Column: Vrachtverkeer

Het gemeentebestuur heeft ingestemd met het veiliger maken van de Craijensteijn. Nee, dat is niet zo. De raad stemde mei 2020 in met een krediet voor een veilige fietsverbinding. Eens, dat het fietsen nu op grote delen meer op waaghalzerij lijkt, dan fatsoenlijk fietsen. Levensgevaarlijk! Of je hebt zo’n maf kruispunt bij Station Sliedrecht-Baanhoek. Toch gebeuren er relatief weinig ongelukken.

De Craijensteijn gaat in 2021 op de schop. In het voorjaar valt een besluit over het definitieve plan van herinrichting in de gemeenteraad. (© Archieffoto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Maar met grote druk vanuit het CDA is in het College Uitvoeringsprogramma (CUp) opgenomen dat er een ‘veilige fietsroute Craijensteijn’ komt. Een herinrichting die miljoenen euro’s gaat kosten. De weg wordt anders aangelegd met aan de zuidzijde een dubbelzijdig fietspad en de bochten worden wat minder scherp. De stukken liggen nu ter inzage gedurende zes weken. 

Ik schrijf het al. Bochten minder scherp. Dat vinden vooral vrachtrijders fijn. CDA-verkeerswethouder Ton Spek gaat het voor de fietsers veiliger maken, maar over drukte spreekt hij minder. Toch kan hij er als bewoner van de Werenbuurt dagelijks kennismaken met het vele verkeer. Met vrachtverkeer – er rijden al regelmatig wat vrachtwagens voorbij – wordt het met toelaten van vrachtverkeer alleen maar erger. Dat kan het voor het overige verkeer weleens onveiliger maken. 

Het beleidsplan ‘Verkeer en mobiliteit 2017-2040’ spreekt over een uit te voeren onderzoek naar de routering van vrachtverkeer voor heel Sliedrecht. Dit onderzoek wordt dit jaar nog uitgevoerd. Daarin zal ook de Craijensteijn worden meegenomen. “Naast het opstellen van een ander routeringsplan voor vrachtverkeer, zal ook het effect daarvan worden onderzocht. Tenslotte heeft de gemeente de plicht om een goed akoestisch en milieutechnisch woon- en leefklimaat voor bewoners te waarborgen”, staat net voor afgelopen weekend in een College Informatiebrief (CIb) van Spek. In de CIb aan de gemeenteraad schrijft Spek dat uit onderzoek zal blijken of en zo ja welke aanvullende maatregelen er genomen moeten worden en wat daarvan de technische en financiële consequenties zijn. De uitkomsten van dit onderzoek zijn naar verwachting eind 2020 beschikbaar.

“Na de reconstructie van Craijensteijn zal de weg, net als nu, technisch geschikt zijn voor vrachtverkeer”,  laat Spek weten in de CIb. En geld voor eventuele aanvullende maatregelen? Daarvoor is nog geen geld door de raad beschikbaar gesteld. Spek bevestigt dat in de CIb: “Voor eventuele aanvullende maatregelen ten gevolge van extra vrachtverkeer aan woningen en / of particuliere eigendommen is geen krediet beschikbaar binnen het project ‘Veilige fietsverbinding Craijensteijn’. Daarvoor zal een separaat project aan de raad moeten worden voorgesteld.” Spek heeft dus haast. 

Voor wie zich afvraagt, waar dan het vrachtverkeer heen gaat? Vast richting centrum, eindelijk een fijne sluiproute als de snelweg A15 met file staat en wat dacht je van naar de Molendijk, straks naar Het Plaatje of Baanhoek. Bij dat laatste snijdt vrachtverkeer wel over het ‘veilige fietspad’. Daar komen dan vast verkeerslichten om het wel veilig te houden. Verkeerslichten? Is daar budget voor meegenomen, meneer Spek?

Woon je soms langs de Craijensteijn, columnist? Ja, dat klopt. Ik maak me al langer druk om de alsmaar toenemende verkeersdrukte op de weg, maar ben vast niet de enige. Bij het uitrijden van de wijk zijn wij als bewoners genoodzaakt om telkens met een kamikaze actie de weg op te rijden en meteen snelheid te maken. Dat gaat een keer goed fout.

Ik vrees dat we er nog niet zijn en het nog veel erger wordt met een toename van vrachtverkeer. En meer verkeer (wordt er gemeten of er toename is) betekent ook meer vervuiling. Niet direct waarneembare fijnstof en waarneembare stank. Nu al is het soms niet te harden in de tuin van de uitlatenlucht. En dan heb ik nog een Berlijnse muur staan tussen mijn tuin en de Craijensteijn.

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op: de column is echt een column en geen ingezonden brief).

11 gedachten over “Column: Vrachtverkeer”

  1. Helemaal Eens Kees Visser! En als we dan ook het hele dorp 30 km maken dan kun je gewoon oversteken als voetganger????

  2. Het lijkt erop dat iedereen tegen verkeer is. Als iedereen tegen is, is het eenvoudig. Alle auto’s parkeren ten noorden van de Betuwelijn. Daar worden grote groene (grastegels) parkeerterreinen aangelegd met fietsen stallingen zodat je met de fiets naar jouw auto kunt. Pakketjes in Sliedrecht worden enkel nog bezorgd met (elektrische) bakfietsen. Winkels worden allemaal verplaatst naar onder de A15. Watergebonden bedrijven worden bevoorraad over het water. Alleen maar voordelen: geen lelijke parkeerterreinen, ruimte voor ontspanning en het bouwen van nieuwe woningen, geen hinder, overlast of schade meer door verkeer. Sliedrecht een stuk veiliger, niet alleen verkeersveiliger maar ook minder last van dievengilde omdat ze ook de fiets moeten.

  3. Ik ben ook vóór spreiding van het vrachtverkeer cq overlast! Er gaan nu al heel veel vrachtwagens over de Craijenstein!! Te veel!! Daar staan ook huizen pal langs!! Het lijkt in de spitsuren de A15 wel!!

  4. Volkomen met Kees Visser eens.
    Het woongenot aan de Rivierdijk is al jaren verziekt, omdat dit zonodig een doorgaande route moest zijn.
    De oorspronkelijke route om de Thorbeckelaan door te trekken naar de Rivierdijk werd van tafel geveegd,daar staat nu een appartementencomplex.
    Waarom geen vrachtverkeer door de Craijensteijn ?
    (Er schijnt vroeger een burgemeester gewoond te hebben die hier fel op tegen was)

  5. Helaas zijn er geen andere opties.
    De Baanhoek is al helemaal niet geschikt voor vrachtverkeer.
    De Stationsweg leidt te veel onder het zwaar verkeer.
    De Rivierdijk zit ook al over zijn capaciteit!
    De gemeente wil nog 2.500 woningen bijbouwen hierdoor wordt het nog erger.
    De gehele Craijensteijn opschuiven richting Merwebolder een geluidsscherm plaatsen daarachter een parallel rijbaan met een rotonde zodat de mensen fatsoenlijk de wijk in en uit kunnen.

  6. @mevr. Lankreier. Dit is niet waar wat u nu schrijft.Nagenoeg alle vrachtverkeer wordt nu over de rivierdijk geleid. Dit heeft ook in het AD gestaan zoals u misschien nog weet.Toen Ton Spek dit zelf even ging regelen .
    Jammer dat het zogenaamd eerlijk verdelen voor nagenoeg alle bewoners inhoud dat het dan maar over de Rivierdijk heen moet.Nou ik zal u vertellen wij zijn het hier spuugzat.! Per uur rijden hier dagelijks minstens 10 te zwaar beladen tractoren sneller als de max. toegestane snelheid, incl alle overige verkeer.(de gemiddelde snelheid is op de rivierdijk ong. 55kmp/u volgens de laatste opgave van de gemeente. Ik kan zelf ook niet oversteken in de spits, en ik ga al op de fiets naar mijn werk. Nu weer dat geroep van de Craijestijn. Is het misschien zinvol om nu eens met werkelijke cijfers te komen (vanuit de gemeente) over het aantal verkeer bewegingen, het ladingsgewicht, en de snelheid) bij de ontsluitingsroutes van het dorp.Nu lijkt het allemaal op emotie gebaseerd te zijn, en degene die het hardste gilt, of het AD belt wordt vervolgens door Ton Spek geholpen, dat is ook niet helemaal eerlijk hé?

  7. Je komt de wijk hier niet meer uit. Levensgevaarlijk. Helemaal mee eens dat het veiliger wordt voor de fietser. Er wordt ook één in/uitrit afgesloten in de Dorlandsweer. Dus dat is ook minder. Dan kunnen ze ook beter de brievenbus in de Dorlandsweer verplaatsen, want auto’s worden ervoor gezet, zodat de bestuurder niet uit hoeft te stappen om een brief te posten. En je kan de wijk dan helemaal niet meer in of uit. Er rijdt al heel veel vrachtverkeer over de Craijensteijn.

  8. Het is al jaar en dag een ding. Ik ben vóór spreiding van overlast. De Stationsweg lijdt al jaar en dag verschrikkelijk onder het steeds zwaarder beladen verkeer wat in te hoge snelheid voorbij raast.
    Scheuren in huizen en harde kraken als de jonge garde langs scheurt. Huizen die nu ook nog extra geteisterd worden door het verlagen van t grondwaterpeil. Het veen onder de huizen, die op plaatfundatie staan, krimpt met alle gevolgen van dien.

    C.a 1999 Voerden de bewoners van de Stationsweg al protest (in raadzaal op tribune met spandoeken en al)
    Nog nooit is er een werkzame oplossing gekomen voor deze straat.

    Dus ja, ik ben tevreden dat de politiek er naar kijkt en andere plannen maakt. Want ook zwaar verkeer kunnen we samen verdelen.

  9. Geen idee of de heer Visser langs de Crayensteyn woont, maar de heer Donk heeft in deze helemaal gelijk. Ik sta elke ochtend minstens 10 minuten te wachten voor ik de weg op kan rijden vanuit de wijk. Een gekkenhuis is het. Voor fietsers een veiligere route ok, maar laat niet al het verkeer ook langs onze wijk rijden. Dan hebben we én de rijksweg én de Crayensteyn waartussen we leven. Niet echt lekker.

  10. Het is op de rivierdijk ook geen doen meer,dan heb ik het nog maar niet over de trekkers met puin van de werkzaamheden in de oostwijk. Alleen het gewicht al wat er in de bakken achter de trekkers zit echt niet normaal. En dan de snelheid waarmee ze leeg rijden maakt dat als je de dijk over wil steken je leven niet zeker bent. En dan al die vrachtwagens die voor niets naar beneden rijden en dan geen kant meer opkunnen dus weer de dijk op. Het wordt tijd dat er een extra weg komt dat de dijk wordt ontzien,daar is hij niet op berekend zoveel zwaar verkeer. Maar het is in het hele dorp een grote puinhoop.

  11. Prima keuze als Craijensteijn volledig wordt opengesteld voor vrachtverkeer. Zal Stationsweg en Rivierdijk een heel stukje ontlasten en daarmee een eerlijker verdeling van (vracht) verkeer (met bijbehorende lasten) in de gemeente Sliedrecht. En wie kan daar nou tegen zijn.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld