‘Controlerend bedrijf zag asbest over het hoofd’

SLIEDRECHT – “Gedane zaken nemen geen keer, maar wat hier is gebeurd, mag gewoonweg niet”, zegt één van de bewoners van de Vinkenstraat over het niet vinden, later toch aantreffen en vervolgens saneren van dakkapellen, waarin asbest was verwerkt.

Inmiddels is er een gesprek geweest met de uitvoerender van aannemer Van Houwelingen (BM Onderhoud & Renovatie) van het project en een vertegenwoordiger van het bedrijf dat in opdracht saneert Van Vliet. (Archieffoto Esther Nugter / Sliedrecht24)

Volgens de bewoner is het misgegaan bij de controle op asbest door het bedrijf Rontrex Asbest uit Hoogblokland. De controle werd uitgevoerd in opdracht van woningcorporatie Tablis Wonen. De dakkapellen waren achteraf ‘vergeten’ bij de beoordeling. Zo kon het gebeuren dat het dakkapel van een modelwoning, Vinkenstraat 11, verwijderd werd, terwijl hierin asbest was verwerkt. Er was wel twijfel bij de uitvoerder en die liet daarom een monster onderzoeken. Met als resultaat: asbest. “Dit dakkapel is niet op een asbest-veilige manier verwijderd en daar is in geschroefd en al. Maar dat het asbest was, was toen nog niet duidelijk”, zegt de bewoner tegen Sliedrecht24.

Monsters genomen
Tablis Wonen heeft na de vondst van de asbest meteen vergunning gevraagd bij de gemeente Sliedrecht om het te verwijderen. Dat is ook gebeurd. De andere dakkapellen worden van de week gesaneerd volgens de juiste wijze. Bewoner: “Ook de medewerkers die op het dak van nr 11 werkzaam waren, zijn op de hoogte van wat er mis ging. Er zijn bij mij 3 monsters genomen op zolder, zodat ik enigszins gerust gesteld kan worden dat er geen asbest is achter gebleven op de zolderruimte. Midden volgende week ga ik hiervan de uitslag ontvangen.”

Excuus
Zowel de uitvoerder van het aannemingsbedrijf als saneerder Van Vliet hebben tegen de bewoner toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. “Van Vliet noemde deze fouten schoonheidsfoutjes. Beide heren vinden ook dat Tablis Wonen veel beter moet communiceren met zijn huurders. Van Houwelingen doet dit overigens heel goed met een update brief door de bus bij de huurders. Mij is ook excuus aangeboden dat ik het een en ander moest horen op straat. Ik heb van beide heren dat excuus aanvaard”, zegt de bewoner, die nog wel een brief stuurt aan de woningcorporatie. 

Niet goed gegaan
Teamleider-manager Vastgoed a.i. bij Tablis Wonen Frank van Dun zegt Rontrex Asbest uit Hoogblokland uiteraard meteen ter verantwoording is geroepen. “Zij hebben ervoor gezorgd dat de vergunning zeer snel geregeld is om vervolgens de dakkapel volgens de regelgeving te saneren. Daarnaast zijn ze aangesproken op het feit dat ze als professionele partij dit hadden moeten zien. Dat geven ze ook toe, maar het betreffende onderdeel van de dakkapel is zeker onderzocht, visueel zoals dat heet en niet vergeten. Omdat het volgens de Inspecteur op Trespa leek en niet op een asbesthoudend product, was er geen aanleiding om dit te laten onderzoeken. Hier is het niet goed gegaan. Daarna is het door de gecertificeerde asbestsaneerder opgepakt.”

Overleg geweest
“Qua communicatie wordt vermeld dat Tablis Wonen niet informeert, maar dat laten we altijd de hoofdaannemer zelf doen. Gezien de snelheid en inhoudelijke info die nodig is, vinden wij dit de beste weg. Brieven worden uiteraard inhoudelijk met elkaar afgestemd. Daarnaast is de persoonlijke benadering in dit soort gevallen aan de orde en in dit geval ook gebeurd. Ik begreep inmiddels wel wat later dan door de betreffende huurder gewenst, daar gaan we beter op letten”, aldus Van Dun maandagmiddag. Ook heeft hij afgesproken voortaan brieven te voorzien van zowel het logo als ondertekening van zowel de hoofdaannemer als Tablis Wonen. Maandagmorgen 30 mei 2016 is op de bouwplaats een overleg geweest met alle betrokken vaklieden met betrekking tot dit voorval en hoe dit te voorkomen in relatie tot communicatie. Van Dun: “Hopelijk brengt dit een verbeterslag met zich mee.”

Plaats een reactie

*=Verplicht veld