Column: Fiets en MerwedeLingeLijn

(Archieffoto Hans van der Aa / Sliedrecht24)

De fiets en de MerwedeLingeLijn gaan niet langer samen na 1 januari 2023 of je moet de portemonnee trekken voor de fiets. Een dagkaart gaat dan tijdens de spits € 5,– kosten. In de daluren reis je met de fiets gratis.

Je zult maar een zoon of dochter hebben, die dagelijks gebruik maakt van de trein voor school. Vijf dagen gaan hem of haar, dan wel de ouders / verzorgers, € 25,– per week kosten. Vaak gaat het kind met de fiets naar de trein, pak dan het Openbaar Vervoer (ook dat kost natuurlijk elke maand het nodige) en moet dan na aangekomen te zijn op de bestemming nog een stuk / stukje fietsen naar school. Het komt menigeen bekend voor.

Persoonlijk vind ik het vragen van €5,– per dag voor het meenemen van de fiets absurd. 

Het zijn net de zakcentjes (of nog niet eens) dat een kind verdient in een supermarkt als zakkenvuller. Je kunt het als vervoerder niet maken. Als gemeente Sliedrecht kan je het openbaar vervoer met de MerwedeLingelijn – vind ik – nu niet zonder meer blijven promoten. 

De reden van de kosten voor de fiets legt woordvoerder Gea de Rie (Qbuzz) dinsdagmiddag (ongevraagd) uit onder het artikel dat wij schreven over de tariefsverhogingen. “”Omdat er graag ruimte gemaakt wordt voor andere reizigers en we het in- en uitstapproces hiermee optimaliseren doordat er minder fietsen worden verwacht, zal de trein meer punctueel kunnen rijden.” Eén groot eigen belang!

Want vervoerder Qbuzz ligt onder vuur. Tal van treinen vallen steeds, elke dag, uit of zoals dinsdagmorgen zitten overvol door te korte treinstellen. Heb je zaakjes als als vervoerder een keertje goed op orde! Dan heb je recht van spreken! Maar om dit op deze manier te doen? In de reactie noemt mevrouw De Rie het ook ‘inderdaad vrij prijzig’. Je weet dat dus als vervoerder en voert het bewust, willens en wetens, schaamteloos uit. 

De Rie: “Er worden daarom op alle stations Donkey deelfietsen geplaatst, deze kun je voor 3,- per 12 uur of 19,- per maand huren, wat een stuk goedkoper is.” Dat lijkt meer op een vooropgezet plan, want wie heeft er een belang in de Donkey deelfietsen en wie wil er geld verdienen?

Zonder ook maar enige eerdere ruchtbaarheid wordt de tariefsverhoging doorgevoerd. Ik ben zeer benieuwd hoe wethouder Ton Spek (CDA) dit ziet. Hij promoot gebruik te maken van de fiets en de MerwedeLingeLijn als vervoermiddel. Wat is de rol van de gemeente Sliedrecht in deze tariefsverhoging? Hoe lang gaat hij nog door met promoten, als het zo gaat? En gaat hij in gesprek met Qbuzz over de fietsprijs? Wanneer doet hij dat? En vindt de wethouder dat voor de fiets moet worden betaald? En kan de gemeente daar financieel nog een rol in spelen in deze tijd hoge kosten?

Benieuwd wie in de Sliedrechtse gemeenteraad vragen hier over gaat stellen! Vooral ook wat de wethouder van mobiliteit gaat antwoorden. Want dit kan toch niet?

Wie fluit Qbuzz terug? Hopelijk is dat niet hun conducteur, want die is van WC-Eend. Hopelijk is dat de wethouder samen met zijn MerwedeLingelijn-gemeenten.

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op: de column is echt een column en geen ingezonden brief).

4 gedachten over “Column: Fiets en MerwedeLingeLijn”

  1. 5 euro per dag om de fiets mee te nemen is een absurd hoog bedrag, reken dit is uit op jaarbasis. Ik dacht dat de overheid het ov wil promoten om het milieu te sparen, maar dat gaat op deze manier niet lukken. en natuurlijk moeten de meeste mensen in de spits reizen i.v.m. werk- en schooltijden, dus worden ze gedwongen om deze belachelijke prijs te betalen. Of is het een goed idee om dan allemaal maar met de auto te gaan en aan te sluiten op een overvolle N3, A15 en op overvolle wegen in Sliedrecht en Hardinxveld. Dat kan nog wat worden als Sliedrecht en Hardinxveld de geplande huizen gaan bouwen. Kunnen de betreffende wethouders van Sliedrecht en Hardinxveld de vervoerder er op aan spreken om met voldoende (lange) treinen te rijden ( en als 4x per uur niet lukt, waarom dan niet 3x per uur) en hun belachelijke tariefsverhoging te schrappen

  2. Hier zie je weer dat marketing niet werkt. Eerst wil het CDA echt graag weten waar nieuwe treinen aan moeten voldoen….kijk ons eens, wij van het CDA denken aan de reizigers en vrij snel daarna zijn de treinstellen te kort, staan mensen in kou te wachten, zitten of staan ze als haringen in een ton en worden de prijzen verhoogd.

    Eis 1 van CDA zou moeten zijn: voldoende lange treinstellen en, gezien de groene gedachte (ECO brug), gratis fietsvervoer. Daarna pas de sauna en televisie en schermen in de trein.

  3. denk zou hij zelf of iemand anders uit zijn nabijheid het moet betalen doe hij wat aan !
    Vraag mij af wist wethouder dit al of idee van vervoerder zonder overleg.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld