkzaamheden voor de wal worden uitgevoerd en schepen tot 100 ton worden drooggezet. Het bedrijf is al meer dan een eeuw verbonden aan de binnenvaart en heeft altijd als zelfstandig bedrijf bestaan, in het bezit van dezelfde familie gebleven, inmiddels de vierde generatie Vink.

Wereldwijd voorloper
Het bedrijf Vink Diesel B.V. gebruikt de bewezen en beproefde technieken van de Euro VI truck als basis voor het ontwikkelen van deze duurzame binnenvaartmotor, een wereldprimeur in dit segment. Met de motoren wordt antwoord gegeven op de vraag naar aanpassing van de binnenvaartvloot naar ‘groene voortstuwing’, die voldoet aan de eisen van nieuwe wet- en regelgeving zoals gesteld door overheden,
opdrachtgevers, verladers of havendirecties. Ten opzichte van de huidige motoren wordt de volgende emissiereductie behaald; CO >67%, NOx 85% en PM (roet) met 93%. Ook verbruiken de motoren tot 20% minder brandstof, dit in combinatie met de lage onderhoudskosten, geeft deze motor een gunstig terugverdienmodel.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld