Column: De slechte marketing

Sliedrecht heeft al enkele honderden jaren de reputatie als Baggerdorp. Voor ons gevoel hebben wij het baggeren uitgevonden, we zijn de bakermat en inwoners uit het dorp werken wereldwijd bij grote baggerprojecten, uitdiepen van havens of andere watergerelateerde projecten. Sliedrecht heeft het Nationaal Baggermuseum!

Onze nieuwe trots. Sliedrecht Sport Dames1 is landskampioen! (Foto Richard van Hoek / Sliedrecht24)

Het is niet gek dat hier grote (internationale) bedrijven zitten die ook met deze industrie te maken hebben. Denk aan scheepsbouwers, vrachtvervoerders en bedrijven die toeleverancier zijn voor deze maak- en maritieme industrie.

In Sliedrecht is RTV Holland gevestigd, dé Nederlandse internetomroep die zich richt op alle Nederlanders en hen die…juist over de landsgrenzen wonen, werken of tijdelijk verblijven. Deze omroep heeft als studiolocatie… Sliedrecht. En is hier opgericht, neemt veel items in Sliedrecht of daar net buiten op en doet dus mee aan de Sliedrechtse uitstraling. Elk uur klinkt bij de internetomroep de jingle ‘Vanuit Sliedrecht is dit RTV Holland’. Je hebt de media ‘in huis’. Te beluisteren via Onlineradio.nl (kies dan RTV Holland). 

Sinds zaterdag 6 mei 2017 heeft Sliedrecht weer een extra ‘uitstraling’ er bij. De Eredivisie Sliedrecht Sport Dames1 zijn landskampioen volleybal geworden. Gewoon de beste ploeg van Nederland! Een titel die het vrouwenteam een jaar lang mag voeren! En wat een prachtig slotstuk in sporthal De Stoep, die na tientallen jaren wordt verlaten. Na de zomer worden de volleybalactiviteiten voortgezet in sporthal De Basis, Craijensteijn 3 (in Sliedrecht-West). 

Het dorp Sliedrecht mag zich wat mij betreft nog meer op de kaart zetten en kan bovengenoemde voorbeelden goed gebruiken in uitingen. Moet daar eigenlijk gebruik van maken om nieuwe ondernemers te interesseren zich te vestigen in deze plaats. 

Dat kan met goede video’s en activiteiten op sociale media. Maar ook door van het entree-tekstbord per direct de tekst te halen met de verwijzing naar de afvalkalender. Als je dit plaatst, dan heb je er geen snars van begrepen. Het mag allemaal wel wat vrolijker wat mij betreft. Op zo’n automatisch publicatiebord hoort te staan: ‘Welkom in Sliedrecht! Zaterdag deze activiteit, zondag die…’ Maak het actief, kort en goed leesbaar. Geen lappen tekst! Dat leest een passant niet. Probeer je eens te richten op de mensen van buiten Sliedrecht op de goede manier.

Een verlaat je de snelweg dan hoort er een goede aanwijzing te staan naar de industrie / bedrijven die het dorp biedt. Ook het bestuur van de Woonboulevard Sliedrecht moet daarin een actievere en directere rol spelen. Vandaag is het koopzondag! Waar is de spot? Waarom zo bekrompen op hun eigen website? Waar zijn de borden als ik de snelweg afrijd? Waarom stond dit al niet aangekondigd langs die A15? Waar zijn jullie op sociale media? Jullie snappen er geen snars van hoe je aan marketing moet doen? Ik zou als ondernemer er flink van balen. Ik mis nog dagelijks de radiospot over Woonboulevard Sliedrecht.

Het mag van mij ook nog wel wat fleuriger (meer bloemen) als ik van de snelweg af kom. Daar ligt weer die rol voor de gemeente Sliedrecht. Laat de pracht zien.

Stop Baggermolen Bambino niet weg op een ovonde in een hoekje van het bedrijventerrein Noord-Oost Kwadrant. Dan heb je het dus niet begrepen als je je sterk maakt als maritieme topregio. Dat ding hoort langs de snelweg A15 de publiekstrekker te zijn. Kom naar Sliedrecht! Daar is wat te beleven! Wij hebben het Nationaal Baggermuseum! Zet Bambino nabij een afrit van het dorp. Welkom in het Baggerdorp. Dit is een voorbeeld van slechte marketing.

Deze website Sliedrecht24 doet met de slogan ‘Nieuws uit het Baggerdorp’ meer aan uitstraling dan nu de gemeente Sliedrecht. Draag uit wat je bent, doet en wilt.

Je maakt als gemeente Sliedrecht onvoldoende gebruik van wat je in huis hebt. Betrek inwoners bij dit soort plannen. Inwoners die creatief zijn, je hebt een creatief centrum, mensen die in de media werken, marketiers en ondernemers die heel veel leuke ideeën hebben.

Waarom spreek ik de gemeente Sliedrecht aan? Omdat de gemeente daarin een regiefunctie kan vervullen. Daar zit een accountmanager Bedrijven, een wethouder economische zaken, de gemeente regelt de vergunningen en kan faciliteren. Vorm een brainstormclub, die het hele jaar ideeën kan ontvangen, beoordelen, aanhoren en meedenkt in goede marketing.

Aan het lijstje van goede pr kunnen we sinds zaterdag 6 mei 2017 Sliedrecht Sport Dames1 toevoegen. Ik zou het nu wel weten, gemeente. Plaats een giga-bord langs de snelweg met een foto van Richard van Hoek erop van de dames1. Zet erop: ‘Sliedrecht topsport-locatie. Gefeliciteerd! Sliedrecht onderneemt!’ Lift mee op successen in het dorp. 

Gemeente Sliedrecht, volg voor één keer een advies van een inwoner op. Hopelijk schrikken slapende college- en raadsleden nu wakker. Nog een fijne dag!

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

6 gedachten over “Column: De slechte marketing”

  1. Goede column! Spijker op de kop. Dit weekend reed ik met mijn familie weer eens door mijn oude dorpje. En inderdaad. Die marketing …..

    Tijd voor D66 in de gemeente Sliedrecht!

    Peter Mul

  2. Bram zet zichzelf toch wel op de kaart? Is dat niet genoeg dan? 🙂 … Ben het met je eens, Johan, waarschijnlijk als zovelen. Welkom in de wereld van (vriendjes)politiek en eigenbelang.

  3. Er zijn zoveel dingen in ons dorp die anders kunnen, vooral sneller ergens over beslissen en regelen. De bloembakken hadden er al moeten staan, extra bankjes ook, fitnesspark duurt wel weer lang, speelplaatsen ook, boothelling waar blijft ie? En waarom niet eens een goed plan om bv. Willem Dreespark op te knappen met een mooie fontein, waar je omheen kan zitten. Ik heb weleens bij een bedrijf gewerkt, waar een president-directeur wegging. In zijn afscheidsspeech kreeg hij te horen: “U heeft goed op de winkel gepast”. Laat de burgemeester en het huidige college dat eens goed in hun oren knopen, zodat zij dat straks niet te horen krijgen, want stilstand is achteruitgang …

  4. DIT IS NOU EENS EEN GOED VERHAAL!!

    Ik ben er erg mee eens met bovenstaand. Er is nog zoveel te winnen op dit gebied en ook al is er veel gewonnen (?) we zijn geen kampioen met onze uitstraling in de PR van Sliedrecht. Ik ben als (wat andere zeggen) de bekende kunstenaar van Sliedrecht (loop er niet mee te koop, maar wel in dit stukje dan even….) de afgelopen jaren meerdere keren tegen een muur aangelopen betreft een schakeling te zijn op creatieve ideeën of meedenken om Sliedrecht op de kaart te zetten!
    Kan een lokale kunstenaar dat dan? Dat zou kunnen blijken als de wil ervoor is vanuit Sliedrecht!
    Als ik al een tiental jaren veel met directeuren van hele grote bedrijven te maken gehad heeft en hun heb kunnen voorzien van mooie kunstwerken zowel voor binnen als buiten werk en er zelfs door hun enthousiasme mijn kunstwerken zelfs verscheept zijn naar het buitenland en er vele relatiegeschenken op maat gemaakt zijn voor hen, dan zegt dat toch heel wat! En dan nog te bedenken dat ik als kunstenaar het nationaal kunstwerk Schulptuur heb mogen maken voor de omgekomen kinderen van huiselijk geweld en dit schulptuur het een plek heeft gekregen in Zeist bij het mooie slot Zeist, om ook de wereld lichtjes dag te gedenken dan moet er toch ogen en oren open gaan bij de gemeente in Sliedrecht? Het heeft nationaal in de media gestaan en voorafgekondigd ook, ook via televisie bij RLT, NOS journaal en SBS6 is het niet ontgaan!
    Maar nee niets komt er van af vanuit mijn eigen baggerdurp betreft de gemeente , zelfs geen 1 die er maar een telefoontje aan waagt?
    Nu ben ik dan met het idee gekomen om een Creatief Centrum in Sliedrecht op te gaan zetten en na een jaar is het er dan toch echt van de grond gekomen en dat alleen maar door mijn inzet vermogen en doortastend er mee te zijn en niet te vergeten heb ik gelukkig een handje vol mensen om mij heen dit het plan meegeholpen hebben (en nog) om het werkelijkheid te laten worden!
    Maar O,O wat heeft dit veel moeite gekost en wederom totaal geen inzet vanuit de gemeente….
    Ja wel een wethouder heeft het pand aangeboden en vondt het plan mooi genoeg om ons erin te stoppen maar verder niets! We betalen gewoon een leuke huurprijs dat dan weer wel en kunnen we 2 jaar vooruit. (min de maanden van opknappen en settelen) Het is voor ons zo lange weg geweest om alles maar uit te doktoren omdat we nog van niets wisten hoe zoiets op te zetten maar inmiddels zijn we aardig profecioneel bezig en eerdaags houden we open dag. Ik vraag me af waarom alles zo moeizaam gaat vanuit de gemeente en nu nog! Als je iets voor de gehele gemeenschap doet en er geen € voor krijgt moet je zelf alles doen en als er maar iets moet gebeuren vanuit de gemeente denk ik aan het bekende bandje wat je vroeger vaak door de telefoon hoorde als je ergens iets moest opvragen of zo, “ER ZIJN NOG 20 WACHTENDE VOO U” en dat duurde maar en duurder maar, en ging de telefoonkosten aardig oplopen. (Helaas gaat het nu vaak over dagen of weken!)
    WAAROM, WAAROM?????????
    Het kan allemaal zoveel makkelijker, beter, sneller, gemoedelijker en ik ben er van overtuigd dat het ook vaak goedkoper kan!
    Zoals de heer Donk al schrijft “luister naar de gemeenschap, doe iets wat echt werkt!
    ZET SLIEDRECHT OP DE KAART!! (maar niet alleen vanuit ambtenaren)
    Normaal zou ik niet zoiets schrijven maar door bovenstaand bericht dacht ik, het is gewoon zo, hier moet ik ook toch even mijn ei kwijt.
    En echt ik wil niet dat u denkt die denkt het te weten en zet zichzelf op de voorgrond of wil de gemeente afblaffen….
    NEE JUIST NIET!!
    Ik wil als burger van het mooie bageerdurp ook helpen om SLIEDRECHT OP DE KAART te krijgen en de gemeete indien nodig helpen met mijn creativiteit en ervaringen!
    Als de gemeente SLIEDRECHT OP DE KAART wil hebben zou de gemeente ook de burger moeten inschakelen en om de tafel gaan dan omstaat er vanuit 2 kanten prachtige mooie dingen die er nut toe doen om SLIEDRECHT OP DE KAART te zetten, daar ben ik overtuigt van!!!
    Tot slot, laten we samen roepen: “SLIEDRECHT OP DE KAART!”

    Groet Johan Huijzer

Plaats een reactie

*=Verplicht veld