Column: Tiendweg

Het idee rond de Tiendweg zou een geweldige 1 april grap zijn geweest!

Het is alweer lang geleden dat ik redacteur mocht zijn voor Het Kompas Sliedrecht. Samen met broeders in het kattenkwaad, Peter Donk en Richard van Hoek, hebben we menige 1 april grap verzonnen.

De Tiendweg is een drukke fietsroute van oost naar west in Sliedrecht. Dit fietspad verzakte in de loop van de jaren en had last van wateroverlast. De Groot & Schagen verrichtte hier diverse werkzaamheden. (Foto De Groot & Schagen)

Van Alblasserwaard Airport tussen Wijngaarden en Sliedrecht tot de watertoren als indoor bungeejump centrum. En van het langsvaren van het grootste cruiseschip ter wereld over de Beneden-Merwede tot het oprichten van een standbeeld vanwege de grootsheid van Sliedrecht.

Het was de leuke column van Hannelore Rijsdijk-van Hamburg in Het Kompas van 2 maart die mij aan het denken zette. Zij ‘ontmaskerde’ het idee om de Tiendweg open te stellen voor autoverkeer als een 1 april grap. Daarmee sloeg ze de spijker op de kop, want met terugwerkende kracht zou dit zonder meer een geweldige, misschien wel de beste, 1 april grap zijn geweest.

Inclusief een onzinnig argument, je moet de lezers immers de kans geven om te ontdekken dat het een grap is. Het onzinnige argument is dat de weg tevens gebruikt wordt als ontlasting van de A15. Dus een gemeente die serieus op het idee komt om auto’s van de snelweg te halen en dwars door het dorp te laten rijden. Hilarisch!

Wat had ik graag sportief gezegd dat ik er volkomen was ingetuind en lachend op mijn knieën geslagen van de pret om deze geweldige 1 april grap. Maar helaas, het is een serieus idee. De hoge opkomst tijdens de bijeenkomst in De Ark had vooral te maken met dit idee. De Tiendweg loopt langs de gehele lengte van het dorp en is een prachtige groene buffer tussen de snelweg en de bebouwing. De strook wordt volop gebruikt door wandelaars, fietsers, hardlopers, mensen die hun hond uitlaten enz. Dit is dus een heel slecht idee dat in de kiem gesmoord moet worden.

Het is zelfs de vraag of er onderzocht moet worden naar alternatieven, bijvoorbeeld aan de noordkant van de snelweg. Ja, het is druk op de Craijensteijn, Rivierdijk en Stationsweg. Toch zien we een nieuwe generatie die minder autogericht is, juist meer op het openbaar vervoer. De verkeersdruk zal langzaam maar zeker afnemen. Anders gezegd; iets niet doen is ook een beslissing.

Het bespaart enorm veel geld, ergernis en ellende.

En laten we ons dit hele Tiendweg idee over een paar jaar herinneren als een leuke grap. De 1 april grap die geen 1 april grap was.

Leo van Teeffelen

De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van deze column. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van de column staat. Deze wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder de column geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. 

Redactie Sliedrecht24

32 gedachten over “Column: Tiendweg”

  1. Klopt helemaal, in het verleden was de Tiendweg een autoweg …. dus gewoon tiendweg een autoweg… miet de vraag OF, maar WANNEER …

  2. Alles lijkt gericht op fietsers, automobilisten die het meest getroffen worden door files en opstoppingen in en rond Sliedrecht lijken volledig genegeerd te worden. De Tiendweg was een auto weg, en wordt het ook weer als het aan mij ligt. Ik vind het niet zozeer een vraag OF de Tiendweg weer open moet voor autoverkeer, maar WANNEER. Ook automobilisten hebben recht op een vlotte doorstroming, niet alleen fietsers. De Tiendweg was een autoweg met een gescheiden fietspad, minstens net zo veilig als het nu is voor fietsers. Ik verwacht dat de gemeente wel tot reden komt als de roeptoeters met alleen argumenten die het eigenbelang dienen stoppen bij gebrek aan redelijke argumenten. Tenslotte hebben vele zaken het gehaald, of de burgers het er nu mee eens zijn of niet. Ik verwacht dat het economisch belang van de autogebruikers doorslag zal geven.

  3. Verre van realistisch plan Rene/Leo. Voor de korte (en langere termijn) is het gewoonweg beter (en voordeliger) om van Craijenstijn (ongetwijfeld met enige aanpassingen) een volwaardige ontsluitingsweg te maken. Zou je zien hoeveel verkeersproblematiek daarmee opgelost wordt.

  4. Klopt helemaal Rene! De Craijestein was een rustige straat waar geen doorgaand verkeer was. Daarom gingen wij daar wonen. Moet je ju zien!! Dat wisten wij niet vantevoren!!

  5. Dat er wat gebeuren moet is duidelijk.
    Wat ik echter niet snap is dat er mensen zijn die nb op de Rivierdijk wonen ,daar zelf destijds voor gekozen hebben en nu klagen dat het te druk is. Dat weet je uiteindelijk dat dat kan gebeuren als je aan een doorgaande weg gaat wonen.
    Maar dit terzijde.

    In mijn beleving moet de Tiendweg blijven zoals het is (doorgaande weg voor fietsers,door schoolgaande volop in gebruik, groen, uitlaatplaats, en recreatie in de wijk)

    Volgens mij zouden we met zijn alle geholpen zijn als we via 1 mogelijkheid relatief dicht in het centrum kunnen komen.Zo voorkom je onnodige belasting van gedupeerde omwonenden en ook ontlast je bestaande knelpunten.
    Als we het volgende zouden doen:
    De Sportlaan verbinden met de Thorbeckelaan door middel van een tunnel of een viaduct onder of over de A 15 en de Tiendweg (hierdoor creëer je ook de mogelijkheid om een gewenst sportveldencomplex te bouwen aan de noordzijde van het spoor voor korfbal ,voetbal en tennis)
    Hiervandaan de mogelijkheid van links en rechts het dorp in en uit te gaan.

    De weg cq wegen NAAR de nieuwe tunnelcq het nieuwe viaduct verbreden.
    Afslag oost; de Sportlaan langs Praxis en langs Ames wegen verbreden. Daardoor een goede doorstroming verzorgen.
    Afslag west ; Parallelweg ook wegen langs industrie terrein breeder maken langs station en met de nieuwe aansluiting verbinden
    Dus twee afslagen oost en west zoals nu reeds aanwezig.
    Mogelijkheid: de Rivierdijk bv 30 km zone maken , ter ontmoediging van gebruik.
    Zo kan je Craijensteijn ontzien door deze verboden voor vrachtverkeer te maken en obstakels aan te brengen.
    De Stationsweg (noord zijde A 15 ) zal verder ontzien worden doordat de doorstroming binnen het dorp elders beter is geworden.

    Nog even wat opmerkingen.
    Als je de Tiendweg werkelijk van oost naar west en andersom gaat openstellen , moet je er niet raar van op kijken als dit voor enorm veel sluipverkeer gaat zorgen van automobilisten die de A15 voor dit stuk gaan vermijden.
    Ook in bovengenoemd plan kan dit gebeuren maar dan staan de auto ’s buiten de bebouwde kom te draaien en niet net achter een woonwijk.

  6. Ik zie op de Facebookpagina van de gemeente Sliedrecht (gemeenteSliedrecht) een heel andere invulling; waar ligt nu de waarheid?

  7. Leo, u ervaart het als druk. Verkeertellingen geven toch echt aan dat de Rivierdijk oost het drukste is, met alle bijbehorende perikelen (wist u trouwens dat de gemiddelde snelheid ruim 54 km per uur is?)
    dat het vrachtverkeer rond 04.00 op gang komt?
    Dat de tractoren van fa. Klein de boel aan bonken denderen, incl van Vliet met hun vrachtwagens en je er in de spits nagenoeg niet kunt oversteken?

  8. Laten we het erop houden dat het bij ons allebei erg druk is. Alleen geloof ik er niet in om ‘ons’ probleem op te lossen door de leefbaarheid in een groot deel van Sliedrecht dan ook maar aan te tasten. Zie ook het artikel op Sliedrecht24 over het protest van de bewoners van Sliedrecht-Oost tegen een nieuwe weg door hun wijk, die dan weer op de Tiendweg wordt aangesloten.

  9. @leo, u woont niet aan het drukste gedeelte van Sliedrecht.
    Dat is toch echt de Rivierdijk-Oost met snelheden van gemiddeld 56 km p/u (gemeten door de gemeente en betreft een gemiddelde!)
    Opschieten met die Tiendweg.
    Hoppakee, 2 banen en gaan!

  10. Ik lees erg veel eigenbelang. Men wil graag rustig blijven fietsen en wandelen, terwijl het verkeer richting centrum dan maar in de file moet staan. Is dit niet een wat egoistisch standpunt van een paar mensen?

  11. De af- en toeritten op de stationsweg hadden nooit mogen verdwijnen. Belachelijk idee van de Tiendweg.

  12. Het aantal reacties geeft aan dat dit onderwerp leeft. Daarom wil ik een misverstand uit de weg ruimen. De discussie over de Tiendweg heeft niet alleen te maken met de omwonenden. Dit pad wordt door vele Sliedrechters gebruikt om te ontspannen en voor woon-werkverkeer. Met veilige fiets-en wandelverbindingen naar het zuiden. Als we die gaan vervangen door autoverkeer dan wordt het er niet beter op. Als bewoner van het drukste gedeelte van Sliedrecht aan de Stationsweg hoop ik te kunnen blijven fietsen en wandelen over die mooie Tiendweg in plaats van naast een nieuwe drukke autoweg met gevaarlijke splitsingen en vol (sluip)verkeer. Om over de teloorgang van het groen nog maar te zwijgen.

  13. Sinds wanneer valt Craijenstein in het rijtje met ontsluitingswegen? Laat Craijenstein eerst maar eens een volwaardige ontsluitingsweg worden (dus ook voor vrachtverkeer). Ontlast Stationsweg/Rivierdijk enorm. Daarbij zorgt meer (en eerlijker) spreiding van het verkeer voor minder knelpunten.

  14. Nee, we moeten vooral het autogebruik stimuleren door nog meer wegen naar ’t centrum aan te leggen, strak plan hoor. Misschien wordt het tijd voor een tunnel.

  15. Het kan toch niet zo zijn dat bewoners van Stationsweg, Craijenstein en Rivierdijk moeten lijden onder het autogenot van alle autobezitters van Sliedrecht. Het tast namelijk je woongenot aan en een beetje betere verdeling en solidarteit lijkt me wel op zijn plaats, toch?

  16. Zal best ongeveer hetzelfde aantal zijn. Des te meer reden om te vragen om oplossingsgericht meedenken. Betere verdeling lijkt me rechtvaardiger en hoe dat precies moet worden ingericht, is een discussie waard toch?

  17. Hoeveel denk je dat er over de Rivierdijk gaat en vooral vrachtverkeer. Je staat soms tien minuten te wachten om over te steken. En het wordt alleen maar erger. Dat vrachtverkeer gaat ’s avonds ook gewoon door.

  18. 11000 auto’s langs je achtertuin is erg, maar wat dacht je dat er over de Stationsweg ging en gaat? Tiendweg is trouwens al ouwe koek en zeker geen optie!!

  19. Prima stuk. Nu hopen dat de gemeente ook eens echt gaat nadenken. Daar is de laatste tijd weinig van te merken, anders dan acties om persoonlijk in de publicitet te komen. De betrokken beleidsmakers bij de gemeente hebben hier geen last van! Ze wonen hier niet of hebben alleen een salarisbinding. Het voorstel autoverkeer over de Tiendweg te laten rijden is echt te zot voor woorden. Hou het op de A15 en zorg zo nodig voor uitbreiding aan de andere kant daarvan.

  20. Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die van dit plan helemaal niets snappen. Ik begrijp ook niet welk probleem hiermee opgelost zou worden. Het is inderdaad op twee momenten op een werkdag een beetje druk bij de rotonde op de stationsweg, maar dat is toch geen echt probleem, wat zulke drastische maatregelen rechtvaardigt? Laten we zuinig zijn op het beetje groen dat we nog hebben.

    Ga toch fietsen.

  21. Realiseert u zich wel dat er dagelijks 11000 ( ja, u leest het goed) auto’s langs onze achtertuinen aan de Crayenstein rijden? Dus graag een alternatief …?

  22. Dat heb je met mensen bij de gemeente Sliedrecht van buitenaf. Ze weten niks van Sliedrecht. Allemaal rare plannen.

  23. Vanuit het westen heeft Sliedrecht drie prachtige wegen naar ’t centrum namelijk via de Parallelweg/Stationsweg, Crayensteijn of Baanhoek. Wat voegt de Tiendweg toe? Nou dat we elders weer in rij staan met die stink auto. 1: Voorgestelde route zal gaan vanaf Tiendweg dwars door het Willem Dreespark via de Maaslaan om aan te sluiten op de Deltalaan. 2: Dwars door het net aangelegde groenparkje langs Anne de Vries en Roald Dahl scholen om aan te sluiten op de Deltalaan. Plannen slaan helemaal nergens op. Alleen een sukkel verzint zoiets.

  24. Geweldig en duidelijk stuk Leo van Teeffelen vooral de ontlasting van de A15 haha, ja hoe verzinnen ze het.

  25. Ik begrijp de gemeente Sliedrecht echt niet, volgens mij moeten we een mooie groene gemeente zijn/worden, met veel parken en genoeg mogelijkheden voor de kinderen om te spelen.
    Laten we die € 5 miljoen eens in de Kerkbuurt steken. Geef daar jonge en startende winkeliers een kans om een leuke winkel te beginnen.
    Dan krijgen we echt weer een gezellig centrum zonder leegstand.

  26. Leuk voor de bewoners van de straten die langs de Tiendweg liggen, zie de waarde van die woningen al net zo zakken als de Tiendweg wanneer daar autoverkeer overheen gaat.

  27. Gert, een fietspad langs leggen? Als er autoverkeer overheen moet zullen ze de Tiendweg moeten verbreden, want nu is het te krap voor één rijbaan. En als er dan nog een fietspad naast moet, wat wil je met het park doen? Weghalen dan maar? Waar moeten kinderen spelen? Waar moet ik me hond uitlaten?

  28. Ik vind het wel een goed idee om het verkeer over de Tiendweg heen te sturen. Ze kunnen er ook gewoon een fietspad langs maken. Zou veel schelen, als je om 5 uur over de rontonde heen rijdt bij de Stationsweg, staan er aan alle kanten lange rijen met auto’s. Dijk aan de Baanhoek staat ook regelmatig muurvast. Ik snap ook wel dat de bewoners aan de Tiendweg er niet op zitten te wachten. Maar het wordt er alleen maar drukker op en er zal ook echt wat moeten veranderen. En inleveren is nooit leuk.

  29. Mooi geschreven! Graag handen af van Tiendweg, Sliedrecht zit al genoeg klem tussen snelweg, Betuwelijn en rivier etc.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld