Column: Spekkoper of niet

Het zijn belangrijke tijden voor de politieke partijen. De komende maanden, weken, gaan zij zich profileren.

Slydregt.NU heeft de afgelopen dagen klakkeloos op het politieke partij account meningen geretweet. Persoonlijke meningen zonder in dit geval enige binding met het dorp lijken op een fout gebruik van een account. Laten we het houden op kinderziektes / beginnersfouten. 

Hun standpunten uitdragen en kenbaar maken waar ze staan, met wie ze staan (leden van de kieslijst) en zien we op sociale media onverwachte aanvallen, discussies en prikmomenten (soms elkaar letterlijk pijn doen). Of de kiezer daar wat aan heeft, doorgaans niet.

Lokaal krijgen de kiezers straks nieuwkomers te zien op de kieslijst. In Sliedrecht staan D66 en Slydregt,NU op de kieslijst. De kiesgerechtigde inwoner heeft dus meer om uit te kiezen. Ook het CDA, PvdA, VVD, PRO Sliedsrecht en SGP-ChristenUnie vechten om de stemmen en dus om de zetels. Er zijn 21 zetels te verdelen.

Dan de campagne. Etenswaren weggeven bij een campagne zou ik niet doen. Niet slim. Als iemand er ziek van wordt, dan heeft de politieke partij het gedaan. SGP-ChristenUnie Sliedrecht stond eens met soep! Levensgevaarlijk campagnemateriaal! Ga ook geen speelplaats maken, waar kinderen kunnen ravotten. Als er daar één een been breekt, dan was het wel de speelplaats van… vul maar in. Ook al kan je er totaal niets aan doen. Zo moet je steeds waakzaam blijven. 

In de communicatie is het belangrijk dat je geen privé-meningen deelt op het partij-account. Gebruik dat account voor de boodschap, die je wilt uitdragen. Klakkeloos retweten van allerlei tweet, zoals Slydregt.NU de afgelopen dagen heeft gedaan, slaan als een tang op een varken. Dan word je niet serieus genomen. Zondagmiddag was een aantal tweets ineens verwijderd! Nog niet allemaal. De kiezer is slim, prikt er doorheen en noemt het ‘geen slimme’ uitingen.

Pas op met onzin. Verbindt de boodschap aan een oordeel door deze lokaal om te buigen, als dat nodig is. Dan dient het zijn doel. Het gebruiken van sociale media gebeurt in Sliedrecht overigens door meerdere politieke partijen niet goed en verkeerd. In sommige politieke partijen bedienen meerder mensen dit. Laat het account bij de fractievoorzitter, maar nog beter… bij de campagneleider. Ik ben benieuwd hoe dat de komen tijd eruit gaat zien op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen woensdag 21 maart 2018. 

Wie zich het beste presenteert, niet liegt, helder en duidelijk is in de boodschap, gaat doen wat hij of zij zegt en geen onzin schrijft, is spekkoper! Daar komen nog tal van andere eigenschappen bij om de hoek kijken, zoals uiting, gedrag, lichaamstaal, vriendelijkheid en gevoel (meevoelen). Je kan het goed verknallen. Of je kan scoren!

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

Plaats een reactie

*=Verplicht veld