Column: ING Bank, toch!

Hoe zuinig moet je als ondernemer op je klanten zijn? Bijzonder. En dat is niet iets van nu. Mijn vader had een aannemers- en bouwbedrijf en dan presteerden mensen het weleens om op zaterdagmiddag nog even langs te komen. Dan hadden ze iets gekocht bij de Gamma, Praxis of Karwei, die was dan al gesloten en bleek dat er iets toch niet pas was. Of mijn vader, bij wie ze het product niet hadden aangeschaft, hen kon helpen om het in orde te maken. Mijn vader zei geen ‘nee’, hetgeen je misschien zou verwachten. Hij hielp hen, want zo was zijn beweegreden ‘Deze mensen zijn klant (nu ff niet dan) of worden klant. Als je ze nu goed helpt, komen ze terug!’ Soms had hij gelijk. Hij mopperde evenwel als ze weg waren, maar wist dat als hij de klus niet zou klaren, de klant naar zijn concollega zou gaan met de vraag. 

Weet je het nog? Juni 2015. Via een raambiljet op de deur moesten de klanten van de ING bank vernemen dat het bankgebouw dichtging. Informatie hierover was niet aan de klanten verstrekt. (Archieffoto Sliedrecht24)

Laten we even constateren. De mentaliteit van de klant was natuurlijk waardeloos. Dat je het lef hebt om een product dat je elders hebt gekocht, bij een ander bedrijf pas laat maken. Dan ben je of blind of gewoon een hork. Excusez! Overigens rekende mijn vader in sommige gevallen er ook nog geen geld voor…. over geld gesproken…. 

Zuinig zijn op je klanten? Daar heeft de ING bank nog nooit van gehoord. Die is in ieder geval niet zo zuinig op z’n Sliedrechtse cliënten. Zonder hen op de hoogte te stellen, is het servicepunt verdwenen na de sluiting van drogisterij-parfumerie DA De Gaper aan de Kerkbuurt. De verbaasde klant kwam ineens voor een gesloten deur bij de winkel aan de Kerkbuurt. Daar staat op een papiertje op de deur, dat ze voor de ING-geldzaken maar naar Papendrecht of Gorinchem moeten gaan. Hoe kan je zo met je klanten omgaan, die soms al in het ‘Postbank-tijdperk’ lid zijn geworden? Eigenlijk is het schandalig! 

Daarbij komt nog dat het niet de eerste keer is. Ook toen het bankgebouw in juni 2015 onverwacht sloot aan het Bonkelaarsplein waren de klanten daarover niet goed geïnformeerd en moesten ze dat via een raambiljet op de deur lezen, toen verdween daar ook de geldautomaat. Uiteindelijk was er de oplossing. Een servicepunt in de drogisterij en dat is nu ook weg. ING bank laat hun klanten in het ongewisse. Wie zaterdag toch even geld wilde pinnen, ging naar de ING-pinautomaat bij Albert Heijn aan het Burgemeester Winklerplein. Laat die nu buiten gebruik zijn! ING maakt het hun klanten niet makkelijk in het dorp. Sliedrecht24 (die veel vragen over het verdwijnen van het servicepunt van ING kreeg) hangt maandag met communicatie van de ING bank aan de lijn hoe het toch allemaal kan. Gelukkig kan er in het dorp ook elders worden gespaard of geld worden gehaald. Deze banken spinnen er garen bij dat hun concurrent er een zooitje van maakt. 

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

12 gedachten over “Column: ING Bank, toch!”

  1. Als bakkers, slagers en groenteboer geld voor hun producten vragen is het niet raar. Voor de bewaring van geld geld vragen is dan raar? Want de lage rente treft ook een bank, die krijgt er niet een paar procent meer voor. Nog buiten beschouwing laten dat de regels voor banken ook toenemende kosten met zich meebrengen. En over kantoorsluitingen… Als je er al 6 weken niet geweest bent, dan zou het een verrassing zijn als je het kantoor opeens erg mist. Klagen over 1 bezoekje per jaar dat je opeens moet missen en zelfs online of telefonisch af kan… Zijn dat geen krokodillen tranen?

  2. Dat klopt en ik verwacht dat ze die afweging hebben gemaakt met in het achterhoofd het aantal kantoorbezoeken over de laatste maanden. Communicatie blijft altijd lastig!

  3. Beste Dik,

    Weerwoord verwachten we vandaag (maandag) van ING. Het contact daarover is maandagmorgen vroeg gelegd. Blijft een feit dat Sliedrechtse ING-klanten niet persoonlijk zijn geïnformeerd en dat alleen via het servicepunt / raambiljet konden vernemen.

    Redactie Sliedrecht24

  4. Tja, klantvriendelijkheid is nog ver te zoeken bij welke bank dan ook.
    Afgelopen week wederom weer voor een kapotte (stort)automaat gestaan bij de ABN AMRO. Moet je maar ‘even’ naar Papendrecht of Gorinchem.
    Service en klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Inleveren die centen en betaal er maar lekker voor.
    Uiteindelijk het geld maar gestort via de Rabobank. Kosten? 9 euro! Of 1.50 als het op een Raborekening gaat. Belachelijk dit. En maar de rente blijven verlagen. Ik heb er geen goed woord meer voor over.

  5. Ik vraag mij wel af of ING iets kan doen aan een plotselinge sluiting van een winkel ivm faillissement. Overigens heeft met de sluiting van het kantoor destijds er 6 weken lang tekst en uitleg gehangen op de deur van de bank. Wanneer kom je nu eigenlijk nog op een kantoor? Dus juist de mensen die met regelmaat daar kwamen, wisten het. En een storing in een apparaat is heel vervelend maar kan altijd gebeuren. Dus om nu alles op een hoop te gooien en de ING de Zwarte Piet toe te spelen, lijkt mij niet fair.

  6. Bij sluiting van kantoor, had ik m’n rekening al opgezegd, kleine moeite, ING Bank denkt alleen maar aan geld verdienen en niet aan personeel en klanten.

  7. Is inderdaad niet netjes. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik het afgelopen jaar maar 1x gebruik heb gemaakt van het servicepunt.

  8. Inderdaad: klant sinds ‘Giroblauw past bij jou’ , en ook schadalig dat nu voor de tweede keer ING niets laat weten!

Plaats een reactie

*=Verplicht veld