Column: De ideeënbus

Onze taak als Sliedrecht24 is het brengen van nieuws- en sportberichten. Daar gaan wij voor 100% voor, dag in, dag uit, nacht in, nacht uit, dag in,… 24/7. Steken er veel tijd in. Zorgvuldigheid vraagt om checken en naar buiten brengen. Daar zit dan nieuws bij, waar niet iedereen het mee eens is en dat mag. De wijze van dit kenbaar maken, is nogal wisselend. Je doet het als media niet snel goed. Nu ben ik wel wat gewend als ervaren journalist, maar je zal toch maar wat gammel met de poten in het bluswater staan… 

Een uitgestorven winkelstraat. De plantenbakken moesten bijdragen aan het gezelliger en aantrekkelijker maken van de winkelpromenade. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24)

Neem nu het onderwerp Kerkbuurt. De laatste maanden hebben we helaas veel keer slecht nieuws moeten brengen. Neem nu vrijdag 1 december 2017, toen twee zaken kenbaar maakten de winkel te sluiten. Prompt wordt er in de wandelgangen gezegd of we niet eens een keer wat positiever kunnen berichten over de winkelpromenade? Ja graag! Als daartoe de aanleiding is. 

Het is allereerst aan de ondernemers, veel winkeliers zijn lid van de Ondernemers Vereniging Kerkbuurt (OVK), om na te denken over een communicatieplan en een belevingsgevoel. Twee jaar geleden heb ik eens aangeboden daarover mee te willen denken omdat het mijn vakgebied is, maar op dat aanbod is nooit ingegaan. Nooit meer wat gehoord. Overigens staat het aanbod nog altijd.

De OVK moet leren te communiceren, hun momenten van nieuwsmomenten pakken. Dat gebeurt onvoldoende! En dan niet versplinterd, maar gezamenlijk. Samen sta je tenslotte sterk. Werk aan je uitingen. Als je een website hebt als OVK moet je geen lege winkelstraat op een foto laten zien en daaronder zetten: ‘de winkelpromenade in het bruisende hart van de Alblasserwaard’. Dan doe je iets verkeerd! De OVK maakt ook onvoldoende gebruik van sociale media. Dan doen winkeliers wel, maar ieder voor zich. Eigenlijk is het een eigen schuld dikke bult verhaal! Maar het gaat ook om de bereibaarheid. Je rijdt makkelijker naar het Burgemeester Winklerplein. 

Stop in ieder geval met de media en de gemeente Sliedrecht de schuld te geven van alle ellende. Laten we ook stoppen met te roepen dat Action, C&A of andere grote winkelketen zich moet vestigen, want dat doen ze echt niet onder deze omstandigheden. Ga ook niet denken dat dit de redding is of de boel verbetert. In Sliedrecht hebben we veel know-how, zijn er kenners hoe winkelgebieden moeten worden aangepakt, zijn er mensen die verstand hebben van communiceren en meer. Doe een oproep als OVK!

Eerst moet worden nagegaan wat er mis is? Wat moet er gebeuren? En dan hoe aan te pakken? Bedenk een goede slogan! Waarom zou ik juist op de Kerkbuurt boodschappen moeten doen als consument en niet in Papendrecht?

Ik stel een grote ideeënbus voor, waar elke inwoner een idee in kan gooien. Of beleg een avond met mensen die als inwoner (klant) mee willen denken om de Kerkbuurt op de kaart te zetten. Het initiatief moet het bestuur van de OVK nemen. Een nu eens niet lullen, maar poetsen. Want anders loopt het niet goed af! Trek desnoods iemand van buiten aan, die fris tegen de kwestie aankijkt. Ik leg vast één idee op tafel. Laat de Kerkbuurt sowieso elk weekend bruisen met een publiekstrekker, een evenement of iets dergelijks. Zet altijd muziek aan in de winkelstraat! Zet je op de kaart! Laat de Kerkbuurt weer bruisen (zoals gezegd beleven), zoals de OVK beschrijft op hun website. Al kan die tekst tien keer beter!

Als Sliedrecht24 willen we graag de ondernemers ondersteunen. Als ze nieuws hebben – adverteerder of niet – stuur ons een persbericht. 

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

6 gedachten over “Column: De ideeënbus

  1. Een winkelstraat moet tenminste de basis hebben van een bakker en een slager.
    Laten ze daar eens mee beginnen om aanloop te krijgen.
    Dan volgt de rest vanzelf uiteindelijk wel.

  2. Sowieso zijn de meeste panden niet om aan te zien.
    En wat als je het product kunt bestellen via internet, het morgen wordt bezorgd en je niet perse eropuit moet?
    Persoonlijk heb ik niks met een winkel waar het personeel onderuit hangt achter de kassa, je te woord staat al kauwend op iets wat niet kan worden weggeslikt (kennelijk).
    Dan vind ik mijn computer een stuk prettiger met op de achtergrond een gezellig muziekje.
    Hoe moeilijk kan het zijn…. De keuze is dan gemakkelijk gemaakt!

  3. Ik kom er genoeg.
    Ben het eens.
    Het ziet er bedoevend uit.
    Tegenwoordig goed uitkijken dat je niet door fietser wordt aangereden.
    Er is een ondernemersverenging.
    Is dat met toestemming van de twee families die de Kerkbuurt bezitten?

  4. Vanmiddag nog een paar winkels bezocht op de Kerkbuurt en ook het e.e.a. gekocht. Maar wat een oersaai gebeuren is het daar!
    Los van de vele gesloten panden, of die winkelier die de krenten uit de pap wil vissen en zijn zaak meer op slot, dan open heeft. Het is bijna Sinterklaas maar als er zelfs geen muziekje af kan blijf je toch gewoon vanzelf weg als Sint zijnde met je gevolg (en de klanten).
    Nee, van de winkeliers gaat dan ook heel weinig uit en zodoende wordt het steeds minder aantrekkelijker om naar de Kerkbuurt te gaan. Zelfs een haastig en neer gekwakte kerstboom met zijn lichtjes maken het niet gezelliger.
    Behalve voor mensen met honden, die laten hun huisdier dan ook uitgebreid plassen tegen de “schitterende” bloembakken.
    Tja, het was een enerverende middag….nu eerst een borrel (maar dan wel thuis)

  5. Mee eens!
    En ondernemers: ken uw echte(!) doelgroep!
    Hou de “inspraak” voor uw huidige en te verwachten klanten laagdrempelig en duidelijk en laat blijken, dat ze gehoord worden.
    Reageer op hun reacties, al is het maar met één zinnetje.

Een reactie plaatsen