Column: Hoe kan dit?

In hoeverre hecht je als woningcorporatie waarde aan plezierig wonen? Je belooft het wel op de website van je organisatie, maar biedt het niet. Je doet er ook niets aan om de situatie te verbeteren?

Huurwoningen van de woningcorporatie, die schrijft op haar website onder een tussenkop ‘Plezierig wonen’, dat het belangrijk is dat haar huurders plezierig wonen en een fijn en betaalbaar thuis hebben.’  (© Foto RPAS Peter Donk / Dronetv.nl)

Bijna twee jaar volgen wij als onlinekrant Sliedrecht24 een gezin, dat wordt geterroriseerd door de naaste buren. Zij deden de eerste melding aan de woningcorporatie al ver daarvoor op zaterdag 25 juni 2016.

Daarbij is de spanning zo hoog opgelopen dat het eigenlijk onleefbaar voor hen is geworden. Waarbij noch de woningcorporatie, noch de politie ingrijpt. Waarbij de situatie verschillende keren volledig uit de hand is gelopen, waarbij tevergeefs door de familie wordt aangeklopt, de burgemeester weet het, hulp van politici wordt gevraagd, onlangs de kwestie zelfs bij de wethouder Wonen is neergelegd. Allemaal zijn ze al weken of soms al erg lang op de hoogte!

Een familie die ten einde raad is! Niet meer normaal kan leven. Bang is om naar buiten te gaan, de vrouw en haar kinderen bijna dagelijks met ernstige overlast te maken hebben, omdat de buurvrouw mogelijk te diep in het glaasje heeft gekeken, het gezin geen uitweg meer weet en de kinderen uit angst in hun broek plassen.

Niemand grijpt in!
De woningcorporatie is al zeer lange tijd op de hoogte!
Deze verhuurder is het grootste verwijt te maken, omdat die is geïnformeerd en niet ingrijpt.

Meldingen zijn er in overvloed! 

De familie heeft al geruime tijd last van huisvredebreuk, ingeslagen ramen, sop dat over de schutting van het balkon wordt gegooid, kinderen die hier psychisch onder lijden en een moeder die niet meer weet waar ze goed aan doet om de kinderen te beschermen. Afgelopen zondag was de vrouw met haar kinderen zelfs zo bang dat ze de politie niet durfde te bellen! En contact zocht met Sliedrecht24.

De mensen die de situatie kennen, weten waar het om gaat. Ze werken bij de gemeente Sliedrecht, bij de politie, bij de woningcorporatie…, maar niemand doet wat. Niemand! Niemand…

Deze column is lang uitgesteld. Lang. Want er zou wat moeten gebeuren. Hulp!

Je zou maatregelen moeten nemen tegen deze overlastgevers. En wel onmiddellijk. Dan maar uitkijken naar een andere woonlocatie, want de geplaagde familie wil blijven wonen waar ze wonen. 

Geef deze familie rust. Het kan zo niet langer. 

Nu is het nog een column. 
Het is wachten op een groot artikel op Sliedrecht24.
Dan volgt naming and shaming! 
Laat het zover niet komen!

Dit kan je als woningcorporatie niet maken als je plezierig wonen aanbiedt !

Het kan niet langer binnenskamers blijven.

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief. 

11 gedachten over “Column: Hoe kan dit?”

  1. Na de column is er veel gebeurd. De gemeente Sliedrecht heeft gesproken met Tablis Wonen. Er zijn over en weer gesprekken op gang gekomen en nu is een verhuizing naar een andere flat voor het gezin aanstaande. Wat een column al niet kan bewerkstelligen. Hopelijk gaat het gezin zich thuis voelen, gaat de stress weg en kan er weer een normaal leven worden opgebouwd. Sliedrecht24 komt er na de verhuizing op terug. Want alles eerst zien en dan geloven!

  2. Sry vent,ik zit net na te lezen en zie dat de kinderen bang voor mij zijn?Ze gaan mee de honden uit laten,naar de winkel,by het vissen komen ze by mij kijken?Bang gemaakt?Het doet mij pijn.En jij ga sry tegen mij zegen.

  3. Dit verhaal gaat dus over my en me vrouwe,heb net Mr donk gebeld om te vragen of hij er bij wilde zijn in een afspraak tussen mij en tablis?Geen interesse want hij wilde alleen iets neer zeten over het probleem van sliedrecht met Tablis? Je noemt me haast bij naam? Ik heb een screenshot genomen en hoop dat dit geplaats wordt?

  4. Ik denk daar toch wel anders over Jac. Al is de helft van column waar dan is het erg genoeg. De essentie van de column is dat de INSTANTIES niet de vereiste actie nemen om welke reden dan ook. Die kunnen zich, dat is waar, niet echt verdedigen i.v.m. privacy etc. maar een zetje in de rug kan geen kwaad. Dat is de taak van de pers maar daar zijn we in Sliedrecht niet zo aan gewend.

    Als deze column de aanpak van de zaak versnelt is er echt iemand geholpen. Als een deel anders blijkt te liggen dan horen we dat wel zonder namen te noemen. Zo gaat dat. Openheid en actie moet je soms afdwingen en Sliedrecht 24 is de enige kritische (pers)noot in Sliedrecht.

  5. Beste Peter,
    Een column is een column dat is waar. Maar wat je wilt, is het bewegen van instanties zodat deze mensen geholpen worden. Media is een vervelend middel als je als instantie vervolgens je moet verdedigen tegen stellingen die zomaar ineens breed gedeeld worden.
    Ik snap dat je de mensen een steun in de rug wil geven door deze aandacht, maar wat zou het mooi zijn als je (niet als reporter) maar als betrokkene stappen zou kunnen maken. Dus als je weer eens een column schrijft, stel jezelf de vraag: zou ik bij deze instantie willen werken en zo mijn bijdrage kunnen leveren? Dan zit je eens aan de andere kant en dan merk je dat er alleen aandacht is voor dié dingen die wellicht niet goed gaan, maar dat alle inspanningen niet worden belicht en dat niet altijd alles zomaar op te lossen is. Ik wens je daarbij veel succes toe en gun het de mensen die je aandacht geeft, wat zouden ze een betrokken medestander hebben!

  6. Journalistiek van de bovenste plank: weer wordt er afgegaan van een kant van het verhaal. Is er aan de politie, gemeente of de woningcorporatie om een reactie gevraagd? Makkelijk scoren zo.

  7. O je, we hebben weer wat gevonden over de tienhoog flats!
    Sld24 heeft er schijnbaar plezier in om deze buurt in een kwaad daglicht te stellen. Dacht je nu echt dat er nergens anders burenruzies voorkomen? Het lijkt mij verschrikkelijk om mee te maken, goed om aandacht er op te vestigen maar waarom moet dit nu in de vorm van een column met naam er toenamen.
    Kom eens langs in de flat en houd eens een onderzoek naar de tevredenheid van bewoners. Je zal versteld staan hoeveel bewoners er zijn die er tientallen jaren wonen.
    Wat lost deze column op aan het probleem?

  8. Erg jammer dat deze familie zo moet door moet leven en dat er helemaal niemand is om deze mensen te helpen. Wat misschien wel kan helpen, storneer de huur een keertje. Houd het bedrag apart, want binnen 5 dgn heb je een acceptgiro op de mat liggen en betalen moet je uiteindelijk toch.

    Na ruim een jaar overlast te hebben gehad, en Tablis er naar mijn idee te weinig aan deed, storneerde ik de huur. Binnen 2 weken kwam Tablis met opties om het probleem wel op te lossen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld