Column: Fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting

Ze kunnen het weer niet leuker maken…

Er lag zaterdagmorgen een brief van de Belastingsdienst uit Apeldoorn op de deurmat. Nee, niet zo’n blauwe. In een keurige witte enveloppe. Onderwerp: Fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting (mrb). Vast bij meer lezers…

“Geachte heer / mevrouw, Vanaf 1 januari 2020 betalen houders van vervuilende dieselauto’s een extra bedrag aan motorrijtuigenbelasting: de fijnstoftoeslag mrb. Hiermee wil de rijksoverheid het bezit van vervuilende dieselauto’s (personenauto’s en bestelauto’s) ontmoedigen en de onevenredige aantasting van de luchtkwaliteit door deze auto’s aanpakken. De Belastingdienst (Unit Behandeling Autoheffing – red.) voert deze maatregel uit en baseert zich daarbij op de gegevens in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). 

In deze eerste alinea vallen mij een aantal bijvoeglijke naamwoorden op: ‘extra’ bedrag, ‘vervuilende’ dieselauto’s en ‘onevenredige’ aantasting. Daarna gaat de tekst in de brief verder. De brief voelt alsof deze is geschreven door iemand uit de uiterst linkse hoek. En dat is niet nodig, vind ik. Houd het zakelijk! Een belastingdienst hoeft geen uitleg te geven.

“Wat betekent dit voor u? Uit het kentekenregister van de RDW blijkt dat de uitstoot van uw motorrijtuig (mijn auto dus – red.) zo hoog is dat u fijnstofbelasting mrb moet gaan betalen. Kenteken ..-..-.. De fijnstoftoeslag mrb is een onderdeel van de verschuldigde mrb. Vanaf het 1e tijdvak vanaf 1 januari 2020 bent u de fijnstoftoeslag mrb verschuldigd. Wij sturen u hierover nog een bericht. U hoeft nu niet te doen.” Einde citaat. 

Wat valt mij op? Woorden als ‘zo hoog is’ en ‘U hoeft nu niets te doen’. Zeg maar weer een voorwaarschuwing van de Belastingdienst. Ik noem het verspild papier. 

Maar nog meer is de ergernis. Ik rij dus in eens in een zwaar vervuilde auto, waarvan de uitstoot fijnstof ‘zo hoog is’. Hoe hoog? Dat geeft de brief niet aan. Wel waarom ik moet gaan betalen. De fijnstofuitstoot is hoger dan 5mg/km (0.005 g/km of hoger dan 10mg/kWh (0.01g/kWh), het roetfilter is niet (meer) aanwezig of het motorrijtuig heeft een eerste toelating van voor 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Weet je, het gaat mij niet om het meer moeten betalen omdat de uitstoot van mijn Renault ‘zo hoog is’ dat… Het gaat mij meer om de manier van benaderen, zonder verdere uitleg over hoogte, zonder nu al te kunnen melden hoeveel ik meer moet gaan betalen, zonder te kunnen zeggen wat de alternatieven zijn en zonder dat er voldoende mogelijkheden in dit dorp Sliedrecht zijn om op een alternatief over te stappen. 

Waarom wordt elektrisch rijden door de rijksoverheid niet makkelijker gemaakt, dan nu het geval is? Nee, natuurlijk niet. Dan vallen inkomstenbronnen weg.

Waarom mag ik wel fijnstof inademen? Doordat de overheid bomen kapt, onvoldoende doet aan elektrisch rijden (promotie, betaalbaar maken, meer elektrische oplaadpalen, geen actie opzet zoals bij zonnepanelen, geen maatregelen neemt om mij als inwoner van Nederland te beschermen door fabrieken in mijn omgeving gewoon vergunningen te verstrekken. Dat deze zelfde overheid die over die vergunningen gaat ook de motorrijtuigenbelasting int…iets staat me enorm tegen.

Als er meer mensen bezwaar tegen hebben, dan moeten we samen optrekken. Het is dat op dit moment gras door Staatsbosbeheer wordt ingezaaid op het Malieveld. De boeren hadden het kapot gemaakt. Ik stel dan wel een protest voor met draaiende motoren.

De brief van de belastingdienst is ondertekend door drs. J.M.M., directeur centrale administratieve processen. Schrijf als belastingdienst een volgende keer een brief die wat zakelijker is. Een belastingdienst hoef mij als eigenaar niet een milieules te geven en ik zit al helemaal niet te wachten op een oordeel. Wees gewoon zakelijk en verwijs voor de uitleg naar een linkje of een andere instantie. Wees de uitvoerder van een rijksbesluit!

Ben wel benieuwd of de fijnstoftoeslag is geoormerkt. Waar wordt het geld van de extra opslag voor gebruikt?

Dan nog wat! Misschien krijgen wij Sliedrechters wel een uitzonderingspositie of een flinke korting. Ik nodig de genoemde directeur graag uit om hier eens te komen snuiven onder de rook van afval- en chemiebedrijven, de snelweg A15 en scheepvaart op de Merwede. Dat is wat anders dan iemand een brief schrijven vanaf de Veluwe.

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op:  de column is echt een column en geen ingezonden brief). 

64 gedachten over “Column: Fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting”

  1. door omstandigheden gebruik in mijn dieseltje een stuk minder vaak
    1 tank diesel per maand. dus ca 800 km en nee dat kan niet uit. maar dit houd iets aparts in
    de vervuiler betaald? als ik dus 1 tank per dag verbruik of 1 per maand. daar zit nog een groot verschil in. en hoe zit het met de dieseltjes van over de grens? en onze beloofde km heffing??
    niet gebruiken is niet betalen
    minder gebruiken is minder betalen
    of is het belastingparadijs alleen voor buitenlanders ?

  2. Heb zelf een euro 5 diesel ben altijd milieu bewust geweest, maar hier klopt geen zak van.
    De meeste Nederlanders rijden wel milieu bewust
    Ik moet betalen aan belasting 128 euro per maand. terwijl dat ik een roet filter heb af fabriek.
    In Duitsland hebben ze minimaal 6000 euro subsidie gekregen per auto voor een smerige diesel gekregen om die weg te doen. Ik kan bijna geen lucht meer krijgen in Nederland , het zijn niet de Nederlanders die onze lucht vervuilen , maar wat denk je van de buitenlanders die hier rijden met buitenlands kentekens, die betalen geen zak, geen roetfilters en slecht afgestelde Auto’s. In Duitsland zit 90% van de auto belasting in de brandstof, en wij Nederlanders maar betalen .We worden door de overheid uitgebuit en belazerd
    De smerige lucht komt voor een gedeelte uit Duitsland wij moeten voor in Duitsland te rijden, ook nog extra betalen voor een euro 5 vignet anders komen we de steden niet in, of we krijgen een forse bekeuring.Door Duitsland worden wij zwaar onderdrukt, en wat doet Rutte, ik weet het, De kont aflikken van Merkel. De volgende stap is van Rutte is de gewone man uit de auto te krijgen immers Duitsland is de oorlog aan het winnen, want die was nog nooit afgelopen
    Met de ingang van de EURO zou alles gelijk worden hebben ze ons belooft Nis is minder waar , wij burgers betalen de rekening Laten de, werkgers ook maar meer belasting betalen( btw en bpm )die hoeven ze niet af te dragen. wij burgers tellen niet meer mee in Nederland

  3. Geachte 1e kamerleden, ANWB, RDW en overige ‘rijke bestuurders’ en niet te vergeten Beste Mark met je oude Saab (en je baantje als ‘leerkracht’ vasthouden voor donkere tijden); Uiteraard worden de boeren zo getreiterd dat ze hun melkkoeien weg zullen doen, vervolgens wordt er volkomen willekeurig iets anders als melkkoe gebruikt namelijk de dieselauto’s. Waarom overigens auto’s van voor 1 september 2009? En waarom mogen die dieselbusjes van pakketdiensten met exact dezelfde dieselmotor meer fijnstof uitstoten? Waarom die smerige dieselvaartuigen en diesel-brommobielen, Kerosine vretende gevleugelde transportbussen niet? Waar gaan deze opbrengsten heen? Wederom dubbele heffingen want in de wegenbelasting zit al milieuheffingen? Sadistisch lijkt het, eerst allerlei inferieure rotzooi (lees ethanol danwel bio-ethanol verstoppen lekker je brandstoffilters) in steeds hogere percentages verplicht laten bijmengen in brandstoffen en dan fijnstof heffing invoeren op alleen dieselauto’s van meer dan 10 jaar terug> Het is duidelijk chantage, immers die smoemeldiesels zijn helemaal de smerigste van allemaal.
    1e en 2e Kamerleden kunnen uiteraard best een nieuwe auto betalen van ons geld! Maar zij kopen liever een elektrische-auto met subsidie want die geld alleen voor lease-rijders!

  4. Dit is een citaat uit een Eerste Kamerbrief (zgn. Autobrief II): “Voor de periode 2017 tot en met 2020 staan twee hoofddoelen van fiscaal autobeleid voorop: 1) een stabiele inkomstenstroom voor de overheid op basis van verdedigbare en uitvoerbare autobelastingen en 2) een wezenlijke ondersteuning van de luchtkwaliteiten klimaatdoelen op autogebied via proportionele en goed gerichte fiscale prikkels. ”
    GELD IS DUS HET HOOFDDOEL.

    Tevens vond ik een artikel (fleet-mobility.nl) op internet uit 2009 waarin staat dat de fijnstoftoeslag/-differentiatie maatregel van de overheid uit 2008/2009 (toen geprobeert via BPM verhoging, zgn. Slurptax/Roettax te innen) door het Gerechtshof in Den Haag in strijd is bevonden met de Europese Wetgeving. Daarop heeft de Belastingdienst alles aan iedereen moeten terugbetalen.
    Ik ben niet van plan me klakkeloos neer te leggen bij de extra automatische incasso die vanaf januari wordt opgelegd, dit besluit rammelt aan alle kanten mijn inziens…

  5. Het is weer gek voor worden , heb je gespaard voor een camper gooit het RDW ROET in je portemonnee
    Als je camper is ingebouwd van af de fabriek maar achter af verwijder Dan mag je er wel een opzetten maar als je denk ik zet achteraf er een op En niet geregistreerd staat van af de fabriek. Mag je even goed betalen voor de verhoogde wegenbelasting ( fijnstof)
    wil je het Milieu helpen , nnneeee het is gewoon geld binnen halen voor de subsidies pot
    als je net een camper gekocht heb voor 40000 euro denkt de REGERING dan die doen wij wel weer weg voor een nieuwe met roetfilter voor 2020 , wat een gelach
    En dan neem je 6 maanden gebruik van de tijd om er mee weg te gaan
    Pak het vliegen aan ,,de scheepvaart wat dacht je van de landbouw tractoren die het zware werk doen ,,,, maar niet de gewone man
    we moeten dit niet pikken ,,laten we ook naar het MALIEVELD gaan met camper
    Wat dacht je van het milieu bijeenkomst in MADRID 25000 man waarvan de helft met vliegtuig komen Kosten deze week MADRID 50 MILJOEN huppakee
    En dan de POLEN of andere buitenlanders die werken geen wegenbelasting // België wegen belasting heel jaar 230 euro
    is dat geen discriminatie … lang leven EUROPA

  6. Ik heb even op internet gekeken naar een leuke mercedes uit 2019.
    Wat blijkt, die is vervuilender dan mijn oude renaultje.
    Voer deze regeling dan in voor alle auto’s die binnen de aangegeven eisen vallen.
    Dan moeten dus alle auto’s bijbetalen, zelfs nieuwe uit de fabriek
    5 mg/km, zijn er wel auto’s die daar wel aan voldoen?
    Ongelijkheid, discriminatie? geef het maar een naam. Volgens mij makkelijk aan te vechten in een rechtszaak.

  7. Aan iedereen,

    wordt het niet tijd met z’n allen een rechtszaak tegen de staat aan te spannen?.

  8. Een tientje per tankbeurd meer betalen voor mn campertje, ik ga hem gelijk laten chiptunen zodat ik er net als een tesla in 5 sec mee naar 100 km/h kan, tot nu toe probeerde ik altijd zuinig te rijden maar dat is hiermee volledig ontmoedigd.

  9. Meer naar het F.V.D. en P.V.V schrijven die doen daar misschien iets mee
    F.V.D. heeft meer zetels in de eerste kamer.Heb ik ook gedaan kan helpen
    als we dat allemaal doen.

  10. Ook wij kregen de brief op de mat na een weekendje weg met onze rav4
    Smorgens had ik al gelezen dat er ook al een stook advies was afgegeven
    Heerlijk de kachel aangestoken de brief nog een keer gelezen de schouders opgehaald en denk nu aan suriname waar goud gedolven wordt met kwik ziet er niet uit vanuit een klein vliegtuigje boven de jungle maar ja gebeurd wel en niemand doet er ook daar wat aan misschien een idee om de goudprijs een kwikbelasting te geven kunnen we over 100 jaar daar weer bomen planten nee lieve mensen de wereld zit raar in elkaar hier fijnstof daar zwaar vervuilde grond ik neem nog een bakkie koffie o nee koffie word ook al oneerlijk verbouwd hou het wel bij water als er niet te veel medicijnresten in zitten wie het weet mag het zeggen

  11. Volgende week fijn mijn roetfilter, ad blue injectie uitbouwen. Egr afdoppen, en goed chippen. Peugeot partner van 2018 euro 6dtemp! Voor 45 euro per jaar extra, lekker rondvliegen met heel wat meer koppel en pk’s. Netto minder brandstof nodig (roetfilter slikt 10% vermogen) ben ik goedkoper uit. De buitenlandse milieusticker heb ik al. Die 45 euro verdien ik in 5 voud terug aan brandstofbesparing.
    Het moet niet gekker worden, (…).

  12. Ik ben er helemaal voor om een soortgelijk protest van “dieselrijdende”burgers te laten gelden voor deze zoveelste melkoe van de overheid zoals ook de boeren en ook de bouwwereld heeft laten zien.
    “Gewoon” de zaak in Nederland op slot zetten en een heel duidelijk en krachtig signaal richting onze graaiers in Den Haag afgeven dat dit door dieselrijdende burgers dus niet gepikt wordt.
    We zijn ook nog altijd aan het wachten op het bekende kwartje van Wim Kok.
    Wie kan dit landelijk gezien op touw zetten en ik sluit mij hier zeker bij aan en wil hier ook actief in mee denken, doen en mee organiseren.

  13. Wij kochten begin 2002 een nieuwe dieselauto en die hebben we op 21 maart 2007 met een subsidieregeling van de overheid laten aanpassen met een roetfilter!
    Na het aanleveren van alle documenten hebben wij een groene “Umweltplakette” met het nummer 4 ontvangen en op de auto mogen plakken.
    Daarmee konden wij vervolgens in Nederland maar ook in Duitsland overal rijden.
    Dat roetfilter heeft nota bene een goedkeuringsnummer van de RDW gekregen!
    Maar als je op hun website de kentekencheck doet, is daarover niets terug te vinden!
    Daarnaast is de auto omgebouwd zodat ik mijn scootmobiel ermee kan vervoeren.
    De auto staat op grijs teken en valt in een speciaal tarief in verband met de mindervaliden aanpassing.
    Een speciaal bedrijf heeft de vierpersoons Mazda Premacy 2.0 omgebouwd naar een tweepersoonsauto met tussenwand en een extra verstevigde en geveerde laadruimte.
    Wat heeft het nu voor nut gehad om 12 jaar geleden een roetfilter in te laten bouwen t.w.v. ruim €500,00 en dat de auto daarna is goedgekeurd?
    Het resultaat is dat ik in 2020 tóch gewoon de fijnstoftoeslag moet betalen!
    Ik ga in ieder geval de belastingdienst een bezwaarbrief sturen, want ik kan de benodigde documentatie aanleveren.
    Volgens de RDW heeft de Belastingdienst de voorwaarde dat het roetfilter er bij de fabrikant al ingeplaatst had moeten worden.
    Bij navraag bij de importeur was dat in 2001/2002 niet eens mogelijk!

  14. Ik heb ook dezelfde brief gehad. Pure geldklopperij. Ik ben reuze benieuwd wat er met het extra geld word gedaan die binnen word geharkt. Het doel is zoals word gesuggereerd dat de uitstoot van fijnstof word verminderd. Nu moeten we met zijn allen een extra toeslag betalen, maar mogen wel blijven rijden. Hier word aan het uiteindelijke doel toch totaal voorbij gelopen. De enige goede oplossing die de regering kan bedenken is een opkoop/sloopregeling treffen. Wanneer hun met een enigszins positieve regeling met een reële geldbedrag de diesel criminelen tegemoet komt dan kan ik er mee leven en dan word ook het uiteindelijke doel bereikt. Maar 1 ding word zo langzamerhand wel duidelijk dat auto rijden op den duur alleen nog voor de rijke mensen is weg gelegd. De gewone man met de kleine beurs is zoals altijd weer de pineut. Totale wanorde in de huidige regering. En met de volgende nieuwe verkiezingen zal het helaas niet anders worden.

  15. En wat nu, 2 opties,

    Optie 1, de z.g.n. minder vervuilde personen auto verkopen en met de camper, waar we nu per jaar +/- 1000km. in Nederland- en +/- 4000km. mee over de grens rijden, ook voor het algemeen gebruik mee gaan rijden of Optie 2, de camper verkopen waar we nu met deze regeling nog € 0,0 inruilwaarde voor krijgen!

    U begrijpt dat het optie 1 wordt, en de fun met de CAMPER niet af laten pakken!

    Misschien dat de landbouwers, boeren en grondverzetters, bereid zijn om samen met ons dieselrijders met hun tractoren en zwaarmateriaal naar het Malieveld te rijden, oh nee, dat is inmiddels weer overnieuw ingezaaid en geeft te veel FIJNSTOF

  16. Ook wij hebben zo’n brief gehad.
    We hebben aangetekend dat we een officiële roetfilter van onze Golf Plus hebben laten plaatsen, maar de overheid zegt dat dit niet uitmaakt.
    Eerlijker zou zijn om via de accijns op diesel (dus in feite het gebruik van je auto) deze kosten te innen. Wie veel rijdt vervuilt meer dan iemand die weinig rijdt!

  17. Ook ik heb een brief gekregen , mijn camper uit 1996 is nog in nieuwstaat maar produceert te veel fijnstof. Hij rijdt ongeveer 5000 km pj waarvan 4000 in het buitenland. Om de extra onzin belasting te gaan betalen zit ik er aan te denken mijn camper te gaan verhuren.
    Gaat ie wel meer km maken en nog meer fijnstof uitstoten. Lekker over nagedacht. Denk dat ik maar is ga kamperen op het binnenhof of hebben ze daar ook al zo een achterlijke mileuzone ?
    Echt die ambtenaren in dit land zijn echt massaal debiel aan het worden.

  18. Makkelijk voor de regering, en waar is de ANWB? Geld uit de zakken kloppen van de gewone man zoals altijd, Vliegtuigen, vrachtwagens uit buitenland, schepen en industrie zijn de vervuilers, te verwaarlozen van de dieselrijders. Compenseer het op de brandstof, dat zou eerlijker zijn of tol heffen voor buitenlanders, enuuh over stikstof..SBB doet de bossen verdwijnen voor de vervuilende bio massacentrale’s..25 vrachtwagens per dag..er is veel mis in dit land en niet leuk meer, gewoon dictatuur!

  19. Dit is je reinste diefstal. De vervuilers met de zware elektrische auto’s ,waarvan de banden ook veel fijnstof uitstoten, betalen niets en zelfs geen wegenbelasting. De rijke bezitters van deze asobakken worden gesubsidieerd en de gewone niet VVD’er mag het gelag betalen. Ook de luchtvaart en industrie gaan vrijuit. Een exorbitante wegenbelastingverhoging is dit.
    Ook heeft het niets met de echte vervuiling te maken want dan zou er ook met gereden kilometers rekening gehouden moeten worden. Verder wordt er ook niet vermeld hoe dit geld aangewend gaat worden. Neen, het is je reinste oplichterij van een onbetrouwbare overheid dei hier weer een staaltje onbehoorlijk bestuur opnenbaart.

  20. Zojuist ook deze brief gekregen. Ik walg ervan. Van de ene op de andere dag word je als een soort crimineel weggezet. Ik heb de auto gekocht destijds met het oog deze op te rijden. Dat lijkt mij ook al goed voor het milieu.
    Met deze maatregel wordt mijn auto in één klap niks meer waard. Dus én meer belasting betalen én de auto aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen. Een enigszins adequate oplossing zou zijn al deze auto’s op te kopen, want waar moet ik met deze maatregel nog het geld voor een andere auto vandaan halen (welke waarschijnlijk over een aantal jaar ook niet meer mag, want we moeten elektrisch gaan rijden).

    Echt pure frustratie dit! Bovenop op het verlagen van de maximumsnelheid. Daar zou de overheid in kunnen compenseren met een lagere wegenbelasting.

  21. Een maatregel waartegen we moeten protesteren. Weer gericht op rijken die de mogelijkheid hebben hun oude auto gewoon te vervangen. Ik ben kleine zelfstandige en heb niet de inkomsten om een andere auto aan te schaffen. Ik ben tegen de consumptiemaatschappij, al die mensen die maar kopen en niet net als ik zuinig omgaan met de spullen die ze met hun zuurverdiende geld bij elkaar hebben gespaard. Mijn busje is 12 jaar oud… Als ik dan lees hoe Klaas Dijkhoff, natuurlijk VVD, aan het grote graaien meedoet, word ik zooooo boos! Wie gaat er mee naar het Malieveld?!

  22. Is het een keer klaar
    Zo 22 dec lijkt mij een mooie dag voor protest rijden of stilstaan en als dit niet aanslaat in den Haag
    Ma 30 december nog maar een keer.laat van u horen

  23. Ik moest gelijk weer denken aan een aantal jaar geleden, toen ik een wegen belasting vrije landrover had. Die van de ene op de andere dag niet meer wegen belasting vrije was, en moet ik € 156,- per maand betalen. Ik heb de auto met veel verlies kunnen verkopen .
    Maar mijn liefde voor landrover is zo groot dat ik toen een jonger type heb gekocht van al mijn spaar centen , ik rij dus weer een landrover defender en betaal €1780,- per jaar wegen belasting en rij er ongeveer 4000 km per jaar mee.Daar komt nu nog eens een kleine € 400 bij, een kennis van mij rijd de zelfde auto maar dan grijs kenteken hij betaald € 35 wegen belasting per maand + 15% vuilstof heffing . Voor de goede orde de zelfde auto’s met de zelfde motoren, het gaat hier dus helemaal niet om het milieu want trek dan één lijn voor vervuilde auto’s ! Ik wordt hier zo moe van , dan ga ik maar een V8 benzine motor in bouwen want ik blijf mijn landrover defender rijden.

  24. Evenals alle voorgaande reacties het volgende aangaande deze voor dieselauto`s blijkbaar plotsklaps geintroduceerde “fijnstof “heffing. Zelfs als mijn auto dus stilstaat en ook niet rijd dan betaal ik ook nog deze fijnstof heffing. Kan iemand mij uitleggen hoe iemand met gezond verstand dit kan bedenken? Een dieselmotor vervuilt teveel is het motto. Betekent dit dan ook dat ik de volgende keer ook niet meer mag remmen voor een rood stoplicht ? Als ik mijn velgen was dan zit hier ook fijnstof op. Als de vervuiler dan toch moet betalen dan lijkt mij deze als inning van belasting te moeten lopen via de brandstofprijs en niet via de wegenbelasting als instantie. Maar dan verschillen natuurlijk weer de brandstofprijzen teveel t.o.v. de ons omringende landen die dit niet zo doen. En als laatste t.o.v. die Tesla die vervuilt niet met z`n stroom uit Bio hout stook centrales waar hele bossen aan te prooi vallen? Het is toch triest dat er bestuurders zijn die maatregelen nemen zonder een oplossing! Dit is het begin waar onze koopkracht aan ten prooi valt.

  25. Ik heb een Volvo v 70 2006 met roetfilter maar moet meer betalen hoe kan dit het zijn oplichters die lui in den haag hoe makkelijk kun je geld binnen harken.

  26. Er staat nergens iets over kampeerauto’s. Het betreft personenauto’s en bestelauto’s. De belastingdienst baseert zich op het kentekenregister van de RDW, zeggen ze.
    De belastingdienst heeft hier wellicht een groep vergeten en dan doel ik op de kampeerauto’s.
    Voor de kampeerauto geldt het kwart-tarief. Ik ga er vanuit dat die mrb dan ook kwart-tarief betreft.
    Voor mij komt het over als een standaard brief en moeten ze hier later op terugkomen. Bij de RDW kan ik ook niets terugvinden over de mate van vervuiling van m’n camper 😉

  27. Dat is het opvallende hier in Nederland: Als er iets gedaan wordt waar de burger het niet mee eens is of omdat het gewoon onredelijk is, zoals deze nieuwe heffing, dan wordt er door iedereen steen en been geklaagd.
    MAAR NIEMAND DOET IETS. Waar blijven de publieke protesten en waar blijven die stoeten met auto’s die vanuit heel Nederland naar het Malieveld komen?
    Precies! Ik bedoel maar…..

  28. Waarom het bezit weer aanpakken en niet het gebruik maak de diesel prijs per liter hoger en de kosten worden worden berekend over de km die men rijdt weg van de minste weerstand leg het maar bij de burgers betalen toch wel ze moeten in Den Haag maanden en jaren lullen over maatregelen voor het milieu maar deze maatregel is zo genomen ik zelf rij een camper die 90 % van de km in het buitenland afleg . laten ze ook eens kijken naar de scheepvaart en luchtvaart maar daar zal te veel aan worden verdiend en dat extra geld dat ze hiermee binnen halen wat gaan ze daarmee doen voor het milieu weinig denk ik gaat in dat grote gat daar in Den Haag

  29. Mij valt op dat er staat, ‘ u hoeft nu niets te doen’ !! Dat hebben ze natuurlijk het liefst, de burger de mond snoeren.
    Terwijl het in Sliedrecht inderdaad ontzettend vuil is door andere invloeden.
    Je zal Chemours toch graag failliet zien gaan want zelf blijven ze maar doorgaan.
    PFAS is toch zo’n enorm groot probleem? Nou wij ademen al jaren troep in! En wat deden ze? Wegcijferen!
    Nee een eerlijke regering en belastingdienst hebben we niet hoor!

  30. Mocht ik de hogere kosten niet meer kunnen betalen, dan doe ik makkelijker de prius weg dan dat ik mijn oude dieselcamper met emotionele waarde weg zou doen. Ik ben het met velen hier eens dat het probleem groter is aan te pakken op een andere manier.
    Zo lang de kosten opbrengen geen probleem is vind ik het prima, en hoop dan dat de extra inkomsten ook daadwerkelijk tbv welzijn en milieu worden gespendeerd.
    Nu eerst maar afwachten op verdere berichtgeving.

  31. Ik heb ook zo’n onzin brief gehad, 15% er weer bovenop. En maar graaien ze verwachten dat je je oude diesel inruilt op een nieuwe, vraag me alleen af waarvan. Als alles maar word verhoogt hou je steeds minder over om dit te kunnen doen. Ik weet wel als deze z.g.n. milieu maatregel doorgaat ik direct mijn egr en roetfilter laat verwijderen of te wel 15% meer belasting min.20% meer vermogen.
    ????????

  32. waarom betaal ik straks 126 euro voor mijn camper extra belasting betaal met 6000 km per jaar terwijl ik voor mijn bus 72 euro betaal met 60000 per jaar dat is 10 maal zoveel uitstoot minimaal met beiden de zelfde motor en met mijn bus de snelheid ook nog eens met 40 km per uur hoger is buiten dat als ik een andere bus koop betaal ik niets extra met de zelfde uitstoot dus heren CRIMINELEN in den haag denk daar maar eens over na

  33. Helemaal van de kaart iedereen moet maar eens zijn mond open trekken en over onzin dingen die we moeten betalen kijk die andere landen eens goed kijk wat voor leven zij leiden en kijk ons hier eens kom aub met steun voor de burgers

  34. Jammer dat de overheid ,weinig kennis van zaken heeft.
    Dus weer bij de makkelijkste doel groep,het geld weg graait.
    2/3 van de fijnstof komt uit naburige landen.
    Bron nrc ,opstijgen van een jumbo 747 even veel fijnstof als 1 milioen vrachtauto,s.1 milioen!!!
    Hoeveel vliegtuigen hangen er dagelijks in de lucht?precies heel veel.
    Vliegen is goedkoper dan auto rijden,voor 30 euro zit je in Milaan,waar heb je het over.
    De overheid klauwt ,waar het niet jeukt dat zal helaas zo blijven.
    Het beetje fijnstof van de diesels draagt nauwlijks bij,in Nederland.
    Laat staan ons kikkerlandje tov wereldwijd.
    Pfas,stikstof,fijnstof. Heel Nederland is straks failiet.waar kunnen we onze hand ophouden?
    Van voort varend land,naar bananen republiek.
    Welterusten

  35. Jammer hoor, ik hoopte op een belasting vrije camper toen hij 23 jaar was dacht ik: nog twee jaar en dan rijd ik lekker goedkoop. Helaas werd de leeftijd verhoogt naar 40 om belasting vrijstelling te krijgen. En nu ook nog een fijnstofbelasting er overheen,. Over ontmoediging gesproken, ik voel me bijna vrij om de boel eens flink op te lichten!!

  36. Waarom moeten wij betalen voor het vele fijnstof wat over de grenzen komt, maar daar hoor je de heren in Den Haag niet over en ook niet bij de belastingdienst.

  37. Ik heb mijn Euro 3 diesel zonder roetfilter weg gedaan, ik heb deze 3 jaar gehad, wat een viezigheid komt daar onder de uitlaat vandaan, lig je wakker van als je enige vorm van verantwoordelijkheidsbesef hebt, van mij mogen ze diesel nog veel zwaarder belasten, al is het maar om de klimaat acties van de tegenwoordige jeugd te steunen!!! Net zoals dat idiote vliegen met TUI wat we velen doen…

  38. Dit is alleen maar weer een pluk ze kaal actie van het kabinet. Die paar kilometer die ik met mijn camper per jaar rij dat zet geen zoden aan de dijk. En daarbij komt ook nog dat de meeste kilometers in het buitenland gereden worden. Het mooiste van het verhaal is dat ik nu een verhoging voor de fijnstof moet betalen en een bekeuring krijg als ik in diverse gemeenten rij die voor mij besloten hebben dat ik er niet in mag.

  39. Geachte mensen dit is alleen om de schatkist te vullen hier schiet je niks mee op stikstof toeslag betalen maar je kan gewoon blijfen rijden ik vind het nergens op slaan het is gewoon beroofd worden waar je naar zit te kijken

  40. Ik ben zelfstandig ondernemer en heb 2 bedrijfs auto’s een mercedes sprinter van 2011 2e hands gekocht valt nog niet onder de fijnstof toeslag mijn andere auto dus wel die ik speciaal heb aangeschaft voor het zware werk en de young timer bijtelling hier kan ik dus vaker in rijden voor mijn mercedes bus indien ik boven de 500 km per jaar rijd dan mag ik 22% bijtelling betalen over de nieuwwaarde btw en BPM bedrag ongeveer € 670,00 per maand ,deze bus destijds gekocht voor 13000 euro .maar wel de volle pond betalen bijtelling,vandaar mijn 2e bedrijfsauto met de lage bijtelling over de dagwaarde omdat de auto 15 jaar oud is.
    Waar is dit zooitje tuig toch mee bezig in dit land ,de brief die ook ik heb binnen gehad zaterdag is lachwekkend wat doen ze met deze fijnstoftoeslagen dan ,niks ga proberen om de brandstof schoner te maken.ze zijn totaal doorgeslagen wat betreft het stikstof probleem.
    Nederland zal het wereld klimaat wel gaan bepalen hoor???

  41. En wederom worden we te pakken genomen. En het instellen van een fijnstofbelasting is gewoon alweer een manier om belastinggeld binnen te harken. De hoeveelheid fijnstof wordt er niet minder van, dat wil de overheid ook helemaal niet. Een roetfilter laten inbouwen is blijkbaar geen optie want dan loopt de overheid immers inkomsten mis.
    Helaas is de solidairiteit van de automobilisten niet zo groot dat we gewoon bijvoorbeeld één dag niet zouden rijden. Als dat al mogelijk zou zijn. De politiek wil een autoloze zondag maar zou zich een ongeluk schrikken als iedereen zijn auto een doordeweekse dag zou laten staan. Al zullen ze dat nooit toegeven. Dát zou pas een berg inkomsten in de vorm van gemiste accijnzen opleveren.
    Volgens mij is de brief die we hebben ontvangen gewoon een proefballon om te kijken hoe er wordt gereageerd. Daarom staat er ook geen bedrag bij het verhaal. We zullen dus massaal moeten reageren, misschien helpt het.
    En over fijnstof gesproken, ze zouden eens metingen moeten doen bij de verkeersdrempels die te pas en te onpas worden neergelegd. Elke keer remmen en dan weer optrekken. Wat denk je ervan? Zijn de zwarte rubberstrepen wel eens opgevallen? En daar maakt het niet veel uit of je nu benzine, diesel of elektrisch rijdt. Maar daar hoor je de politiek niet over want dat past niet in het (hoofdzakelijk linkse) kader.
    Het is een grof schandaal zoals de overheid met de gemiddelde, goedwillende burger om gaat. En we betalen, voor zover ik weet, al de meeste belasting op aarde. O, is het in Zweden nog erger? Daar is tenmiste de gezondheidszorg gratis.

  42. Ik heb het even gemist, is dit al door de 1e kamer? Ik zie op de belastingdienst nog staan dat het nog door de kamer is geweest??

  43. Ik heb ook zo een brief gehad voor mijn Renault Megane 1.5 diesel ecolabel 2 van 2010 terwijl deze geld voor dieselmotoren van voor 2009.
    Is dit eenzelfde pro actieve benadering als met de kinderopvangtoeslagen?

  44. Gisteren ook de brief ontvangen om 15% extra belasting te gaan betalen voor mijn oude diesel 2007.Dat betekent dat ik nu helemaal niks meer terugkrijg bij inruil en de auto moet oprijden met €150 mrb per maand .De gewone man met een klein inkomen wordt weer gepakt hier.En de grootverdieners kunnen met hun Suvs Tesla,s etc.profiteren .

  45. Hallo Allemaal,
    Ik ben het met jullie eens.
    De overheid pakt iedere keer de kleine man.
    Als ze belasting willen invoeren op het vliegen, dan gaat daar een paar jaar overheen, want dan praten we over de grote vervuilers en dat durven we als overheid/belastingdienst (schijters) niet meteen aan te pakken.
    Het is wel fijn dat onze belastingdienst ook verstand heeft van zaken zoals fijnstof.
    Alternatieve worden nauwelijks geboden en het kopen van een nieuwe auto is natuurlijk heel gemakkelijk, als je van de belastingdienst € 25.000,00 krijgt. O ja, daar weten ze dan ook al van, dat BPM omhoog gaat, dus moet ze er wel € 27.000,00 van maken.
    Schoenmaker houd je bij je leest en doe waar je goed in bent en dat is de burger geld afpakken.
    Ik heb nog nooit uitleg gekregen, wat er met al die extra verzonnen maatregelen wordt gedaan.
    Lijkt mij eerder een taak van de BELASTINGDIENST.
    Wij moeten toch meer van ons laten horen en de krachten bundelen om een einde te maken aan dit geneuzel.
    Grrrrrrrr.

  46. Als het om het werkelijk om het milieu gaat, zouden ze het monteren van een roetfilter op een oudere diesel verplicht moeten stellen. Daar zou ik nog begrip voor hebben. Nu blijft de auto vervuilen en wordt er alleen toeslag berekend. Bij de rdw kan je wel een je roetfilter weg halen en van het kenteken schrappen, maar niet omgekeerd aanbrengen en op kenteken zetten zodat je elke stad weer binnen mag. Er wordt ook geen rekening gehouden met het feit dat het slecht voor het milieu is om om een auto met zoveel kostbare grondstoffen en de energie die er in is gegaan bij de productie gewoon als schroot af te voeren. En de energie die het weer kost om dat schroot weer te recyclen.

  47. bij mij in de buurt rijden al meer dan 3 jaar poolse werknemers met oude diesels op een pools kenteken , maar ze wonen wel in een koophuis en de kinderen zitten op school zijn hier geboren, hoe kan het dat dat ze nog altijd op een pools kenteken rijden , Lekker Goedkoop .

  48. @ Peter den Harder.
    Helaas pindakaas : bezwaar maken kan niet. Het is een regeling bij wet. Ik heb ooit bezwaar aangetekend tegen de kosten die moest betalen voor mijn LR Discovery 3, om te schorsen.
    De ANWB helemaal enthousiast. Je moest namelijk eerst € 73 betalen, opheffen was gratis.
    Wilde je na het opheffen opnieuw schorsen, dan moest je € 120 betalen. Terwijl je alles zelf
    online doet. Komt geen vinger van een ambtenaar bij… De overheid is maffia en we zijn ook
    geen democratie [ ‘onderdanen’ van de Koning..]. De kamerleden zweren eerst trouw aan de
    Koning.. ..zo lopen de hazen. De Afdeling bestuursrecht Raad van State is ook een mooi voorbeeld.
    Dat is geen rechtbank, maar een verlengstuk van het Ministerie van Binnenlandse zaken. Ze kijken
    alleen of een overheids instantie [ gemeente, Provincie ] de regels heeft gevolgd. Ze vinken een lijstje af [ achterkamertjes ]. Klopt dit, dan [liegen] ze links/rechtsom, verzinnen feiten en desnoods laten ze de indiener dingen zeggen [ in proces verbaal], die nooit gezegd zijn. Daar baseren ze dan hun uitspraak op. Die is trouwens al klaar vóór de zitting; die is alleen voor de vorm. Google maar op ‘Twan Tak, Nederland is een dictatuur’.

    Bezwaar niet ontvankelijk [ stuk uit brief RDW]:

    Toelichting
    Uw bezwaarschrift is gericht tegen de betalingsverplichting die ontstaat ten gevolge van het aanvragen van een schorsing van de geldigheid van het kentekenbewijs. Op basis van artikel 14 en Bijlage VI van de Regeling tarieven Dienst Wegverkeer 2017 is de aanvrager van een schorsing van de geldigheid van een kentekenbewijs voor een motorrjtuig, ter vergoeding van de kosten van de behandeling van de aanvraag € 73,00 verschuldigd. Uw bezwaar is gericht tegen de betalingsver-plichting die voortvloeit uit de Regeling. De Regeling is echter een algemeen verbindend voorschrift. Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 8:2 van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen een algemeen verbindend voorschrift geen bezwaarschrift worden ingediend. Dit leidt ertoe dat uw bezwaarschrift niet-ontvankelijk is.

  49. Dacht dat ik al genoeg gepakt was.
    Mag de stad al niet meer in.
    Is nog camper ook gebruik hem al bijna niet.
    Is niet meer leuk.

  50. Het is opnieuw bewezen dat de kleine man, de meest kwetsbare burger, gemakkelijker wordt gepakt door de overheid dan de multinationals. Die worden geen strobreed in de weg gelegd. Die mogen hun rotzooi op water en in de lucht spuien en waar nodig worden illegale activiteiten gewoon even gelegaliseerd. Hou me ten goede.. iedereen die iets veroorzaakt waardoor lucht , water of bodem wordt belast dienen hierop te worden aangesproken maar waarom wordt er altijd en steeds weer eerst gekeken/wetgevend opgetreden naar de meest kwetsbare groep die zich nauwelijks nog iets kan permitteren, en de groot industrie wordt alleen nog maar vermanend aangesproken op hun gedrag, krijgen eventueel nog een financieel “tegenvallertje” die ze overigens gewoon van de belastingen ( als ze die al betalen in NL) aftrekken en gaan lachend verder op hun ingeslagen wegen. Als je nog niet woedend ben, dan is deze maatregel de volgende.. Totdat?? (Ik rij geen diesel, wordt niet aangeslagen en hoor gelukkig lang nog niet thuis in de categorie meest kwetsbare groep. Maar voel me desondanks zeer betrokken bij dit hele (achterlijke) gedoe! Een overheid behoort iedereen te dienen en niet selectief te zijn. Niet in de 1e plaats omdat het de taak van de overheid is om dienend te zijn i.p.v. afhankelijk…..

  51. Tja, de auto als melkkoe. Wanneer gaan we tolheffen op al die smerige dieselvrachtwagens uit het buitenland?

  52. Hallo, Haarlem hier….kreeg ook die belachelijke brief vandaag in de bus, dacht eerst dat het wel een hele slimme manier van oplichting was, maar nee dus…het schijnt echt zo te zijn.

    En hoezo, hoge vervuiling van mijn Renault 1.5dci motor uit 2005, het is een compleet computer gestuurde diesel (common rail), gebruik is 1 op 20 bij normale rijstijl (en vanaf 1 januari met max 100 nog zuiniger wellicht), het ergste van alles is, dat zij stellen dat mijn 1.5 dci af-fabriek een roetfilter had….kijk ik mijn kenteken na op (notabene) de RDW dan geeft die aan : Geen roetfilter af fabriek.

    Laten wij allemaal juichen dat de VVD in de regering zit…niet alleen willen ze blijkbaar op besmuikte manier ons als automobilisten een poot uitdraaien met deze mbr regel (waar ik nooit iets van gelezen heb) maar zij zijn het die ook akkoord zijn gegaan met die belachelijke max 100km overdag…en s’nachts mag je lekker je turbo laten blazen, daar heeft de natuur geen last van?

  53. Ach ach wat weer een sneue actie van de overheid.
    En wat de eerste schrijver al aangeeft, wat een verschrikkelijke slechte brief zeg.
    Het helpt geen donder tegen het daadwerkelijke probleem.
    Ontmoedigen wordt het genoemd. Nou nou.
    Auto verkopen levert nu niets meer op. Dus maar mee blijven rijden.
    En zorgen dat ik en mijn gezin meer km gaan rijden, dan moet ik zo maar wat compenseren. I.p.v. fietsvakantie, maar met de auto.
    De overheid dwingt me er toe.
    Volgens mij zijn er veel grotere problemen dan dit.
    Ik snap best dat er wat moet gebeuren, maar dit gaat puur om kas spekken.

  54. Dit is weer een manier om jan modaal ze zakken leeg te trekken , spuugzat.
    Rij zelf een 2.0 diesel Scudo 2007 , vorig jaar nog netjes goed gekeurd , want dat schijnt ook al , dat hij afgekeurd wordt omdat je geen roetfilter heb.
    Het gaat hier totaal niet om het milieu, tis gewoon zakken vullen daar in den Haag, want als je betaalt mag je weer vrolijk verder rijden.

  55. Helaas kun je met een elektrisch auto niets trekken. Mijn Landcruiser rijdt zo’n 3000 km/jr….
    Dit had nu eens een belasting kunnen zijn op verbuik van een hoeveelheid brandstof en NIET een soort van houderschap belasting. De uitstoot van fijnstof is inherent aan het gebruik van de brandstof. Wij worden nu weer gepakt op het hebben van en NIET het gebruik van.
    Ga zo door VVD en echt helemaal niemand verkiest jullie meer!

  56. Weer worden we gepakt, begin jaren 70 werd LPG gepromood, goedkoop, milieu vriendelijk enz. Toen veel auto’s op LPG reden ja hoor belasting met 100% omhoog. Dan ons kwartje van Kok nooit terug gehad. Nu fijnstof belasting, of jij nu met je campertje maar1000km in Nederland rijdt maakt niet uit. Waarom niet op de brandstof prijs, dan betaald die veel tijd meer, en de buitenlanders die hier tanken betalen ook voor hun fijnstof.

  57. Ook gekregen en gelijk maar bezwaar gemaakt:

    Aan
    Unit Behandeling Autoheffingen
    TAV. De heer drs.
    Postbus 9047
    7300 GJ Apeldoorn

    Betreft Fijnstoftoeslag MRB
    Kenmerk

    Julianadorp, 23 november 2019.

    Geachte heer ,

    Hierbij teken ik bezwaar aan tegen de heffing van de fijnstoftoeslag mrb, zoals aangegeven in uw brief dd 23 november 2019.

    Wegens gebruik van een niet opklapbare rolstoel en aangekoppelde handbike, ben ik afhankelijk van een bestelwagen. Toen wij de bestelwagen kochten, heb ik een verzoek gedaan in dit kader, voor vermindering van de wegenbelasting, welke wij verkregen, dit in het kader van ‘gehandicapten vervoer’.

    Graag verzoek ik u derhalve een kwijtschelding van de fijnstofheffing mrb.

    In afwachting van uw reactie,

    Hoogachtend,

    #fijnstof #invalidenvervoer #fijnstoftoeslag #MRB #invaliden #mindervaliden Wheelchairmafia

  58. echt weer burgertje en ondernemertje pesten

    dat is echt kansloos en jammer

    weetje wat ze eens moeten meten op schiphol die stijgende vliegtuigen met die bewoners eronder

    maar dat doen ze niet !

    ze pakken altijd wat makkelijk gaat

    jammer en dit is het begin wat komt ernog meer!!!!

  59. Ik kreeg ook zo’n brief voor mijn campertje van bouwjaar 2012.
    Deze staat meer stil, dan dat hij rijdt.
    En toch…
    Fijnstoftoelage betalen. Fijn, zo’n regering!

  60. Ongelofelijk weer een milieu belasting. Wij kunnen nog wel een auto rijden, maar een andere kopen zit er niet in, de inruil zal dalen door deze absurde regel. Weer z’n linkse maatregel die de economie geen goed doet. Werken aan het milieu is goed maar kap dan niet alles om er huizen op de zetten. Hierdoor zal de stikstof belasting stijgen. Bomen zijn de filters der natuur, maar nee nederland wil het beste van de wereld zijn. Met z’n absurde lage grens van stikstof. bouwbedrijven kunnen niet meer werken, boeren kunnen niet meer bestaan. Boeren hebben voor de opbouw van nederland gezorg na de 2e wereld oorlog. nu worden ze de nek omgedraaid. Nu gaan ze ook de burgers pakken hoeveel moeten we nog van ons lage salaris inleveren om te kunnen blijven bestaan. Nederland is de weg geheel bijster. Eletrisch rijden is niet belasten voor het milieu, maar de productie van accu’s wel. De afvoer van oude accu’s nog maar te zwijgen. Er is uitgereken dat een “vervuilende” suv, met brandstof motor, 700000km moet rijden om de zelfde vervuiling te bewerkstelligen als een elektrische auto. Stel alle brandstof auto’s zouden direct verdwijnen, we gaan allemaal elektrisch rijden waar halen we de stroom vandaan? een snelle accu lading auto duur. minimaal 30min. Dit kan niet, waarom nog steeds elektrisch rijden promoten. De gemiste inkomsten moeten nu gedragen worden door de minst krachtigen in onze maatschappij.

  61. Ik vindt het prima dat ik wegenbelasting betaal. Ik rij in een oude volvo zonder roetfilter en ben mij bewust van de (hoge) uitstoot.

    Alleen wat ik niet snap is dat auto’s met grijskenteken vrijwel geen belasting betalen, terwijl zij gemiddeld genomen velen malen meer km per jaar afleggen. Daarnaast betalen landbouwvoertuigen en voertuigen mbt de bouw ook geen motorrijtuigenbelasting.
    Misschien is het wel verstandiger om een rechte lijn te trekken.

    Het feit alleen al zet mij als ‘belasting betaler’ wel enigzins aan het denken.
    Waarom neemt men de moeite niet om dit op een andere manier aan te pakken?
    Mensen die in het bezit zijn van een (extra) vervuilende diesel, bijvoorbeeld een grotere inruilwaarde geven waardoor zij een minder milieubelastende auto kunnen aanschaffen!?

    Gelukkig heeft de staat hier goed en lang over nagedacht;
    Men wilt dat wij onze (extra) vervuilende auto weg doen en gewoon even een ‘nieuwe’ auto aanschaffen, die volgens de normen van de staat voldoen (Joost mag weten voor hoe lang deze regel van kracht is)
    Daarnaast als u het geld niet heeft voor een auto dan kunt u mooi gebruik maken van de lage rente kosten bij het lenen.
    Mocht dit voor u niet het geval zijn dan heeft u pech!
    In het ergste sinareo:
    Dit kan als gevolg betekenen dat men hun baan dreigt te verliezen wat uit eindelijk neerkomt op een nog groter probleem.

    Maar wie ben ik om hier mijn mening over te geven.. Daar hebben wij onze slimme koppen voor in de Eerste Kamer.

  62. Ik heb zelfs een brief gehad voor een auto die ik al anderhalve maand niet meer heb. MRB is zelfs al gerestitueerd…….#zooitje

Plaats een reactie

*=Verplicht veld