Column: De bankprutsers

Ik noem ze even de bankprutsers, maar een veel lelijker woord lag op mijn lippen bij het schrijven van deze column. Want ik ben boos! En ik weet dat ik niet de enige ben!

Met prutsers bedoel ik de Rabobank Merwestroom (dat laatste woord zal al zijn verdwenen, maar dat weet ik niet als klant), want hoe respectloos kan je opgaan met je klanten. Ik heb dit nog niet eerder ergens meegemaakt. Sinds december 1966 privé een rekening bij deze bank; Sinds april 1989 zakelijk. 

Per 1 november 2021 besluit je als Rabobank te vertrekken. Weg uit Sliedrecht. Je zegt dit te hebben gecommuniceerd naar de klanten in een e-mail. Ik en meerdere mensen hebben deze e-mail nooit ontvangen. Arrogantie ten top. Je blijft volhouden dat dit is gebeurd, maar kan de e-mail niet nog eens sturen. Hoe kan dat?

Met stille trom ga je dus weg. Je communiceert dat niet als Rabobank, je communiceert niet over de stort- en geld automaten (‘want dat doet opvolger Geldmaat’, einde citaat),… je laat als bank je klanten barsten. Vooral als je al lang bij de Rabobank zit, geeft het een waardeloos gevoel.

Het is toch van de zotte dat een raadslid vragen aan de wethouder moet gaan stellen in de gemeenteraad, omdat een particuliere organisatie als de Rabobank er in Sliedrecht een puinhoop van maakt. De wethouder heeft beloofd in gesprek te gaan met de Sliedrechtse ondernemersverenigingen en de Rabobank.

Ze moeten zich schamen in Gorinchem, Dordrecht of Utrecht, geen idee waar deze bankvestiging naar is vertrokken. Diep schamen! Vooral bepaalde doelgroepen, zoals ouderen, laten ze in hun sop gaar koken. Zoek het maar uit! ‘We hebben ambulante hulp die langs kan komen’. Ondernemers die geld moeten gaan storten in een andere plaats en soms de (af)stortautomaat buiten gebruik dan aantreffen. En weer terug kunnen.

De slogan van de Rabobank is ‘dichter bij onze klanten‘. Ja, op papier. In de praktijk maken ze er een zooi van en maken ze zich onbetrouwbaar! Dat je als bank het lef hebt om dit te schrijven: ‘Dichter bij de klant. Dichter bij de samenleving. En dichter bij zichzelf. Dichterbij is het motto van de nieuwe koers van de Rabobank.’

Ik wil alleen met eerlijke mensen zaken doen.

Mijn relatie met de Rabobank gaat stoppen, want zo ga je niet met elkaar om. Ik ga er weg. Want het zijn niet mijn enige klachten veroorzaakt door de Rabobank. Het is bovendien een bank die mordicus tegen meedenken met de klant is. Ik ben vast niet de enige die dit besluit neemt.

Peter Donk

Let op! Een column bevat altijd een mening en mag prikkelen. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op: de column is echt een column en geen ingezonden brief).

15 gedachten over “Column: De bankprutsers”

  1. Wat is nou precies het probleem? Het merendeel van de klanten doet alle bankzaken online. Het heeft geen zin om zo’n groot pand open te houden voor 5 klanten per dag.

  2. rabobank stuurde paar maanden geleden mailtjes ,heeft in kompas gestaan.
    Ben bij primera geweest voelde mij op gelaten en bespied. maar wilde geld hebben koste mij wat moeite wat zal bejaarde moeite kosten?

  3. Ik deel de verontwaardiging en het onbegrip over (de manier van) het vertrek van de Rabo uit Sliedrecht. Vooral vanwege de ouderen, die ook niet of met moeite digitaal kunnen bankieren.
    Maar ik heb eveneens begrip voor de zakelijke argumenten van de Rabo, die vanuit het hoofdkantoor worden gedicteerd.
    En als het over, tijdige, voorlichting gaat: ik zit net digitaal te bankieren bij de Rabo en na het inloggen op hun site staat daar genoeg voorlichting over de nieuwe gang van zaken.
    Wat het gebruik van de Geldmaat betreft is de voorlichting van die kant niet best en de verklaring over nog buiten gebruik zijnde Geldmaten idem dito. Dit kun je als bedrijf niet maken!
    Als het over de inspraak van de klanten gaat:
    Hoeveel van u zijn er lid van de plaatselijke Rabo (geweest) en hoeveel leden hebben hun stem dan op de ledenvergadering e.d. laten horen?

  4. Echt schandalig wat de Rabobank doet,jaren klant van de bank en dan op deze manier behandeld te worden.

  5. Slogan dichter bij klanten kan veranderd worden in
    De Rabo leent je een paraplu als het droog is maar wil hem terug als het regent

  6. Ook ik heb niets vernomen van de bank. Ik heb gisteren een klacht ingediend, werd vandaag al terug gebeld. Volgens de dame in kwestie neemt de Rabobank klachten heel serieus. Helaas is dat achteraf, want het gaat mij niet zozeer om het sluiten van de vestiging (al vind ik dat wel jammer), maar het feit dat er totaal niet gecommuniceerd is.

  7. ik heb ook geen enkele reaktie ontvangen over het verlaten van de Rabo Bank uit Sliedrecht, ben al 50 jaar klant, over klantvriendelijk gesproken !!!

  8. Sluit me helemaal bij dhr Donk aan…
    Maar ik ben wel.op de hoogte gebracht…hetzij
    .mondeling,dat de geldautomaat over 3 dagen zou worden gesloten…ik kwam er wekelijks…
    Maar niet alleen rabo bank…maar ook ING ..is vertrokken…
    Ook daar betaal je elke maand Dhr van der Hel,
    Te triest voor woorden,ze gaan er vanuit dat iedereen alles digitaal doet,maar ze vergeten de mensen die dat niet kunnen…om welke reden dan ook…

  9. Hier sluit ik me helemaal bij aan als ondernemer. Zitten al jaren bij de Rabo ook privé maar dit lijkt nergens op. Ook wij hebben grote moeite om.ons kasgeld te storten bij de Rabomerwestroom kan het al niet meer, de automaat om te storten is al een poos defect en ze maken deze gewoon niet. Dan kan je naar de geldmaat machines die midden in een primera staan met allemaal mensen die daar lopen, dat is lekker veilig. Nee vrolijk wordt je er niet van en als je idd ziet wat ze afschrijven als handelingskosten zijn hemel tergend temeer daar er geen mensen hand meer aan te pas komt

  10. Je kunt er ook anders tegen aan kijken. Een bank is ook gewoon een onderneming en als je dan dure panden in het leven moet houden om sporadisch iemand te ontvangen op de bank weegt dat niet op tegen de kosten. Waar zijn bv de ABN AMRO /ING bank in Sliedrecht? Al jaren weg.
    Wanneer kom je zelf op de bank? Ik ben er jaren niet geweest..
    Natuurlijk had de communicatie beter gemoeten (al las ik net op FB van Sliedrecht 24 dat er wel communicatie is geweest over de Geldmaat). (geldmaat.nl/ als er iets mee is)

  11. Ooit was er een Rabobank Hardinxveld en een Rabobank Sliedrecht. Toen waren er fusieplannen, en daar is toen de ledenvergadering tegen gestemd. Nog geen jaar later werd dat toen toch doorgedrukt, met de belofte dat er altijd een kantoor in Hardinxveld zou blijven. Die belofte zou enkele jaren later loos blijken, het kantoor is ondertussen gesloten.

    Ondertussen is de Rabobank Merwestroom ook gefuseerd tot Rabobank Lek & Merwede, en gaat dus ook het kantoor te Sliedrecht sluiten. Op bedrijfshistorie.rabobank.com/images/stambomen/Lek_en_Merwede.pdf kun je een plaatje vinden van alle fusies.

  12. Peter, 100% met je eens!
    En wat gaat er gebeuren / is er gebeurd, met de medewerkers/sters, die jarenlang het gezicht waren van de Sliedrechtse vestiging?

  13. Als werknemer van Rabobank doet dit mij verdriet om te lezen. Dit is niet de Rabobank die wij kennen. De OR Rabobank ziet dit ook en wees ervan overtuigd dat al deze opmerkingen uit het land serieus worden neergelegd bij de bestuurder en ik hoop dat de lokale bankdirecties zo moedig zijn om de discussie aan te gaan met hun klanten want het is eeuwig zonde om als klant zo n bank de rug toe te moeten keren!

  14. Wij hebben, net zoals opsteller, geen enkele mail of wat dan ook ontvangen over de datum van vlucht uit Sliedrecht noch van de sluiting van de geldautomaat. Schandalig is wel het meest toepasselijke woord. Het geld wat je per maand moet betalen om er rekening te “mogen” hebben wordt overigens met uiterste precisie weggehaald van je tekening. RABOBANK is geen bank van ons maar wordt beheert door geldwolven… Het kost je alles maar je krijgt niks meer

Plaats een reactie

*=Verplicht veld