Column: Rotondes

Elke inwoner weet wel een gevaarlijk punt te noemen in Sliedrecht, waar verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn.

Ik ben nog benieuwd wat wethouder Ton Spek van plan is bij de kruising Thorbeckelaan / Rivierdijk. Ook een rotonde? (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl) 

Geen wonder dat de lokale politieke partij PRO Sliedrecht het één en ander op een rij heeft kunnen zetten. Bij het College van B & W liggen vragen over verkeershinder, geluidsoverlast of overlast door vrachtverkeer. Wat voor maatregelen en vooral waar worden er genomen?

Ik ben persoonlijk voor de aanleg van rotondes. Die investeringen in ons dorp hebben een goede verkeersdoorstroming opgeleverd en (naar wij horen) weinig ongelukken. Al moet je wel ontzettend oppassen op tweewielers die in het Sliedrechtse wel of geen voorrang hebben. Als elk dorp eigen regels maakt, dan werkt dat over het algemeen niet bevorderend voor de veiligheid en verwarrend. 

Terug naar mijn punt de rotondes.

Ik weet het – ze zijn kostbaar – maar een goede investering. Zo blij ook dat het gevaarlijke kruispunt Savornin Lohmanlaan / Thorbeckelaan / Simon Stevinstraat wordt aangepakt. Nu moet je daar soms overgaan tot een kamikaze actie om de weg op te kopen of om over te steken. 

Maar er liggen meer gevaarlijke kruisingen: Simon Stevinstraat / Rembrandtlaan / Jacob Catsstraat en wat dacht je van Fazantplein / Thorbeckelaan / Nachtegaallaan én Lijsterweg / Rembrandtlaan. 

Het zou de verkeersveiligheid ten goede komen als deze locaties worden verbeterd met… een rotonde. Weliswaar is verkeer en vervoer de portefeuille van wethouder Ton Spek (CDA) en staat er al één en ander in het College Uitvoerinsprogramma (CUp), maar enige haast met het verbeteren zou elke inwoner toejuichen.  

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief)

10 gedachten over “Column: Rotondes”

  1. Rotondes en verkeersregels, waar het gaat om al dan niet fietsers voorrang. Probeer het kort te houden.
    Ik weet dat er her en der gepleit wordt voor wijziging naar fietsersvoorrang, en ikzelf behoor normaliter ook tot die sector. Maar hier vind ik voor de fietser het belang VEILIGHEID veel belangrijker dan stokpaardjes. En dan zie je dat in de omliggende gemeenten waar de fietser voorrang heeft veel meer ongevallen plaatsvinden dan hier en de meest ernstige juist op rotondes.
    Hoe komt dat: Als ik in bij die rotondes rechtsaf moet houd ik juist daar in bijzonder al ruim tevoren de fietsstrook in de gaten of er iets aan kan komen want ik weet hoe lastig dat is. En zeker met tegenwoordig snellere fietsen dan normaal. Ondanks tijdig opletten kan er altijd toch nog wat achter je zitten. En dan is de bottleneck je dode hoek want vooral bij kleiner rotondes is dat nog echt niet naast je. En dan kan ik me ook goed voorstellen dat vrachtwagens, bussen, e.d. dat ook niet goed kunnen overzien en daar zie je dan de ernstige ongevallen!
    Doe heel erg graag eerst eens een regionaal onderzoek naar de cijfers!!! IK ben ervan overtuigd dat zoals we het NU hebben absoluut moeten houden. Daarom: Veiligheid eerst!

  2. Bert, Ik denk dat slechts weinig mensen weten/doorhebben dat deze rotonde op de Ouverture nog officieel Sliedrecht is. Grenst natuurlijk aan Papendrecht, en in Papendrecht hebben tweewielers wel voorrang op de rotondes.

  3. Volgens mij is de oorzaak van het gevaar op de kruising Thorbeckelaan / Rivierdijk niet dat er geen rotonde is, maar
    1. dat het fietspad aan de verkeerde kant ligt;
    2. dat er tussen het fietspad en de rijbaan voor auto’s op de dijk (te) veel ruimte is. Daardoor hebben automobilisten pas op het laatste moment (over-)zicht.

  4. Gewoon landelijk op Rotondes voorrang verlenen , simpeler kan het niet.
    Waarom spelen Gemeenten daar niet gewoon op in.
    Het wiel uitvinden wat er al was.
    Gewoon DOEN

  5. Waarschijnlijk wordt de rotonde Ouverture/Sonate/Noordkil bedoeld door dhr. Bert Corvers. Daar hebben de fietsers in ieder geval voorrang op auto’s.

  6. In de omliggende gemeentes hebben fietsers voorrang op de rontonde. Zeer verwarrend dat dat in Sliedrecht niet zo is. Op de rontonde Deltealaan/Sationsweg/
    Thorbeckelaan moet je nek 180 graden draaien om te kunnen zien of je voorrang krijgt of voor je sokken gereden wordt. Deze rontond is niet overzichtelijk voor de fietser.zeker niet voor de oudere fietser.
    De fietser nemen voorrang of krijgen voorrang van de automobilist. En dat geeft weer verwarring bij de automobilisten.
    Ik pleit ervoor dat de fietser op alle rontonde in Sliedrecht voorrang krijgen dan is het voor iedereen duidelijk.
    Misschien moet Dhr Spek zelf even de rontonde op de fiets in de spits gaan rijden, en het ervaren.

  7. Het blijft toch nog steeds vreemd dat fietsen nog steeds geen voorrang hebben op rotondes in Sliedrecht. Als er dan toch meer rotondes komen verander deze verkeersregel dan ook.
    Een aanpassing van de huidige rotondes om dit mogelijk te maken en dat dit € 400.000 moet kosten
    lijkt me erg veel?

  8. In Sliedrecht is er maar één rotonde waar tweewielers voorrang hebben.
    Dus het bovenstaande klopt niet.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld