Column: Alles vol bouwen?

Sliedrecht gaat als Drechtstedengemeente de komende jaren groeien om aan de woningbehoefte te voldoen. De komende maande neemt de gemeenteraad een besluit over de Woonvisie Drechtsteden. Het gaat om honderden woningen. Maar waar komen die dan? Een crusiale vraag!

Sliedrecht gezien vanuit de lucht. (Luchtfoto Vincent Prins)

Er zijn of delen van Sliedrecht die worden afgebroken en herbouwd, denk aan de Staatsliedenbuurt. Daar komen overigens minder woningen terug, dan er staan of hebben gestaan. 

En bijvoorbeeld locatie Lanser, Burgemeester Winklerplein en het plan in de Kerkbuurt met appartementen. Naast deze zogeheten inbrei-locaties zijn er nog delen van Sliedrecht waar woningen kunnen worden gebouwd. Dat gebeurt nu op Benedenveer (nabij de hoogspanningsmasten en in Baanhoek-West. Ten zuiden van de spoorlijn is het dan bijna vol.

Locaties in Baanhoek-West aan de noord- en zuidzijde van de snelweg zijn bedoeld als bedrijfslocaties. Daar staan o.a. Burger King en Greenpoint gepland. Het bedrijventerrein De Driehoek (aan de noordzijde) wordt klaargemaakt als bedrijventerrein. De gemeente heeft deze week de aanvraag voor het rooien van 136 bomen op dit terrein gepubliceerd. Bedrijventerrein is er verder nog wel zoals op de Nijverwaard (braakliggend en op slot door Slavenburg bank?) en op het Stationspark.

Maar voor nieuwe woningen is Sliedrecht aan de zuidzijde van de spoorlijn op het Watertorenterrein (ook op slot door Guis. Binnenkort meer nieuws?) Of je moet zoals PRO Sliedrecht het plan hebben om eens te kijken naar industrieterrein Kerkerak. Woningbouw? Maar waar laat je de bedrijven (denk zeker aan de watergebonden bedrijven) of je kijkt naar het terrein van de wagenbouw aan de Rivierdijk. Bouwen aan de rivier, wel nabij de snelweg en kijkt naar herplaatsing van de onderneming op het bedrijventerrein. Maar dan houdt het op!

Dan moet je volgens mij toch echt over het spoor kijken. Volgens mij komt zo’n moment er vroeg of laat. En creëer je dan rond het Stationsgebouw een nieuw centrum? Dan heb je de bedrijventerreinen zo meteen in je gemeente liggen en dat kan weer beperkingen in regelgeving geven. Het is een moeilijk verhaal dus. Je zou ook kunnen zeggen dat het tientallen jaren bestuurlijk aan visie op je gemeente heeft ontbroken.

Vijftig jaar geleden had die visie er moeten liggen. Dan was het centrum destijds rond het station gemaakt en had het gemeentebestuur nu misschien moeten praten over het bouwen van de Werenbuurt. Dat was toen nog natuur. Hoe anders had het kunnen zijn?

Het gemeentebestuur en de raad komt de komende jaren in een moeilijk woningbouwpakket. Veel keuzes zijn er niet te maken. Ze moeten creatief worden of een plan zoals PRO Sliedrecht (niet bouwen over het spoor) naast zich neerleggen. Sliedrecht gaat verder groeien.

Je kunt je afvragen of je alles moet vol bouwen. Veel wijsheid!

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

6 gedachten over “Column: Alles vol bouwen?”

  1. Nijverwaard compleet verplaatsen naar polder en gebied vanaf Stationsweg compleet herinrichten? Overigens moeten we niet verder willen gaan dan waar Verheij Integrale Groenzorg zit. Zou wel erg zonde zijn van de polder zoals die is. Daarbij zou ik het ook zonde vinden als Wijngaarden niet meer zichzelf kan zijn. A15 ondertunnelen zie ik overigens nooit gebeuren, maar erover dromen mag natuurlijk altijd????

  2. In de politiek 50 jaar vooruitkijken is een utopie. Plannen worden met het zelfde gemak van tafel geveegd als dat deze gemaakt worden. 50 jaar is minimaal 13 gemeenteraadsverkiezingen verder…
    De gemeente moet doorgroeien, maar tegelijkertijd dan ook door ontwikkelen! Je maakt dan de keuze dat het dorpse er (nog meer) van af gaat. In het centrum kan je alleen nog maar de hoogte in. Over het spoor kan ook, maar door het industrieterrein mis je wel de aansluiting met het oude deel. Lastig vraagstuk dat volgens mij alleen groots kan slagen. Verplaats het industrieterrein naar over het spoor en verleg een verbreedde A15 in een tunnelbuis, zodat je Sliedrecht aansluitend uit kan breiden. De winst zit dan ook nog eens in een compactere meubelboulevard zonder gaten en leegstand.

  3. Eerst maar eens krotten langs de gehele Sliedrechtse dijk (verplicht) afbreken…geen gezicht!! Vergeleken met Giessendam en Papendrecht is Sliedrecht ver achter!

  4. Achteraf is het altijd makkelijk praten, en vooruit een plan maken lijkt wel makkelijk, maar je ben van zo veel zaken afhankelijk dat het vrijwel altijd aangepast moet worden. En voordat er maar grond bouwrijp gemaakt worden zijn er al commentaren / bezwaren. Met andere woorden, men kan het ook nooit goed doen.

  5. Over het spoor is de enige optie denk ik en daar is mijns inziens niks mis mee! Overigens 50 jaar vooruitkijken is lastig hoor! Daarnaast kon toen volgens mij niet rond het station gebouwd worden ivm groene hart.

  6. En dan is er nog de volksgezondheid! Bouwen tegenover het chemische concern en onder hoogspanning, zoals in Baanhoek West en Sliedrecht Oost is gebeurd, creeert wel woningen maar tegen welke prijs.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld