Column: borden, uitingen en marketing

Op zo’n wat nieuwsluwe zondagmorgen ruim de tijd om een column te schrijven. De zon schijnt toch nog geen pit in de Sliedrechtse grond, dus ga er even voor zitten. 

Borden langs de weg zijn de laatste maanden nogal in het nieuws geweest. Nee, niet de verkeersborden van de ANWB, maar je moet meer denken aan de borden van politieke partijen in het dorp in de tijd van de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente Sliedrecht was nogal strikt in het uitvoeren van het bordenplaatsingsplan. Dat moest volgens de regels. 

Toen was een zeker één politieke partij hier de dupe van, later een vereniging die een toneeluitvoering gaf (en veel geld uitgaf aan een commercieel bedrijf voor borden) en afgelopen week winkeliers die een braderie organiseerden. Zij moesten de meeste borden (zes van de acht) verwijderen.

Het gaat om deze borden, die opvallend waren geplaatst langs doorgaande wegen in het dorp. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24)

Als je als gemeente termen / slogans als #mooiSliedrecht en #grootindoen gebruikt, maak die dan waar en breng geen gebakken lucht. Met deze slogans zeg je nogal wat. Dat vraag inspanning! 

Waarom komt er niemand in de gemeenteraad met een goed voorstel in de raad? Moet ik dat dan maar maken? Als inwoner, journalist, kan ik het niet in de raad brengen…

Maak een staffel (met max aan borden) als gemeente, maar wel natuurlijk aanmelden bij gemeente Sliedrecht:
– verenigingen: gratis en geen vergunning nodig, alleen toestemming
– lokale ondernemers: toestemming nodig en betalen uitsluitend vergunning
– Anders (verenigingen en ondernemers van buiten): vergunning en toestemming nodig, betalen reclamebelasting en laat je desnoods via commerciële partij lopen.

Opgelost! En er is duidelijkheid. En verander de slogan in #Wijdenkenaanonsdorp of #SamenvoorSliedrecht De gemeente dat zijn wij! Pronk niet met hoeveel geld je overhoudt, ‘ons geld’, maar geef dat terug aan de inwoners door ‘mee te denken’. 

Het gaat om het uitdragen van je dorp, daar waar je voor staat en wat je bent, wat je anders wil of verbeteren. Maanden geleden vroeg een aantal ambtenaren van de gemeente Sliedrecht mij om eens aan de marketingkant mee te denken. Nu ben ik creatief, heb ideeën en een grote mond, dus heb onmiddellijk ‘ja’ gezegd. Ik vertelde dat als ik Sliedrecht binnenrijd als niet-geboren Sliedrechter, dat ik dan een kerkdorp binnenreed. Op zich niets mis mee, maar ik wilde daarmee zeggen dat het dan wat stiller werd. 

Ik vond dat de gemeente zich meer moest uiten en riep toen: vlaggen langs de afrit van de snelweg, groot bord met bakermat baggerindustrie en laat zien waar je groot en goed in bent, dus doe iets op een bord met landskampioen Sliedrecht Sport Dames1. Ze verschenen allemaal. Maar nu Dames1 opnieuw landskampioen is en de heren1 promoveerden van de Topdivisie naar de Eredivisie is het grote bord bij Sliedrecht-West (komend vanaf de A15 vanuit de richting Gorinchem) veranderd in ‘Hier zorgen we voor elkaar’.

Ik wist niet wat ik zag en riep in mijn auto ‘What the Fuck!’ Riep dat voor het eerst en hopelijk voor het laatst. Nee, er waren geen kinderen in de auto! Ik was zo verbaasd! Prima zo’n bord, maar niet bij de entree! Waarom is dit bord wat er stond niet extra groter gemaakt! Dat had pas wat geweest!

Dan nog iets dat mij al maanden dwars zit. Als ik vanuit Rotterdam de afslag A15 Sliedrecht-West neem en richting centrum rijdt, dan staat daar een reclamezuil, die mij bij entree wijst op het moment dat afval wordt opgehaald. Wie verzint dit? Heeft deze persoon geen sjoege van communicatie en marketing? Waarom ziet niemand dit die bij de gemeente Sliedrecht werkt? Ik snap het niet! Daar horen activiteiten op te staan, die in Sliedrecht worden georganiseerd. Kort, een bondige tekst en geen volzinnen !!!! Je bent passant en komt met 50km aanrijden!

Is de zon er al? Ga dan ff naar buiten. Mijd borden! 

Peter Donk
redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

4 gedachten over “Column: borden, uitingen en marketing”

  1. Peter, wat wil je een dorp als het onze?
    Wij worden gebruikt als voetveeg.
    Om naar het gemeentehuis te komen moet je een taxi nemen.
    Zet op de borden langs de weg: Wij kijken minder naar de ouderen mensen.
    Wij luiden wel de kerkklok op zondag, maar houden geen rekening met mensen die door de week vroeg op moeten en op zondag wat langer willen slapen.
    De winkels moeten op zondag altijd dicht zijn zodat de mensen die wel wat willen kopen naar een andere plaats moeten.
    Waar Sliedrecht groot in is? Op zondagrust, maar wel de hele tijd andere storen met heen en weer geloop naar de kerk.
    Ons dorp zou groot kunnen zijn als alles wat open wil zijn op zondag ook open kon zijn, anders is het misschien wel beter om voor de zondagsrust ook de kerken te sluiten op zondag.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld