De Munck (D66) kandidaat voor Provinciale Staten Zuid-Holland

ALBLASSERDAM / SLIEDRECHT – In het kader van de statenverkiezingen kwam woensdagavond 15 februari 2023 D66 Alblasserwaard bij elkaar in cultureel centrum Landvast in Alblasserdam. Daar werd Sliedrechter René de Munck (nr. 13 bij D66 Zuid-Holland) gepresenteerd. De samenkomst ging over het openbaar vervoer (OV) in de regio.

Kandidaat-statenlid René de Munck, die half maart 2023 verkiesbaar is, was één van de organisatoren van de themabijeenkomst en spreker. De Munck is één van de weinigen op de D66-lijst uit oostelijk Zuid-Holland. (Foto Richard van Hoek Fotografie)

Te gast was Tweede Kamerlid Lisa van Ginneken (D66), die OV en mobiliteit binnen haar portefeuille heeft. De opkomst van veel raadsleden uit de gemeenten in de Alblasserwaard, maar ook Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht gaf een levendige discussie.

Tekst gaat verder onder foto.

Op de foto v.l.n.r. Ria Oosterop (D66) statenlid Provincie Zuid-Holland, Lisa van Ginneken (D66), Tweede Kamerlid en Ramon Pardo (D66), fractievoorzitter in Alblasserdam. (Foto Richard van Hoek Fotografie)

Andere aanpak
Het grote verschil in wat in Den Haag wordt gedacht wat goed is voor de regio en wat de regio zelf daarvan vindt, werd woensdagavond duidelijk. De Munck: “OV is in de regio niet betrouwbaar als reiszekerheid. De frequentie van ritten is te laag met als gevolg dat reistijden onnodig lang zijn. Het kiezen voor eigen vervoer, de auto, is dan onvermijdelijk.” Bij de aanbesteding van het OV is de vervoerder volgens De Munck mede bepalend waar hij of zij overstappunten realiseert. “Niet de wens van de klant, maar het rendement van de vervoerder is leidend. Het risico van de huidige OV aanbesteding is dat OV in de regio vanzelf verdwijnt. Een andere aanpak is noodzakelijk! De klant moet in staat zijn op het door hen gewenste moment vervoer te kiezen. Vervoer letterlijk van adres naar adres”, vindt De Munck. Volgens hem wordt daarmee OV aantrekkelijk als alternatief voor de eigen auto.

Veel partijen
Onbetaalbaar wordt er volgens De Munck dan al gauw geroepen door de beleidbepaler. De Munck: “Maar als we de financiële problemen altijd voorop zetten, komen we nooit tot een oplossing. Het OV wordt nu door een veel te groot aantal partijen uitgevoerd, terwijl er één opdrachtgever is. Namelijk de overheid, namens ons de gebruiker. Als de gebruiker meer gebruik maakt van het OV komt de opdrachtgever vanzelf met een betere voorziening. Nu is op dinsdag en donderdag in de ochtend uren gedurende twee uur en ’s middags gedurende anderhalf uur het OV maximaal bezet. Alle overige uren – en dat zijn er erg veel – is er geen enkel probleem.”

Oplossing files
De Munck zou het liefst zien dat de daluren verlaagde prijzen of gratis vervoer wordt aangeboden in steden als Rotterdam en Den Haag. De Munck: “Rotterdam en Den Haag doet men dit al voor 65 plus. Een grotere bezetting maakt de lijn rendabel. De belbus is in het noorden van Nederland succesvol. In de Alblasserwaard wel aanwezig, maar onbekend. Waarom is er kwaliteitvervoer vanuit de Alblasserwaard naar Utrecht, maar is die er niet naar Rotterdam den Haag?” Volgens De Munck kan het OV een oplossing zijn voor de vele files in onze regio. “Maar het moet dan wel aantrekkelijk zijn. Veel van de beleidsbesluiten daarover worden door de provincie genomen. Veel van de statenleden komen uit Rotterdam en Den Haag. Zij kijken toch met een andere bril naar de regio dan iemand uit de regio”, betoogde De Munck. Hij gaf woensdagavond een stil stemadvies: stem half maart tijdens de Provinciale Statenverkiezingen op kandidaten uit de regio.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld