Column: De concurrentie

Het laatste maritieme nieuws is dat een consortium bestaande uit Royal HaskoningDHV en Hyundai een wereldwijd concurrerende maritieme werf ontwerpen in Saudi-Arabië. Zij gaan de Front-End Engineering Design (FEED) uitvoeren voor de infrastructuur van de werf. Deze werf moet de grootste maritieme werf ter wereld worden met een scala aan faciliteiten. De werf gaat zich richten op grote scheepsbouw, grote scheepsreparatie, het bouwen van offshore rigs en offshore reparatie van support vessels. Het zal ten noorden van Jubail worden gevestigd aan de Arabische Golf.

De te waterlating van de Jun Yang 1 bij scheepsbouwer Royal IHC in Kinderdijk. (Archieffoto Peter Stam / Alblasserdams Nieuws)

Het oudste adviesbureau van Nederland (ontstaan in 1881) helpt bij het ontwerp van een werf met een indrukwekkend scala aan faciliteiten, waaronder 7 volledig uitgeruste droogdokken, 2 bassins en 5 kades, een scheepslift, werkplaatsen, magazijnen en in de infrastructuur die daarbij komt kijken. Ook komen er kantoorgebouwen, woonruimten, en recreatieve voorzieningen voor meer dan 10.000 werknemers. Royal HaskoningDHV deed de eerste marktstudie voor deze maritieme werf in 2014. Het FEED ontwikkelingswerk zal de komende 5 maanden in beslag nemen.

Moeten wij met onze scheepswerven, maritieme industrie in Sliedrecht en omgeving vrezen voor onze banen, ons zorgen maken over werk (dat misschien nog meer naar de lagerelonenlanden gaat verdwijnen), vrezen voor het voortbestaan van het scheepsbouwbedrijf als de scheepswerf in Jubail gaat draaien? Of biedt deze concurrentie juist kansen? Adrian Arnold, Project Director bij Royal HaskoningDHV zegt tegen Maritiem Nieuws: “Maritieme werven moeten wereldwijd concurreren met faciliteiten die kosteneffectief zijn, operationeel flexibel en duurzaam zijn. Dit project combineert vier verschillende werven in een enkele ontwikkeling. Het creëren van mogelijkheden in de economie en het versterking van de economische ontwikkeling van het land.”

Hoe staat het met de kennis van de scheepsbouw in Jubail? Kopen de Saoedisch straks de knappe koppen in scheepsbouwlanden weg, zoals bij het Nederlandse paradepaardje Royal IHC? Wie zal het zeggen? Dat gebeurt nu vast al. Alleen de kenners hebben een antwoord op de vraag wat Jubail voor de scheepsbouwwereld gaat betekenen. Concurrentie of juist samenwerkingen? Wat zijn de gevolgen? Als journalist zie ik een grote concurrent ontstaan in een land waar geld geen rol speelt. Hoe ziet de kenner dit?

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

1 gedachte over “Column: De concurrentie”

  1. Dat een ieder in eerste instantie hiervan schrikt, kan ik begrijpen. Maar juist de toegevoegde waarde van “Technologische innovaties” maakt dat Royal IHC toekomst heeft. Ook al worden er wereldwijd hypermoderne scheepswerven opgezet. Onze kracht is vooral onze hoogwaardige technologische toegevoegde waarde.

    Schepen in elkaar lassen is een technologie die in veel landen onder de knie is. Ook metaalbewerking is vakwerk, laat dat duidelijk zijn. Maar om je als bedrijf te kunnen onderscheiden van andere bedrijven (wereldwijd) moet je meer te bieden hebben.

    Onze Nederlandse regering heeft ook steeds aangegeven dat Nederland Kennisland moet zijn en dat daarmee zoveel mogelijk werkgelegenheid in Nederland moet blijven. We moeten uiteraard ook met elkaar salaris kunnen blijven verdienen en producten blijven vervaardigen voor Nederland en de export.

    Maar je zult zien dat er een “meerwaarde” nodig is om als Royal IHC te overleven. En dat geldt uiteraard veel meer Nederlandse bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan Damen die ook hoogwaardige marine schepen en onderzeeboten vervaardigd.

    Juist die meerwaarde zoekt Royal IHC nu in hoogwaardige technologieën en door het ontwerpen en vervaardigen van speciale producten. Daar is Royal IHC heel sterk in. Daarvoor hebben ze de laatste jaren (ondanks de mindere tijden) ook goede investeringen voor gedaan.

    Juist nu is het zaak om Royal IHC “in de vaart” te houden en niet schrikken van een concurrentie. Laten wij ons best doen om juist nu de beste “speler” in dit “speelveld” te zijn.

    Dit is mijn visie op uw artikel.
    Met hartelijke groet,
    Teun

Plaats een reactie

*=Verplicht veld